Ordnande av och beslutsfattande för serviceboende med heldygnsomsorg
Ett ärende gällande serviceboende med heldygnsomsorg kan anhängiggöras genom en skriftlig eller muntlig ansökan från klienten. Allt oftare anhängiggörs ärendet genom att en socialarbetare i välfärdsområdet får kännedom om klientens servicebehov.
Ett brådskande ärende som gäller serviceboende med heldygnsomsorg ska behandlas och beslutet ska fattas så att klientens rätt till nödvändig omsorg inte äventyras. I andra än brådskande ärenden ska beslut om ordnande av serviceboende med heldygnsomsorg fattas utan onödigt dröjsmål.
Välfärdsområdet och Helsingfors stad (nedan välfärdsområdet) ska ha tillgång till det nödvändiga antalet platser för serviceboende med heldygnsomsorg som motsvarar klienternas behov och är förenliga med klienternas bästa. I brådskande fall ska beslutet verkställas och serviceboende med heldygnsomsorg ordnas utan dröjsmål, och i andra än brådskande fall utan ogrundat dröjsmål, dock senast tre månader från det att ärendet anhängiggjordes. Den i lagen fastställda tidsfristen på tre månader berättigar inte till fördröjning av verkställigheten.
Under väntetiden ska klientens situation följas upp och man ska ombesörja att denne får tillräckliga ersättande och motsvarande tjänster i förhållande till sin funktionsförmåga, hälsa och säkerhet. Om detta inte är möjligt är klientens situation brådskande och kräver att serviceboende med heldygnsomsorg ordnas utan dröjsmål, ibland redan samma dag eller nästa dag.
En socialvårdsklient ska ha en utsedd egen kontaktperson från välfärdsområdet under hela klientförhållandet. Den egenvårdare eller annan motsvarande anställd som utses för klienter som bor i boendeserviceenheter är inte en sådan egen kontaktperson som avses i socialvårdslagen.
I socialvårdslagen fastställs de situationer där den egna kontaktpersonen ska vara en socialarbetare. Till exempel är en klient med utvecklingsstörning, minnessjukdom eller allvarliga psykiska problem och missbruksproblem ofta särskilt sårbar och oförmögen att självständigt bevaka sina intressen. Av denna anledning ska hans eller hennes egna kontaktperson vara en socialarbetare.
En av de viktigaste uppgifterna för den egna kontaktpersonen är att ombesörja att klientens tjänstehelhet motsvarar hans eller hennes servicebehov. Om tjänstehelheten inte är tillräckligt eller behovsenlig ska den egna kontaktpersonen bedöma vilken typ av tjänstehelhet som skulle tillgodose klientens behov. Den egna kontaktpersonen har också till uppgift att i enlighet med fattade beslut främja och säkerställa att de tjänster som beviljats till klienten ordnas.
Välfärdsområdet har ansvar för att tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster för klienter i boende med heldygnsomsorg. Klienterna ska få hälso- och sjukvårdstjänster på lika villkor som andra invånare i välfärdsområdet och i enlighet med sina behov, oavsett hur tjänsterna produceras. Om ett välfärdsområde inte självt tillhandahåller de hälso- och sjukvårdstjänster som klienterna behöver, ska det komma överens om anordnandet av dem med en privat aktör.
Ordnandet av hälso- och sjukvårdstjänster för serviceboendeenheter avgörs alltid utifrån klienternas behov. Med tanke på patienternas rättigheter är läkartjänster som tillhandahålls enbart genom distanskonsultation inte tillräckliga, utan det krävs även regelbundna läkarmottagningar vid tjänsteenheterna eller att klienterna besöker tjänsteenheter inom hälso- och sjukvården. Om han eller hon så önskar har en klient i ett serviceboende med heldygnsomsorg också rätt att anlita en privat tjänsteproducents läkartjänster i stället för de läkartjänster som anordnas av välfärdsområdet.
För att kunna tillgodose klienternas akuta vårdbehov inom vård med heldygnsomsorg ska det finnas tydlig och dokumenterad verksamhetspraxis som hela personalen känner till. Dessutom är det särskilt viktigt att informationen om klientens/patientens situation förmedlas smidigt mellan olika aktörer.