Ordnande av och beslutsfattande för serviceboende med heldygnsomsorg 

Välfärdsområdet ska planera och genomföra social- och hälsovården så att den till innehåll, omfattning och kvalitet svarar mot klienternas behov. Välfärdsområdet är skyldigt att se till att det finns ett tillräckligt antal tjänster tillgängliga för att tillgodose klienternas behov och intresse. 
 
Ett ärende gällande serviceboende med heldygnsomsorg kan anhängiggöras genom en skriftlig eller muntlig ansökan från kunden. Dessutom kan ärendet anhängiggöras genom att en socialarbetare i välfärdsområdet får kännedom om klientens servicebehov. Beslutet om tillhandahållande av serviceboende med heldygnsomsorg ska fattas utan onödigt dröjsmål, dock senast tre månader efter det att ärendet har anhängiggjorts. Tidsfristen för att verkställa beslutet börjar löpa från den tidpunkt då den anställda först har fått kännedom om behovet av serviceboende med heldygnsomsorg. 

Välfärdsområdet ska utan dröjsmål ordna de tjänster som beviljats, så att klientens rätt till nödvändig omsorg inte äventyras. Rätten till tjänster är oberoende av huruvida välfärdsområdet tillhandahåller tjänsterna självt eller köper in dem av en privat tjänsteproducent. Lagen ska inte tolkas så att en klient har rätt till det serviceboende med heldygnsomsorg som han eller hon behöver först efter att ha köat till det i tre månader. 

Under väntetiden bör klientens situation följas upp och man bör ombesörja att han eller hon får tillräckliga ersättande tjänster för sin hälsa och säkerhet. Om detta inte är möjligt är klientens situation brådskande och kräver att serviceboende med heldygnsomsorg ordnas utan dröjsmål, ibland redan samma dag eller nästa dag.  

Kontakta oss

Per e-post [email protected]

Per telefon 0295 209 299 (tillsyn över socialvården)
tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 10–11