Ordnande av och beslutsfattande för serviceboende med heldygnsomsorg 

Ett ärende gällande serviceboende med heldygnsomsorg kan anhängiggöras genom en skriftlig eller muntlig ansökan från klienten. Allt oftare anhängiggörs ärendet genom att en socialarbetare i välfärdsområdet får kännedom om klientens servicebehov.

Ett brådskande ärende som gäller serviceboende med heldygnsomsorg ska behandlas och beslutet ska fattas så att klientens rätt till nödvändig omsorg inte äventyras. I andra än brådskande ärenden ska beslut om ordnande av serviceboende med heldygnsomsorg fattas utan onödigt dröjsmål.  

Välfärdsområdet och Helsingfors stad (nedan välfärdsområdet) ska ha tillgång till det nödvändiga antalet platser för serviceboende med heldygnsomsorg som motsvarar klienternas behov och är förenliga med klienternas bästa. I brådskande fall ska beslutet verkställas och serviceboende med heldygnsomsorg ordnas utan dröjsmål, och i andra än brådskande fall utan ogrundat dröjsmål, dock senast tre månader från det att ärendet anhängiggjordes. Den i lagen fastställda tidsfristen på tre månader berättigar inte till fördröjning av verkställigheten. 

Under väntetiden ska klientens situation följas upp och man ska ombesörja att denne får tillräckliga ersättande och motsvarande tjänster i förhållande till sin funktionsförmåga, hälsa och säkerhet. Om detta inte är möjligt är klientens situation brådskande och kräver att serviceboende med heldygnsomsorg ordnas utan dröjsmål, ibland redan samma dag eller nästa dag.

Kontakta oss

Per e-post [email protected]

Per telefon 0295 209 299 (tillsyn över socialvården)
tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 10–11