Elektronisk ärendehantering
På den här sidan hittar du länkar till Valviras alla elektroniska tjänster. Dessutom hittar du länkar till anvisningar om tjänsterna samt viktiga kontaktuppgifter för elektronisk ärendehantering.
Elektronisk ärendehantering för social- och hälsovården
I Valviras elektroniska ärendehantering kan du ansöka om yrkesrätt inom social- och hälsovården. Du kan också anföra ett elektroniskt klagomål om social- och hälsovård.
Elektronisk ärendehantering för social- och hälsovården
Elektronisk ärendehantering för Soteri
I Soteris elektroniska ärendehantering kan du göra registreringsansökningar för privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården. Du kan också granska registeruppgifterna för privata småbarnspedagogiska serviceproducenter.
Behandlingen av registreringsansökningar som inkommit via elektronisk ärendehantering har blivit överbelastad. Vänligen fyll i alla delar av ansökan noggrant så att vi kan få all nödvändig information utan begäran om ytterligare förtydligande. Läs nogrannare anvisningarna i Soteri-nyheten.
Elektronisk ärendehantering för alkoholnäring
I den elektroniska ärendehanteringen för alkoholnäringen (Allu) kan du göra en tillståndsansökan eller anmälan om servering, detaljhandel, tillverkning, partihandel, industriell användning, import, export eller försäljning i utrikestrafik i Allus e-tjänst. Ansökan eller anmälan översänds automatiskt till rätt regionförvaltningsverk eller till Valvira för behandling.
I Allu kan du också kontrollera kundens inköpsrätt, göra en produktanmälan, ansöka om förlängd serveringstid, lämna in en kvartalsrapport om servering eller sända in en årsanmälan om detaljhandeln med alkoholdrycker.
Elektronisk ärendehantering för social- och hälsovården
Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården
E-tjänsten är tillgänglig för sökande som har avlagt sin examen för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården vid ett finländskt universitet eller en finländsk yrkeshögskola och vars examensuppgifter har antecknats i högskolornas riksomfattande studieinformationstjänst Virta. E-tjänsten är också tillgänglig för sökande som har avlagt sin examen för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården vid en finländsk yrkesläroanstalt och vars examensuppgifter har antecknats i den riksomfattande studieinfotjänsten Koski. Via e-tjänsten kan du också beställa ett EU-intyg (Certificate of Current Professional Status) eller ett registerutdrag.
I detta skede gäller inte e-tjänsten för yrkesrättigheter för yrkesbeteckningar som börjar med förleden sjukhus. E-tjänsten används inte heller för ansökningar om begränsad förskrivningsrätt. Dessutom kan e-tjänsten inte användas om det är fråga om en äldre examen som inte syns i e-tjänsten.
Yrkesutbildade personer inom socialvården
Yrkesrättigheter inom socialvården kan oftast ansökas via e-tjänsten. Vi rekommenderar en elektronisk ansökan särskilt för socialarbetare, socionomer, geronomer, rehabiliteringshandledare och närvårdare med en inhemsk examen. De som utbildats i ett land utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) ska dock skicka ansökan om yrkesrättigheter jämte bilagor per post. Via e-tjänsten kan du också beställa ett EU-intyg (Certificate of Current Professional Status) eller ett registerutdrag.
Om dina yrkesrättigheter har fråntagits på din egen begäran och du vill ansöka om återställande av rättigheterna, ta del av anvisningarna på sidan Begränsning eller fråntagande av rätt att utöva yrke på egen begäran. Du kan endast ansöka om återställande av dina yrkesrättigheter genom en fritt formulerad ansökan, inte via e-tjänsten.
Du kan anföra ett klagomål som gäller hälso- och sjukvården via den elektroniska ärendehanteringen om du misstänker att felbehandling av din anhörig eller närstående har lett till döden eller grav bestående invaliditet.
Om klagomålet gäller ett vittsyftande eller principiellt viktigt ärende inom socialvården (till exempel äldreomsorg, barnskydd eller handikappservice), välj blanketten för socialvårdsklagan i den elektroniska ärendehanteringen.
Klagomål om social- och hälsovården kan anföras till Valvira via elektronisk ärendehantering. Användning av tjänsten förutsätter inloggning. Du kan logga in med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Frågorna i det elektroniska klagomålet styr dig att lämna de uppgifter som behövs för handläggningen av klagomålet. Detta kommer också att påskynda behandlingen av ditt klagomål. Beroende på ärendet behandlas klagomålet av antingen Valvira eller regionförvaltningsverket. I regel utreder Valvira ett klagomål när det är fråga om ett vittsyftande eller principiellt viktigt ärende. Klagomål som handlar om din egen vård eller andra ärenden inom social- och hälsovården ska du anföra till regionförvaltningsverket i din region. Valvira överför klagomålet vid behov till regionförvaltningsverket för att behandlas.
Elektronisk ärendehantering för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården
Ansökningsärenden som gäller yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården:
Kontakter i första hand via e-post till [email protected]
Yrkesrättighetsenheten har telefontid från måndag till tisdag och från torsdag till fredag klockan 10–11, telefon 0295 209 550.
Ansökningsärenden som gäller yrkesutbildade personer inom socialvården:
Kontakter i första hand via e-post till [email protected]
Yrkesrättighetsenheten har telefontid från måndag till tisdag och från torsdag till fredag klockan 10–11, telefon 0295 209 550.
Frågor om innehållet i klagomål och den elektroniska ärendehanteringen som gäller social- och hälsovård
Frågor om tillsyn över hälso- och sjukvård
telefon 0295 209 444, vår telefontid vardagar klockan 10–11.
Frågor om tillsyn över socialvård
telefon 0295 209 299, vår telefontid på tisdagar, onsdagar och torsdagar klockan 10–11.
Tekniskt stöd
Anna-Mari Lappalainen
telefon 0295 209 375
Kontaktuppgifter till regionförvaltningsverken finns på regionförvaltningsverkets webbplats.
Tillstånds- och anmälningsärenden för privata serviceproducenter och självständiga yrkesutövare
Frågor som gäller Valviras privata tillståndsärenden
- socialvård: [email protected]
- hälso- och sjukvård: [email protected] eller per telefon 0295 209 244 (från måndag till fredag klockan 10–11)
Vid regionförvaltningsverken sköts ärenden av serviceproducenter som är verksamma inom ett regionförvaltningsverks område, som endast tillhandahåller anmälningspliktiga tjänster samt ärenden som gäller självständiga yrkesutövare. Kontakta regionförvaltningsverket i ditt eget område.
E-tjänsten Soteri
- E-tjänsterna kräver stark autentisering till exempel med bankkoder.
- Som tjänsteproducentens enda namntecknare kan du identifiera dig i Soteris elektroniska ärendehantering till exempel med dina bankkoder. Tjänsteproducenten ska ge andra som uträttar ärenden i Soteri Suomi.fi-fullmakter. Anvisningar för att ge fullmakter hittar du på webbplatsen Suomi.fi.
- Tills vidare kan du endast använda e-tjänsten med en finländsk personbeteckning.
- Bekanta dig också med Soteris anvisningar för e-tjänsterna.
Allmänna frågor om Soteri: [email protected]
E-tjänsten Allu
- Den elektroniska ärendehanteringen i alkoholnäringsregistret kräver Suomi.fi-autentisering. Om du har en firmateckningsrätt för ett företag kan du logga in i Allu till exempel med dina bankkoder. För att andra aktörer ska kunna använda Allu måste de få Suomi.fi-fullmakter att sköta ditt företags ärenden. Anvisningar för hur man ger en person ärendefullmakt och representationsfullmakt hittar du på webbplatsen suomi.fi.
- I e-tjänsten Allu kan man för närvarande endast uträtta ärenden för en sådan aktörs räkning vars uppgifter finns i Virre eller i föreningsregistret. Andra aktörer kan tillfälligt uträtta sina ärenden med PDF-blanketter. Inloggningsmöjligheten för andra aktörer främjas.
- Bekanta dig med de anvisningar för elektronisk ärendehantering som finns längst upp på Allus förstasida. Välj sedan en lämplig blankett och fortsätt enligt anvisningarna i blanketten.
Per e-post
[email protected]