Verksamhetstillstånd och anmälningar inom den privata hälso- och sjukvården
Med privata hälso- och sjukvårdstjänster avses tjänster inom hälso- och sjukvården som har producerats av företag, organisationer och stiftelser. Exempel på sådana tjänster är läkar- och tandläkartjänster och övrig hälso- och sjukvård samt därmed jämförbara tjänster, exempelvis laboratorie- och radiologisk verksamhet, fysioterapi, företagshälsovård, massage och sjuktransporttjänster och prehospitala akutsjukvårdstjänster.
Produktionen av privata hälso- och sjukvårdstjänster är tillståndspliktig. För att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig ska serviceproducenterna utarbeta en plan för egenkontroll som omfattar alla serviceproducentens hälso- och sjukvårdstjänster. Produktionen av tjänster kan inledas först när tillståndet har beviljats. Tillståndet är serviceproducentspecifikt. Med serviceproducent avses exempelvis företag i bolagsform (Ab, Kb, öppet bolag), andelslag, stiftelser eller föreningar.
När hälso- och sjukvårdstjänster erbjuds ska lokalerna och utrustningen vara ändamålsenliga. Dessutom ska serviceproducenten ha sådan ändamålsenligt utbildad personal som verksamheten förutsätter.
Om du önskar erbjuda privata hälso- och sjukvårdstjänster i egenskap av självständig yrkesutövare, det vill säga med firma, ska du göra en anmälan om detta. Regionförvaltningsverket för ditt område handlägger anmälningsärenden för självständiga yrkesutövare.
Vi rekommenderar att du använder vår elektroniska ärendehantering för att ansöka om tillstånd och göra anmälningar. Tillsammans med regionförvaltningsverken upprätthåller vi det riksomfattande datasystemet Valveri, i vilket vi registrerar producenter av privata hälso- och sjukvårdstjänster och självständiga yrkesutövare.
Ansök om ett nytt tillstånd, då du inte har ett tidigare tillstånd för att producera privata hälso- och sjukvårdstjänster. Om din verksamhet är belägen inom verksamhetsområdet för ett regionförvaltningsverk, ansök om tillstånd hos ifrågavarande regionförvaltningsverk. Om din verksamhet är belägen inom verksamhetsområdet för två eller flera regionförvaltningsverk, ansök om tillstånd hos Valvira.
Om du redan har regionförvaltningsverkets tillstånd och börjar producera tjänster på verksamhetsområdet för flera än ett regionförvaltningsverk, blir Valvira din tillståndsmyndighet och du måste ansöka om ett nytt tillstånd. Ansök om tillstånd hos Valvira även då du endast producerar distanstjänster. Serviceproducenten beviljas tillstånd om dess verksamhet och verksamhetsenheter uppfyller de lagstadgade förutsättningarna.
Skicka tillståndsansökan via vår elektroniska ärendehantering. Du loggar in i tjänsten med Suomi.fi-autentisering. I ärendehanteringen, välj ”Börja här”. Därefter väljer du ”Ny tillståndsansökan om tillhandahållande av privat hälso- och sjukvård” och fyller i flikarna ”Serviceproducent” och ”Verksamhetsställen”. Fyll i ansökan omsorgsfullt.
Bifoga följande handlingar till tillståndsansökan:
- en plan för egenkontrollen
- utdrag ur handelsregistret
- vid behov en utredning om rätten att använda en annan serviceproducents lokaler och utrustning
- fritt formulerat skriftligt samtycke till exempel från värdföretaget
- utredning om den ansvariga föreståndarens arbetserfarenhet, vid behov även uppgifter om lämpliga examina, studier och kurser, exempelvis uppgift om det inledande året av specialiseringsstudier för läkare
- förhandsinspektionsberättelse i de fall då du fungerar i egna lokaler
- blankett för registerföring av patienter och klienter: om du fungerar i en annan serviceproducents lokaler och använder ett patientdatasystem som förvaltas av en annan serviceproducent, anmäl om detta på blanketten och uppge patientdatasystemets namn och dina egna kontaktuppgifter.
Leverans av ansökningshandlingar i pappersform
Du kan även ansöka om tillstånd på en pappersblankett. Observera att tillståndsavgiften för en ansökan på pappersblankett är högre än för en elektronisk ansökan. Leverera de skannade ansökningshandlingarna jämte bilagor per säker e-post till [email protected], eller skicka handlingarna per post till: Valvira PB 43, 00521 Helsingfors. Du hittar blanketterna i slutet av denna sida.
Ansök om ändring av tillstånd bland annat i följande situationer:
- nytt verksamhetsställe (tillägg av verksamhetsställe, flyttning till nya lokaler)
- övrig väsentlig förändring av lokalerna
- nya servicesektorer
- byte av ansvarig föreståndare för hälso- och sjukvårdstjänster.
Beslutet om ändring av tillstånd är alltid avgiftsbelagt.
Leverera vid behov följande bilagor:
- inspektionsberättelse om ibruktagande av lokaler
- utredning om den ansvariga föreståndarens arbetserfarenhet
- plan för läkemedelsbehandling, om läkemedelsbehandlingen har en central roll för de tjänster som erbjuds
- säkerhetstillstånd beviljat av strålsäkerhetscentralen för röntgenundersökningar
- verksamhetstillstånd för laboratorium för klinisk mikrobiologi
- Blanketten ”Ambulansutrustning” för prehospital akutsjukvård och överflyttningstjänster.
Skicka din ansökan om ändring av tillstånd via vår elektroniska ärendehantering. I ärendehanteringen, under rubriken ”Registeruppgifter, ändring av tillstånd och anmälningar”, välj ”Till granskning av registeruppgifter, ändring av tillstånd och anmälningar”. I den vy som då öppnas, välj ”Ansök om ändring av tillstånd eller gör anmälan om ändring av verksamheten” och det tillståndsändringsärende som gäller ditt verksamhetsställe. Fyll i ansökan omsorgsfullt.
Gör en anmälan om exempelvis följande ändringar av ditt företags uppgifter eller verksamhet:
- serviceproducentens basuppgifter, exempelvis då kontaktpersonerna eller -uppgifterna ändras
- verksamhetsställets eller hela företagets verksamhet avslutas
- verksamhetsställets eller hela företagets verksamhet avbryts
- antalet verksamhetskommuner ökar
- namnet på serviceproducenten eller verksamhetsstället ändras
- patientombudsmannen byts ut
- antalet servicesektorer minskar bestående.
Gör en anmälan i vår elektroniska ärendehantering. I ärendehanteringen, under rubriken ”Registeruppgifter, ändring av tillstånd och anmälningar”, välj ”Till granskning av registeruppgifter, ändring av tillstånd och anmälningar”. I den vy som då öppnas, välj ”Ansök om ändring av tillstånd eller gör anmälan om ändring av verksamheten”.
Våra tillstånds- och årsavgifter grundar sig på social- och hälsovårdsministeriets gällande förordning om avgiftsbelagda prestationer. Handläggningen av anmälningar är avgiftsfri med undantag av avbruten verksamhet som fortsätter. Av serviceproducenter uppbärs en årsavgift i enlighet med förordningen.
I princip uppbärs årsavgiften för serviceproducenter av de serviceproducenter, vars tillstånd har varit giltigt under ifrågavarande år. Årsavgiften uppbärs inte av nya serviceproducenter under det första kalenderåret, och inte heller av serviceproducenter som har avslutat sin verksamhet senast den 31.3. Årsavgiftens storlek påverkas av antalet verksamhetsställen.
Ett nytt tillstånd av Valvira för privat hälso- och sjukvård kostar 2 200 €/1–5 verksamhetsställen när ansökan lämnas via e-tjänsten. När pappersansökan skickas via post/e-post kostar ett nytt tillstånd 2 640 €/1–5 verksamhetsställen. Utöver detta tas det ut en avgift på 500 € för vart femte nytt verksamhetsställe. Egna avgifter gäller för sjukhus, rehabiliteringsinrättningar och övrig verksamhet dygnet runt.
Tillståndsavgifter för ansökningar som lämnats via ärendehanteringen år 2023:
- Nytt verksamhetsställe i serviceproducentens egna lokaler: 800 €/1–5 verksamhetsställen
- Nytt verksamhetsställe i en annan serviceproducents lokaler: 500 €/1–5 verksamhetsställen
- Utökning av servicesektor: 400 €
- Byte av ansvarig föreståndare: 500 €
- Annan väsentlig ändring (exempelvis väsentlig ändring av lokalerna): 400 €
Tillståndsavgifter för ansökningar på pappersblankett som skickats via post eller e-post år 2023
- Nytt verksamhetsställe i serviceproducentens egna lokaler: 960 €/1–5 verksamhetsställen
- Nytt verksamhetsställe i en annan serviceproducents lokaler: 600 €/1–5 verksamhetsställen
- Utökning av servicesektor: 480 €
- Byte av ansvarig föreståndare: 500 €
- Annan väsentlig ändring (exempelvis väsentlig ändring av lokalerna): 480 €
Handläggningstiden för tillståndsansökningar är cirka 1 månad.
Vanliga frågor om hälso- och sjukvårdens verksamhetstillstånd och anmälningar
Personaluthyrning, det vill säga förmedling av arbetskraft, utgör inte produktion av hälso- och sjukvårdstjänster och är därför inte tillståndspliktig.
En anmälan om verksamhetens eller verksamhetsställets upphörande ska lämnas till Valvira senast den 31.3. det år som verksamheten upphör för att ingen årsavgift ska uppbäras för det aktuella året. Årsavgiften är 500 € för vart femte nytt verksamhetsställe. Aktörer som bedriver verksamhet med tillstånd av regionförvaltningsverket gör anmälan till regionförvaltningsverket.
Ditt företag ska ha tillstånd för privat hälso- och sjukvård också om det producerar hälso- och sjukvårdstjänster enligt ett avtal om köpta tjänster som ingåtts med en offentlig aktör eller utifrån ett annat motsvarande arrangemang. Tillstånd ska sökas för alla verksamhetsställen där en serviceproducent tillhandahåller privata hälso- och sjukvårdstjänster.
När ett verksamhetsställe upphör avslutas produktionen av tjänster helt och hållet på verksamhetsstället i fråga, och det markeras som upphört i registret. För att fortsätta verksamheten på samma verksamhetsställe måste serviceproducenten ansöka om ett nytt tillstånd för verksamhetsstället.
Verksamheten vid ett verksamhetsställe som avbrutit sin verksamhet kan påbörjas igen genom att serviceproducenten gör en anmälan. Då gör tillståndsmyndigheten en ny bedömning av verksamhetsförutsättningarna. Verksamhetsställen som har avbrutit sin verksamhet för viss tid eller tillsvidare får också betala årsavgift. Man får inte fortsätta en avbruten verksamhet utan att göra en anmälan. För fortsättning av avbruten verksamhet uppbärs en avgift, som är 30 procent av avgiften för en ansökan om ändring av tillstånd för motsvarande verksamhet.
Om det är fråga om serviceproducentens verksamhetsställen i egna lokaler kostar det 240 €/1–5 verksamhetsställen att fortsätta en avbruten verksamhet när ansökan lämnas in via e-tjänsten (288 € med pappersansökan/ansökan via e-post).
Om det är fråga om serviceproducentens verksamhetsställen i en annan serviceproducents lokaler kostar det 150 €/1–5 verksamhetsställen att fortsätta en avbruten verksamhet när ansökan lämnas in via e-tjänsten (180 € med pappersansökan/ansökan via e-post).