Göra en påminnelse eller klaga över Småbarnspedagogik

Följ anvisningarna nedan om du är missnöjd med kvaliteten eller säkerheten av småbarnspedagogiska tjänster.

  1. Behandla ärendet i platsen för småbarnspedagogik

    Om du är missnöjd med kvaliteten hos eller säkerheten i en tjänst inom småbarnspedagogiken, försök först att behandla ärendet med verksamhetsstället eller kommunens myndighet som har ansvaret för att anordna tjänsten. Ofta kan ärendet snabbt behandlas genom att man diskuterar det med personalen inom småbarnspedagogik eller kontaktar verksamhetsställets ansvarsperson.

  2. Gör en skriftlig anmärkning

    Om en diskussion inte hjälper kan du framföra en anmärkning om ärendet. Skriv en i möjligaste mån tydlig beskrivning av det du vill framföra en anmärkning om. Du kan göra anmärkningen som ett fritt formulerat brev. Skicka anmärkningen till ledaren av enheten inom småbarnspedagogik som ansvarar för verksamheten, ansvarspersonen i verksamhetsstället eller kommunens/samkommunens ledande tjänsteinnehavare inom småbarnspedagogik. Anmärkningen måste besvaras inom rimlig tid, i regel inom 1–4 veckor. Av svaret måste framgå hur anmärkningen har utretts i verksamhetsstället och vilka fortsatta åtgärder anmärkningen eventuellt har lett till. Man kan inte söka ändring till ett svar på en anmärkning genom besvär.

    Att du har gjort en anmärkning begränsar inte din rätt att söka ändring eller din rätt att framföra klagomål om ärendet till tillsynsmyndigheter. Kommunens socialombudsman hjälper vid behov med att göra anmärkningen samt ger råd i ärenden med anknytning till tillämpningen av lagen om småbarnspedagogik.

    Om du har gjort en anmärkning, vänta på att svaret kommer innan du tar några andra eventuella åtgärder. Ibland kan ärendet avgöras redan med svaret. 

  3. Anför ett klagomål till regionförvaltningsverket eller Valvira

    Om du inte är nöjd med det svar du fått på en anmärkning, kan du anföra ett klagomål hos tillsynsmyndigheten. Klagomål som gäller småbarnspedagogik riktas i första hand till regionförvaltningsverken.  Om ingen anmärkning har gjorts i klagomålsärendet, kan tillsynsmyndigheten överföra ärendet till handläggning som en anmärkning vid verksamhetsstället i fråga. Den klagande informeras om överföringen. Vem som helst kan framföra klagomål om en myndighets lagstridiga verksamhet eller underlåtenhet att fullgöra sina skyldigheter. En förvaltningsklagan kan även framföras om skötseln av en uppgift som omfattas av myndighetens organiseringsansvar även om uppgiften sköts av en privat serviceproducent.

    Klagomålet görs skriftligen. Anvisningar om hur du gör ett klagomål till regionförvaltningsverket finns på regionförvaltningsverkets webbplats. Vid behov kan du lämna ett fritt formulerat klagomål till Valviras registratorskontor. I klagomålet ska du delge din uppfattning om tidpunkten för händelsen och om varför du anser förfarandet vara felaktigt. Observera att över två år gamla ärenden inte handläggs utan särskild orsak. Skicka inte känsliga eller sekretessbelagda uppgifter per e-post. Du kan skicka ett meddelande som innehåller konfidentiell information via Valviras tjänst för säker e-post.

Vanliga frågor om att framföra ett klagomål