Permanenta externa sakkunniga
Valvira har över 200 permanenta externa sakkunniga, av vilka skriftliga sakkunnigutlåtanden kan begäras. Som permanenta externa sakkunniga kallas personer med påvisad kompetens och erfarenhet för fyra år i taget. De kompletterar ämbetsverkets egen expertis. De permanenta sakkunniga företräder hälso- och sjukvårdens, socialvårdens, medicinens, juridikens och småbarnspedagogikens sektorer, och är skyldiga att erbjuda Valvira och regionförvaltningsverken sakkunnighjälp gällande den sektor de företräder.
Sakkunnigutlåtanden begärs särskilt inom följande grupper av ärenden:
- vid Valvira anhängiga klagomål och övriga tillsynsärenden gällande yrkespersoner inom hälso- och sjukvården eller verksamhetsenheter
- utlåtanden som övriga tillsynsmyndigheter och utredande myndigheter (exempelvis riksdagens justitieombudsman, justitiekanslern, polisen) har begärt av Valvira, och som kan gälla till exempel en yrkespersons eller verksamhetsenhets förfarande, en misstanke om felbehandling eller en utredning av dödsorsak
Anvisningar för permanenta sakkunniga
Ett sakkunnigutlåtande avges på uppdrag av en myndighet, och den sakkunniga omfattas av bestämmelserna om sekretess och tystnadsplikt och förbud mot utnyttjande i lagen om offentliggörande av myndigheternas verksamhet, och om överträdelse av dessa. Vid avgivande av ett sakkunnigutlåtande beaktas även till tillämpliga delar bland annat rättsmedicinska intyg och utlåtanden i enlighet med lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården samt de bestämmelser som gäller hörande av sakkunniga.
Den sakkunniga ska i sitt utlåtande uteslutande svara på de frågor som svarar mot den sektor inom vilken hen har kallats som permanent sakkunnig. Ett ämbetsverk kan i sin begäran om utlåtande även närmare definiera de frågor vid vilka man önskar att den sakkunniga fäster särskild uppmärksamhet.
Ett utlåtande från en permanent sakkunnig ska grunda sig på de faktorer som nämns i begäran om utlåtande samt på de handlingar som har levererats som bilagor till remissen. Om det i ärendet behövs ytterligare utredningar, exempelvis undersökningsuppteckningar eller andra handlingar, ska den sakkunniga kontakta ärendets föredragare.
För avgivande av utlåtande fastställer Valvira en tidsfrist, vars längd beror på hur brådskande det aktuella ärendets behandling är, omfattningen för den dokumentation som den sakkunniga ska ta del av, och eventuella ytterligare utredningar som ska genomföras.
Om en sakkunnig av någon orsak inte kan avge sitt utlåtande inom den givna tidsfristen, ska hen utan dröjsmål kontakta ärendets föredragare. Ämbetsverket kan bevilja den sakkunniga förlängd tid för avgivande av sitt utlåtande.
Permanenta sakkunniga ska vara ojäviga. På bedömningen av jävighet tillämpas de jävsgrunder som fastställs i förvaltningslagen (434/2003) 28 §. Enligt dessa är en person som deltar i handläggningen av ett ärende jävig bland annat
- om personen eller en närstående till denne är part (jäv på grund av partiskhet)
- om avgörandet i ärendet kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för personen eller dennes närstående (intressejäv)
- om personen står i anställningsförhållande eller i sådant uppdragsförhållande som har samband med det föreliggande ärendet till en part eller till någon för vilken avgörandet i ärendet kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada (jäv på grund av anställningsförhållande och uppdrag).
Paragrafen innehåller också en så kallad generalklausul, enligt vilken en person som deltar i handläggningen är jävig om tilltron till personens opartiskhet av något annat särskilt skäl äventyras. Generalklausulen betonar den allmänna tilltron till opartiskheten för handläggningen av förvaltningsärenden.
En permanent sakkunnig ska alltid överväga huruvida hen av något skäl är jävig att avge det utlåtande som Valvira begär. Om jävighet kan vid behov överläggas med ärendets föredragare.
I ett utlåtande bör man nämna den dokumentation utlåtandet grundar sig på och bedöma huruvida dokumentationen har varit tillräcklig för att dra slutsatser. Vid behov bör man även beskriva den vetenskapliga referensram som är förknippad med bedömningen av ärendet. Språket ska vara tydligt och sakligt.
I synnerhet i utlåtanden om ärenden som gäller tillsyn över yrkespersoner inom hälso- och sjukvården bör lämpligheten för yrkespersonens verksamhet bedömas. Utgångspunkten för bedömningen är i allmänhet yrkespersonens yrkesmässiga skyldigheter och allmänt godkänd praxis i vårt land. Ett utlåtande bör vara omfattande och motiverat på basis av relevant källmaterial. En sakkunnig kan i sitt utlåtande även hänvisa till de rekommendationer för God medicinsk praxis som har varit giltiga vid tidpunkten då den ifrågavarande sjukdomen behandlades. Av ett sakkunnigutlåtande ska vid behov framgå orsakssambandet mellan händelsen och följden och om möjligt bör man i utlåtandet även ta ställning till orsakssambandets sannolikhet.
Den sakkunniga ska motivera sina slutsatser tillräckligt väl och vid behov ta ställning till övriga utredningar och utlåtanden som har framlagts i ärendet. Olika skolors lärotvister bör inte påverka sakkunnigutlåtandets objektivitet, men det är bra att vid behov framföra förekomsten av olika skolors avvikande meningar och den rådande uppfattningen om ärendet. Den sakkunniga ska begränsa sig till att uteslutande yttra sig om faktorer som faller inom dennes egen expertis. Om fallet innefattar faktorer som är betydande för avgörandet av ärendet, vars bedömning inte faller inom den sakkunnigas egen specialexpertis, bör den sakkunniga i sitt utlåtande fästa uppmärksamhet vid att man ska skaffa ett utlåtande av en sakkunnig inom ifrågavarande specialområde.
Ett sakkunnigutlåtande avges i ett exemplar. Till ett sakkunnigutlåtande ska inte fogas sådana allmänna anmärkningar, bedömningar eller förvaltningsmässiga förslag som inte är nödvändiga för att beskriva det ärende som beskrivs i sakkunnigutlåtandet och för motiveringarna av slutsatsen. Inte heller yttranden om saker som inte hör till den sakkunnigas område (till exempel vilken slags påföljd som bör påföras till följd av ett förfarande som anses ha varit felaktigt) ska fogas till utlåtandet.
I utlåtandet ska uppges den sakkunnigas utbildning, lärda grad och tjänste- eller yrkesbeteckning. I utlåtandet anges inte den sakkunnigas hem- eller arbetsadress och inte heller övriga kontaktuppgifter. Eftersom en sakkunnig inte avger sitt utlåtande i egenskap av företrädare för sin arbetsgivare, ska handlingen inte omfatta arbetsgivarens logotyp eller övriga identifikatorer.
Sakkunnigutlåtanden ansluts till de handlingar som förvaras vid Valvira. Om utlåtanden lämnas uppgifter eller kopior på de sätt som fastställs i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
I enlighet med lagen besluter den myndighet som är uppdragsgivaren om utlämnande av uppgifter gällande en handling som utarbetats på uppdrag av myndigheten. En sakkunnig är således inte berättigad att till parter eller övriga lämna ut uppgifter om sitt utlåtande eller anslutande handlingar, av vilka många i sig är sekretessbelagda med stöd av lagen, och inte heller om andra förknippade faktorer. Eventuella kontakter och begäranden om utlämnande av uppgifter ska riktas till Valvira eller regionförvaltningsverket.
Grundliga och motiverade sakkunnigutlåtanden både av läkar- och tandläkarsakkunniga, som har utarbetats i enlighet med ifrågavarande anvisningar och bekräftats på heder och samvete, ska i princip utgöra bevisning vid en rättegång utan att behöva bekräftas under ed. Det är dock möjligt at
För utlåtanden av permanenta sakkunniga utbetalar Valvira ett arvode på de grunder som fastställts av social- och hälsovårdsministeriet.
För eventuellt deltagande exempelvis i en förhandling eller genomförande av en inspektion utbetalas dessutom ersättning för resekostnader eller andra motsvarande utgifter i enlighet med de bestämmelser och föreskrifter som gäller tjänstemännens resekostnader (statens reseföreskrifter).
Vid behov lämnar ärendets föredragare mer information om arvoden.