Marknadsföring av svaga alkoholdrycker
Marknadsföring av svaga alkoholdrycker med en alkoholhalt på högst 22 volymprocent är i regel tillåten. För deras reklam, indirekta reklam och övriga säljfrämjande verksamhet har dock i lagen fastställts begränsningar som gäller både säljfrämjande kanaler och innehållet.
Marknadsföringens begränsningar gäller även drycker som innehåller 1,2–2,8 volymprocent alkohol.
Begränsningar som gäller försäljningsfrämjande kanaler
Alkoholdrycker får inte marknadsföras på allmän plats med vissa undantag. Lagen förbjuder alkoholreklam i television och radio mellan klockan 7 och 22 och i biografer i samband med förevisning av filmer som är tillåtna för personer under 18 år. I reklam som genomförs i datanätstjänster får reklamens kommersiella förverkligare inte använda det innehåll som konsumenterna producerar eller göra det tillgängligt för konsumenter. Du kan läsa mer om marknadsföring i sociala medier på vår webbplats Marknadsföring av alkoholdrycker i sociala medier samt i anvisningen om marknadsföring av alkohol i slutet av denna sida.
Begränsningar av innehållet
I alkoholreklamen får inte visas minderåriga, personer som uppträder störande eller är uppenbart berusade och reklamen får inte heller riktas mot sådana personer. Det är också förbjudet med alkoholreklam där man använder konsumentens deltagande i spel, lotterier eller tävlingar.
Alkoholkonsumtion får inte kombineras med framförande av fordon och alkoholreklam får inte ge en bild av alkoholkonsumtionens inverkan på prestationsförmågan, den sociala eller sexuella framgången. Lagen förbjuder också att alkoholdryckens alkoholhalt framhävs som en positiv egenskap, att rikligt alkoholbruk presenteras som en positiv sak eller att nykterhet eller måttligt bruk presenteras som en negativ sak.
I alkoholreklam är det förbjudet att kombinera medicinska eller terapeutiska egenskaper med alkohol eller att ge en bild av att den piggar upp, lugnar ner eller är ett sätt att lösa konflikter. Alkoholreklam får inte strida mot god sed, vara opassande för konsumenten, osann eller vilseledande.
I detaljhandeln är det tillåtet att sälja högst 8% alkoholdrycker som är tillverkade genom jäsning och högst 5,5% alkoholdrycker som är tillverkade på andra sätt och som kan också innehålla starka alkoholdrycker. Namnet på dessa produkter kan delvis härledas från starka alkoholdryckens produktnamn.
På grund av förbudet mot marknadsföring av starka alkoholdrycker får produkter som innehåller produktnamnet på starka alkoholdrycker inte marknadsföras. På detaljhandelsstället ska presentationen av dessa produkter vara saklig och dämpad, även i förhållande till försäljningsställets övriga sortiment. Nämnda produkter får ingå i standardprislistor, men separat annonsering av priserbjudanden är förbjuden.
Marknadsföring av svaga alkoholdrycker är tillåten i fråga om sådana alkoholdrycker vars namn endast innehåller produktgruppsnamnet på en stark alkoholdryck.
Vanliga frågor om marknadsföring av svaga alkoholdrycker
Reklamen anses riktas mot minderåriga om den lockar dem att köpa alkoholdrycker eller skapar positiva föreställningar och attityder om alkoholbruk. Reklam får inte framföras i samband med innehåll riktat till dem, såsom program, webbspel, musik eller videor riktade till minderåriga. Det är också förbjudet att göra reklam för alkoholdrycker under musik- och kulturevenemang samt övriga evenemang för barn och ungdomar.
Minderåriga eller personer som verkar vara unga får inte presenteras i marknadsföringen.
De allmänna platserna är för det första områden i öppet utrymme. Typiska allmänna platser är allmänna vägar och gator, trottoarer och gång- och cykelbanor, torg, parkeringsplatser för allmänt bruk, öppna platser och parker. Öppna, oinhägnade idrottsplaner, friluftsleder, lägerområden och vattenområden i allmänt bruk är också allmänna platser.
För det andra är allmänna platser byggnader eller motsvarande ställen som är försedda med en inhägnad, väggar eller tak och i allmänhet med en dörr eller port som man passerar för att gå in på stället. Platserna kan vara stängda för allmänheten vid vissa tidpunkter, till exempel på natten eller när inga offentliga tillställningar eller evenemang ordnas i dem. Sådana platser kan till exempel vara köpcenter, trafikstationer, parkeringshus och biografer.