Utredningar och statistik av tillsynen över social- och hälsovården
Regionförvaltningsverken och Valvira utarbetar årligen utredningar där de granskar hur social- och hälsovården genomförs jämlikt i välfärdsområdena.
Utredningarna gäller
- jämlikt genomförande av tjänster
- jämlik tillgång och kvalitet
- centrala allmänna tillsynsobservationer om ordnandet av social- och hälsovårdstjänster.
Valvira lämnar utredningarna till Institutet för hälsa och välfärd (THL) samt social- och hälsovårdsministeriet. THL utnyttjar utredningarna sig varje år när det utarbetar en expertbedömning av ordnandet av social- och hälsovården. THL gör en bedömning på riksnivå, per social- och hälsovårdens samarbetsområde samt per välfärdsområde.
Statistik av tillsynen över social- och hälsovården
Tillsynsärendena statistikförs så att det är möjligt att skapa en helhetsbild av hurdan social- och hälsovårdstjänsternas situation är ur tillsynsperspektiv. Tillsynsstatistiken är en del av tillsynens informationsunderlag som utnyttjas vid informationsbaserad tillsyn. Målet med informationsbaserad tillsyn är att rikta tillsynen mot proaktiv tillsyn, som gör att tillsynsmyndigheterna bättre kan stöda serviceanordnarnas och serviceproducenternas egenkontroll.
Nya, avgjorda och oavslutade tillsynsärenden som gäller socialvården och som kommit till Valvira för utredning 2021–2023
Siffrorna omfattar inte överföringar till regionförvaltningsverk eller andra myndigheter.
Ärenden som kommit till utredning | År 2021 | År 2022 | År 2023 |
---|---|---|---|
Inledda | 368 | 248 | 205 |
Öppna | 189 | 132 | 164 |
Avgjorda | 398 | 298 | 171 |
Nya, avgjorda och vid årsskiftet oavslutade tillsynsärenden som gäller hälso- och sjukvården och som kommit till Valvira för utredning 2021–2023
Siffrorna omfattar inte överföringar till regionförvaltningsverk eller andra myndigheter.
Ärenden som kommit till utredning | År 2021 | År 2022 | År 2023 |
---|---|---|---|
Inledda | 1093 | 2560 | 1400 |
Öppna | 523 | 1013 | 764 |
Avgjorda | 1135 | 2083 | 1655 |
Nya tillsynsärenden som gäller socialvården och som kommit till Valvira för utredning 2021–2023, indelade efter ärendegrupp
Siffrorna omfattar inte överföringar till regionförvaltningsverk eller andra myndigheter.
Ärendegrupp | År 2021 | År 2022 | År 2023 |
---|---|---|---|
Ärenden som grundar sig på tillsynsprogram | 16 | 3 | 2 |
Klagomål | 177 | 123 | 80 |
Utlåtanden | 13 | 8 | 9 |
Egentliga tillsynsärenden | 162 | 114 | 114 |
Totalt | 368 | 248 | 205 |
Tillsynsärenden som gäller hälso- och sjukvården och som kommit till Valvira för utredning 2021–2023, indelade efter ärendegrupp
Siffrorna omfattar inte överföringar till regionförvaltningsverk eller andra myndigheter.
Ärendegrupp | År 2021 | År 2022 | År 2023 |
---|---|---|---|
Ärenden som grundar sig på tillsynsprogram | 3 | 2 | 6 |
Klagomål | 416 | 374 | 405 |
Utlåtanden | 130 | 127 | 96 |
Egentliga tillsynsärenden | 544 | 2057 | 893 |
Totalt | 1093 | 2560 | 1400 |
- Klagomål är klagomål från klienter, patienter eller anhöriga över behandling eller bemötande.
- Andra tillsynsärenden är till exempel anmälningar från arbetsgivare, apotek och polisen. Också ärenden som Valvira har inlett på eget initiativ, t.ex. på grund av nyheter i medierna, hör till denna grupp.
- Utlåtandena är utlåtanden som ges till myndigheter, till exempel till polisen, domstolarna och riksdagens justitieombudsman på deras begäran.
- Tillsynen enligt tillsynsprogrammet är planbaserad tillsyn som baserar sig på det riksomfattande tillsynsprogrammet för social- och hälsovården.
Beslut som fattats av nämnden för tillsyn över yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården per yrkesgrupp 2021–2023
Yrkesgrupp | År 2021 | År 2022 | År 2023 |
---|---|---|---|
Läkare | 79 | 67 | 72 |
Tandläkare | 4 | 10 | 10 |
Sjukskötare/hälsovårdare/barnmorskor | 60 | 66 | 93 |
Närvårdare (hälsovård och socialvård) | 84 | 87 | 153 |
Farmaceuter/provisorer | 6 | 4 | 10 |
Yrkesutbildade personer inom socialvård (exkl. närvårdare) | 6 | 3 | 3 |
Övriga | 15 | 26 | 28 |