Anvisningar för registrering av social- och hälsovårdstjänster
Hej, privata tjänsteproducent inom social- och hälsovården. Med denna webbanvisning får du information om hur olika social- och hälsovårdstjänster registreras i Soteris e-tjänst.
Denna webbanvisning innehåller anvisningar och vanliga frågor om registrering av olika social- och hälsovårdstjänster. Genom att klicka på rubrikerna kan du öppna en viss anvisning för att läsa den.
Klassificeringen av tjänstebranscher i Soteri grundar sig på Aura-tjänsteklassificeringen. Läs mer om klassificeringen av tjänstebranscher och ta del av beskrivningarna av de olika tjänstebranscherna.
Registrering av personlig assistans
Syftet med personlig assistans är att rätten till självbestämmande genomförs för en person med funktionsnedsättning på ett likvärdigt sätt, även i situationer där han eller hon behöver assistans av en annan person. Utöver hjälp med dagliga aktiviteter ska personlig assistans även ordnas för arbete och studier, fritidsaktiviteter och samhälleligt deltagande.
I registreringsansökan fyller man först i tjänsteproducentens uppgifter (registrera dig som tjänsteproducent), och därefter uppgifter om tjänsteenheten och servicestället. Registrering av en ny tjänsteenhet förutsätter att de tjänster som produceras vid servicestället anmäls för servicestället.
Vid ansökan om registrering av personlig assistans i Soteris e-tjänst väljs som klientgrupp Personlig assistans för personer med funktionsnedsättning. Personalen antecknas vid “Egen separat personal och köpta tjänster som reserverats för indirekta / stödtjänster och övriga arbetsuppgifter”. Läs mer om hur du fyller i ansökan.
Om det sker väsentliga förändringar i verksamheten för en tjänsteproducent som tillhandahåller personlig assistans (till exempel byte av ansvarsperson, tillägg av en tjänsteenhet, ett serviceställe eller en tjänstebransch, eller avbrytande/avslutande av verksamheten), ska tjänsteproducenten lämna in en ändringsansökan.
Produktionen av tjänsten får inte inledas före ett registreringsbeslut har utfärdats.
Ansvarspersonen för tjänsten personlig assistans ska ha en sådan lämplig utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet som verksamheten kräver.
En avgift tas ut för registrering. Ta del av avgifterna för registrering.
Producenter av stödtjänster som har registrerat sig hos välfärdsområdena innan tillsynslagen trädde i kraft och som är införda i välfärdsområdenas förteckningar eller register får fortsätta sin verksamhet. Registreringsmyndigheterna (regionförvaltningsverken, Valvira) överför uppgifterna som sådana till Soteri före utgången av 2026. När uppgifterna har överförts till Soteri-registret skickar registermyndigheten ett avgiftsfritt registerutdrag till tjänsteproducenten för kännedom.
Om det sker väsentliga förändringar i verksamheten, såsom en ökning av antalet verksamhetskommuner, klientplatser eller personal, eller om tjänsteproducenten börjar tillhandahålla en annan tjänst utöver personlig assistans, ska en ändringsansökan göras.
Registrering av stödtjänster
Med stödtjänster stöds en persons möjlighet att klara av funktioner som tillhör det dagliga livet så självständigt som möjligt samt tjänster som gör det möjligt för personen att få innehåll i sitt liv som främjar välmående.
Stödtjänsterna omfattar
- måltidstjänst;
- klädvårdstjänst;
- städtjänst;
- uträttande av ärenden samt
- tjänster som främjar eller stöder delaktighet och socialt umgänge.
I registreringsansökan fyller man först i tjänsteproducentens uppgifter (registrera dig som tjänsteproducent), och därefter uppgifter om tjänsteenheten och servicestället. Registrering av en ny tjänsteenhet förutsätter att de tjänster som produceras vid servicestället anmäls för servicestället.
Vid ansökan om registrering av stödtjänster i Soteris e-tjänst väljs klientgruppen till “Inget val” och tjänstebranschen som “Annan tjänst inom socialvården (D 66)”. Personalen antecknas vid punkten “Egen separat personal och köpta tjänster som reserverats för indirekta / stödtjänster och övriga arbetsuppgifter” Läs mer om hur du fyller i ansökan.
Om det sker väsentliga förändringar i verksamheten för en tjänsteproducent som tillhandahåller stödtjänster (till exempel byte av ansvarsperson, tillägg av en tjänsteenhet, ett serviceställe eller en tjänstebransch, eller avbrytande/avslutande av verksamheten), ska tjänsteproducenten lämna in en ändringsansökan.
Produktionen av tjänsten får inte inledas före ett registreringsbeslut har utfärdats.
En avgift tas ut för registrering. Ta del av avgifterna för registrering.
Stödtjänster för barnfamiljer ingår i hemservicen för barnfamiljer (socialvårdslagen 18a §), som registreras separat.
Ansvarspersonen ska ha sådan lämplig utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet som verksamheten kräver.
Den som producerar stödtjänsten ska upprätta en elektronisk plan för egenkontroll för varje tjänsteenhet. Planen för egenkontroll omfattar alla tjänster eller delar av tjänster som tjänsteproducenten producerar själv i tjänsteenheten samt tjänster eller delar av tjänster som produceras som köptjänster och genom underentreprenad. Läs mer om planen för egenkontroll.
Producenter av stödtjänster som har registrerat sig hos välfärdsområdena innan tillsynslagen trädde i kraft och som är införda i välfärdsområdenas förteckningar eller register får fortsätta sin verksamhet. Registreringsmyndigheterna (regionförvaltningsverken, Valvira) överför uppgifterna som sådana till Soteri före utgången av 2026. När uppgifterna har överförts till Soteri-registret skickar registermyndigheten ett avgiftsfritt registerutdrag till tjänsteproducenten för kännedom.
Om det sker en väsentlig förändring i verksamheten, till exempel en ökning av antalet verksamhetskommuner, klientplatser eller personal, eller om tjänsteproducenten börjar tillhandahålla en annan tjänst utöver stödtjänsterna, ska en ändringsansökan göras.
Registrering av hemvård
Inom hemvården kan tjänsteproducenter tillhandahålla socialvårdstjänster, hälso- och sjukvårdstjänster eller båda. Beroende på klientens behov kan hemvården omfatta:
- vård och omsorg
- verksamhet som främjar och upprätthåller funktionsförmåga och interaktion
- annan verksamhet för att stödja personens förmåga att klara sig
- hemsjukvård.
Om tjänsteproducenten tillhandahåller tjänster enligt punkterna 1–3, ska tjänsteproducenten vid registreringen som socialvårdstjänster ange hemvård för äldre och/eller hemvård för andra än barnfamiljer och äldre enligt klientgruppen.
Om den hemvård som tillhandahålls av tjänsteproducenten också omfattar hemsjukvård, ska tjänsteproducenten registrera sig som tjänsteproducent både inom social- och hälsovården. Om tjänsteproducenten tillhandahåller hemsjukvårdstjänster ska tjänsteproducenten ange hemsjukvård för äldre, hemsjukvård för andra än barnfamiljer och äldre och/eller hemsjukvård för barnfamiljer enligt klientgruppen.
Av tjänsteenhetens verksamhetsplan ska framgå innehållet i den hemvård som tillhandahålls samt anordnandet av, ledningen och personalstrukturen för tjänsten. I verksamhetsplanen beskriver tjänsteproducenten klientgrupperna och de eventuella hälso- och sjukvårdstjänster som tjänsteproducenten erbjuder. Dessutom ska verksamhetsplanen beskriva kravnivån för läkemedelsbehandling. Av verksamhetsplanen ska framgå huruvida tjänsterna eller en del av tjänsterna produceras genom underentreprenad. Läs mer om hur du fyller i uppgifterna om verksamhetsplanen.
Tjänsteproducenter kan också producera en del av tjänsterna genom underentreprenad (som köptjänst). I detta fall ska tjänsteproducenten själv ha registrerat alla de tjänster som den producerar genom underentreprenad. Personal som anlitas genom underentreprenad anmäls till registret. Dessutom ska underleverantörer ansöka om registrering av de tjänster de tillhandahåller. Tjänsteproducenter ska säkerställa att de underleverantörer som anlitas har de nödvändiga registreringarna. Mer information om köptjänster och underentreprenad finns på sidan Registrering av tjänsteproducenter och tjänsteenheter inom social- och hälsovården.
Tjänsteproducenten ska utse en ansvarsperson för tjänsteenheter inom hemvården för att leda tjänsteverksamheten och övervaka att tjänsterna uppfyller de krav som ställs på dem. Förutom ansvarspersonen för tjänsteenheten kan det finnas ansvarspersoner för olika tjänstebranscher. Ansvarspersonen ska ha sådan lämplig utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet som verksamheten kräver. I princip kan en person med en motsvarande eller högre examen fungera som ansvarsperson i en tjänsteenhet eller tjänstebransch, där personalen jämfört med ansvarspersonen har en motsvarande eller lägre utbildningsnivå.
Till exempel kan en närvårdare i vissa situationer fungera som ansvarsperson för hemvården om ovanstående villkor uppfylls. Ansvarspersonens kvalifikationer bedöms i samband med registreringen. En närvårdare kan fungera som ansvarsperson när hen producerar hemvård som består av tjänsterna vård och omsorg, verksamhet som främjar och upprätthåller funktionsförmåga och interaktion och annan verksamhet för att stödja personens förmåga att klara sig.
Endast en legitimerad yrkesperson kan fungera som ansvarsperson för hemsjukvården. Läs mer om hur du anmäler tjänsteenhetens ansvarspersoner.
Den vård och omsorg som utförs inom hemvården kan även omfatta sådana hälso- och sjukvårdsuppgifter som utförs av en anställd inom hemvården och som motsvarar klientens egenvårdsåtgärder. Åtgärderna anknyter till upprätthållande av klientens hälsa och vård av en långvarig sjukdom. Vård- och omsorgsuppgifterna kan också omfatta läkemedelsbehandling och åtgärder som anknyter till observation av klientens hälsotillstånd, till exempel mätning av blodsocker och blodtryck. Vården och omsorgen kan omfatta administrering av färdigt doserade läkemedel och utdelning av läkemedel i doser, om det på tjänsteenheten/servicestället finns en sjukskötare som ansvarar för enhetens läkemedelsbehandling eller om någon annan part har ansvar för läkemedelsbehandlingen som helhet (exempelvis som en del av välfärdsområdets hemvård).
Gemenskapsboendets registrering
Med gemenskapsboende avses boende som ordnas av välfärdsområdet i en tillgänglig och trygg boendeenhet där klienten har en bostad som motsvarar hens behov och de boende erbjuds verksamhet som främjar socialt umgänge.
Socialvårdstjänster får produceras av en tjänsteproducent som själv och vars tjänsteenhet är antecknad i det riksomfattande registret över privata serviceproducenter som Valvira för (Soteri). Förutsättningen för en tjänsteproducent att inleda verksamhet eller genomföra en ändring är att ett beslut har fattats om registrering av tjänsteverksamheten eller ändring av den.
Vid registrering av gemenskapsboende ska man observera att registreringen endast omfattar boendeenheten och verksamhet som främjar socialt umgänge. Övriga tjänster som produceras för klienterna, såsom stödtjänster, hemvård eller social handledning ska registreras separat. Vid ordnande av gemenskapsboende är utgångspunkten att klienterna har ett behov av tjänster.
Välfärdsområdena ansvarar för ordnande av gemenskapsboende. Välfärdsområdet kan upphandla gemenskapsboende från en privat tjänsteproducent som är registrerad i Soteri-registret. Förutsättningen för gemenskapsboende inklusive produktion av övriga relaterade tjänster är att ett beslut har fattats om registrering av tjänsteproducenten och tjänsteenheten (inklusive servicestället). Ansökan kan lämnas in via elektronisk ärendehantering i Soteris e-tjänst. Ansökan kan lämnas in till regionförvaltningsverket även på pappersblankett. En ny tjänsteproducent lämnar först in en ansökan för att bli tjänsteproducent, därefter bifogas tjänsteenheten till ansökan och ett serviceställe för tjänsteenheten (i punkten serviceställe anges planerat klientantal, personal, uppgifter om den ansvariga personen).
Ifall även serviceboende med heldygnsomsorg produceras i samma enhet, registreras denna tjänst separat.
Ansökningarna för tjänsteproducenten och tjänsteenheten (inklusive servicestället) kan lämnas samtidigt. Som socialservice i registreringsansökan ska du uppge: gemenskapsboende.
Tjänsteproducenten kan samtidigt även anmäla andra socialtjänster som produceras i enheten, såsom hemvård, stödtjänster, socialarbete, socialhandledning eller hemvård som dessutom vid behov kan innefatta hemsjukvård (hälso- och sjukvårdens tjänst).
I och med revideringen av socialvårdslagen 1 januari 2023, har serviceboende ersatts av gemenskapsboende, där tjänster som främjar och stödjer socialt umgänge ingår. I gemenskapsboende registreras och organiseras boendet och servicen separat. Tillsynsmyndigheterna har ändrat uppgifterna i registret så att serviceboenden som hade registrerats innan Soteri-registret trädde i kraft, har ändrats till gemenskapsboende.
De tjänsteenheter som tidigare har registrerats som serviceboenden kan fortsätta sin verksamhet genom att följa bestämmelserna i lagen om tillsynen över social- och hälsovården. Tjänsteproducenten ska söka ändring i registreringen om verksamheten i tjänsteenheten ändras, till exempel genom att nya tjänster läggs till. Ny verksamhet får inte inledas innan ett beslut har fattats om ändringsansökan.
Registreringsansökan görs i Soteris e-tjänst. Sådana socialvårdstjänster som inte har omfattats av den tidigare registreringen kan börja produceras först efter att ett registreringsbeslut har erhållits.
Till registreringsansökan ska bifogas enhetens verksamhetsplan, i vilken beskrivs:
- klientgrupp eller -grupper
- tjänster som ska produceras
- personalen, personalens struktur och eventuell gemensam personal som anlitas
- service som främjar och stödjer socialt umgänge
- lokalerna och klienternas bostäder (bifoga exempelvis planritning och användningsplan för lokalerna).
Anteckna aktuella dokument i registreringsansökan:
- plan för egenkontroll (uppdateringsinformation behöver ändå inte anmälas i Soteri-registret)
- utredning om utrymningssäkerhet
- plan för beredskaps- och kontinuitetshantering i händelse av kriser och störningar
- räddningsplan
- plan för läkemedelsbehandling (om tjänsteproducenten också ger läkemedelsbehandling)
- tjänsteproducenten kan bekräfta att en informationssäkerhetsplan finns genom att ange datumet för när den upprättades, men uppgiften är inte obligatorisk på ansökan
Tjänsteproducenten försäkrar att de aktuella handlingarna har upprättats eller skaffats på de datum som meddelats. Myndigheten som handlägger registreringen kan vid behov be tjänsteproducenten skicka in handlingarna för bedömning av verksamhetsförutsättningarna. När en ändringsansökan görs är det en god idé att också kontrollera att uppgifterna i patient- och klientregistret är uppdaterade.
Det är möjligt att också en annan tjänsteproducent (köp från underleverantör) producerar tjänster åt en tjänsteenhet för gemenskapsboende. I så fall registrerar den andra tjänsteproducenten tjänsterna separat. Flera tjänsteproducenter kan finnas i samma enhet. Tjänsteproducenten ska registrera de tjänster som har producerats i Soteri-registret.
En privat tjänsteproducent som producerar gemenskapsboende för välfärdsområdet kan köpa socialvårdstjänster som kompletterar den egna verksamheten eller arbetskraft som kompletterar den egna socialvårdspersonalen från en underleverantör.
Registrering av boende med heldygnsomsorg
Med serviceboende med heldygnsomsorg avses boende i ett vårdhem, ett servicehem eller en liknande boendeenhet som är tillgänglig och trygg och tillhandahåller social verksamhet och där personen förfogar över en bostad som motsvarar hans eller hennes behov, och där han eller hon av boendeenhetens personal utan dröjsmål och oberoende av tid på dygnet får vård och omsorg också för sitt akuta behov.
Socialtjänster får produceras av tjänsteproducenter som är och vars tjänsteenheter är registrerade i det riksomfattande registret över tjänsteproducenter (Soteri) som upprätthålls av Valvira. En förutsättning för att inleda verksamheten eller genomföra en ändring av den är att det fattats ett beslut om registrering av tjänsteverksamheten eller ändring av den.
En förutsättning för att inleda produktion av serviceboende med heldygnsomsorg och genomföra en ändring av verksamheten är att det fattats ett beslut om registrering av tjänsteproducenten och tjänsteenheten (inklusive servicestället). Ansökan bör företrädesvis lämnas elektroniskt via Soteris e-tjänst. Ansökan kan också skickas in på papper till regionförvaltningsverken. Ansökningarna för tjänsteproducenten och tjänsteenheten (inklusive servicestället) kan lämnas samtidigt.
Tjänsteproducenten lämnar in ansökan för tjänsteenheter som producerar serviceboende med heldygnsomsorg och dess serviceställe. För servicestället anges tjänsten serviceboende med heldygnsomsorg. För tjänster med heldygnsomsorg anges det planerade antalet klienter per klientgrupp, personal och uppgifter om ansvarspersonen.
De tillgängliga tjänstebranscherna per klientgrupp är följande:
- Serviceboende med heldygnsomsorg för äldre
- Serviceboende med heldygnsomsorg för rehabiliteringsklienter inom mentalvården
- Serviceboende med heldygnsomsorg för rehabiliteringsklienter inom rusmedelsvården
- Serviceboende med heldygnsomsorg för personer med funktionsnedsättning
- Serviceboende med heldygnsomsorg för personer med utvecklingsstörning
Om gemenskapsboende också produceras i samma tjänsteenhet, registreras denna tjänst separat. Se anvisningen för registrering av gemenskapsboende.
Registrering av gemenskapsboende och serviceboende med heldygnsomsorg i samma tjänsteenhet
När samma tjänsteproducent producerar gemenskapsboende och serviceboende med heldygnsomsorg i samma byggnadshelhet utgör tjänsterna en gemensam verksamhetsenhet. Båda tjänsterna bildar en egen boendeenhet och för båda tjänsterna anges egna klientplatser och egen personal.
I verksamhetsplanen fastställs:
- klientgrupper för boendeenheterna, klienternas servicebehov och de tjänster som produceras
- för vilka bostäder inom gemenskapsboendet man avser producera serviceboende med heldygnsomsorg
- hur man säkerställer de tjänster och den klientsäkerhet som klienterna i serviceboende med heldygnsomsorg behöver, när tjänsten produceras för bostäder inom gemenskapsboende
Vid boendetjänster grundar sig besittningen av bostaden på ett hyresavtal. Tillsynsmyndigheterna har konsekvent ansett att det totala antalet klientplatser i en boendeserviceenhet bestäms av antalet bostäder i som finns i enheten.
- En bostad är lika med en klientplats
- En del av bostäderna kan vara avsedda för två personer (par eller andra personer som vill bo tillsammans)
När det gäller verksamhetslokalerna fästs särskild uppmärksamhet vid ändamålsenligheten för klientrummen och de gemensamma utrymmena samt utrustningens tillräcklighet. Läs mer om verksamhetslokalerna:
När den tjänsteenhet som ska registreras är avsedd att tillhandahålla både gemenskapsboende och serviceboende med heldygnsomsorg, beaktas den planerade verksamheten i registreringsbeslutet. Registreringsbeslutet kan åtföljas av ett villkor för registreringen, genom vilket tillhandahållande av serviceboende med heldygnsomsorg möjliggörs till klienter inom gemenskapsboende när deras servicebehov förändras så att det kräver heldygnsomsorg. För att tjänsterna ska kunna anordnas förutsätts föregripande bedömning av huruvida serviceboende med heldygnsomsorg kan ordnas i bostadsenhetens bostad/bostäder för gemenskapsboende på ett sätt som är säkert för klienten, och huruvida verksamhetslokalerna uppfyller verksamhetsförutsättningarna för tjänsterna. Bedömningen görs för båda tjänsterna.
Personaldimensionering och personalstruktur i serviceboenden med heldygnsomsorg för äldre
Personaldimensioneringen kan endast sänkas till miniminivån på 0,6 om klienternas behov av vård och omsorg verkligen tillåter det. Enligt den ikraftträdandebestämmelse som är förknippad med lagändringen kan tjänsteproducenter minska personaldimensioneringen utan att ansöka om en ändring av registreringen och utan ett beslut om ändring av registreringen. Ändringen kan genomföras från och med 1.1.2025 redan innan uppgifterna uppdateras i Soteri-registret. Ändringen av personaldimensioneringen och uppdateringen av registeruppgifterna gäller endast den aktuella ändringen av äldreomsorgslagen. Om tjänsteproducenten ändrar personaldimensioneringen till den lagstadgade minimidimensioneringen på 0,6, ska tjänsteproducenten uppdatera ändringen i Soteri-registret senast 31.12.2025. Uppdateringen kan göras via Soteris e-tjänster och anknytande vägledning kommer att ges under början av 2025.
Om ändringen görs eller uppgifterna uppdateras efter 31.12.2025 är det fråga om en väsentlig ändring som endast kan göras efter ett beslut om ändring av registreringen. Om det är fråga om en väsentlig ändring, ta del av förfarandet för att ansöka om en ändring.
Tjänsteproducenten har det primära ansvaret för egenkontroll av det serviceboende med heldygnsomsorg som den tillhandahåller. Tjänsteproducenten ska genom egenkontroll bedöma förutsättningarna för att minska personaldimensioneringen och personalstrukturen. I bedömningen bör man ta hänsyn till att personaldimensioneringen och -strukturen vid alla tider ska motsvara funktionsförmågan och servicebehovet hos de personer som bor i tjänsteenheten samt säkerställa god servicekvalitet och klientsäkerhet.
En funktion planeras för Soteris e-tjänst för att uppdatera ändringar som gäller minskning av personaldimensioneringen i tjänsteenhetens registerinformation. Denna funktion förväntas tas i bruk under våren 2025. Valvira meddelar när den nya funktionen har tagits i bruk och ger anvisningar om hur den används.
Enligt 20 § 1 mom. i äldreomsorgslagen ska en verksamhetsenhet ha en personal som till antal, utbildning och uppgiftsstruktur motsvarar antalet äldre personer som tillhandahålls verksamhetsenhetens tjänster och det servicebehov de äldres funktionsförmåga förutsätter, och som garanterar dem en högkvalitativ service. Således ska personaldimensioneringen på verksamhetsenheter vara högre än minimidimensioneringen ifall klienternas servicebehov kräver det. Välfärdsområdena och tjänsteproducenterna ska säkerställa att personaldimensioneringen i alla verksamhetsenheter med heldygnsomsorg för äldre motsvarar klienternas servicebehov. Minimidimensioneringen för personalen i enlighet med äldreomsorgslagen är inte avsedd att tillämpas kategoriskt. Ändringen av bestämmelsen om minimidimensionering för personalen (20 § 2 mom.) ändrar inte de andra krav som fastställts för innehållet, kvaliteten eller säkerheten för vård med heldygnsomsorg.
Registrering av hemsjukvård och hemsjukhusvård
Hemsjukvård är hälso- och sjukvårdstjänster i enlighet med en vård- och serviceplan som tillhandahålls sektorsövergripande i patientens bostad, hem eller på motsvarande plats. Målet med hemsjukvård är att underlätta för den sjuka personen att klara sig hemma, stöda anhöriga vid hemvården av en sjuk person och till exempel underlätta hemkomsten från sjukhuset. Hemsjukvård omfattar olika sjukvårdsåtgärder, till exempel provtagning, mätningar, övervakning av läkemedelsbehandling, smärtlindring och uppföljning av klientens tillstånd.
Hemsjukhusvård är tidsbunden, effektiviserad hemsjukvård. Det kan vara fråga om verksamhet som anordnas gemensamt av primärvården, den specialiserade sjukvården eller genom samarbete mellan dessa.
Läkemedel och förbrukningsartiklar enligt vårdplanen som ges i samband med hemsjukhusvård ingår i vården. Hemsjukhusvård innebär att vård på sjukhusnivå tas hem till patienten. Hemsjukhusvård ersätter ofta det att patienten tas in på sjukhus för vård.
Vid registrering av hemsjukvårdstjänster anger tjänsteproducenten hemsjukvård för äldre, hemsjukvård för barnfamiljer eller hemsjukvård för andra än barnfamiljer och äldre enligt klientgruppen.
Det finns en tjänstebransch för hemsjukhusvård: hemsjukhusvård.
Av tjänsteenhetens verksamhetsplan ska framgå innehållet i den tjänst som tillhandahålls samt anordnandet av, ledningen och personalstrukturen för tjänsten. I verksamhetsplanen beskriver tjänsteproducenten patientgrupperna och de hälso- och sjukvårdstjänster som ska tillhandahållas, till exempel läkemedelsbehandling och dess kravnivå samt eventuell laboratorieverksamhet. Dessutom ska verksamhetsplanen för hemsjukhusvård beskriva hur tjänsteproducenten tryggar verksamheten dygnet runt om behov uppstår. Av verksamhetsplanen ska framgå huruvida tjänsterna eller en del av tjänsterna produceras genom underentreprenad. Läs mer om hur du fyller i uppgifterna om verksamhetsplanen.
Tjänsteproducenten ska ha tillräckligt med sådan personal som tjänsterna förutsätter, och som har den utbildning och kompetens som behövs för tjänsterna. Med personal avses även annan personal än den som arbetar på grundval av ett direkt anställningsavtal, som oavsett avtalsform utför tjänsten för tjänsteproducentens räkning. Mer information om köptjänster och underentreprenad finns på sidan Registrering av tjänsteproducenter och tjänsteenheter inom social- och hälsovården.
Tjänsteproducenten ska utse en ansvarsperson för tjänsteenheter för att leda tjänsteverksamheten och övervaka att tjänsterna uppfyller de krav som ställs på dem. Dessutom kan det finnas ansvarspersoner för tjänstebranscher. Ansvarspersonen ska ha en sådan lämplig utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet som verksamheten kräver. Läs mer om hur du anmäler tjänsteenhetens ansvarspersoner.
Endast en legitimerad yrkesperson kan fungera som ansvarsperson för hemsjukvården. Om tjänsterna omfattar krävande hälso- eller sjukvårdstjänster eller krävande läkemedelsbehandling, ska ansvarspersonen vara en läkare. Exempel på krävande hälso- och sjukvårdstjänster är krävande sårvård, blodtransfusioner och palliativ vård som inte kräver vård på hemsjukhusvårdsnivå. Krävande läkemedelsbehandling är exempelvis behandling med smärtpump, intravenös läkemedels- och vätskebehandling, behandling med narkotiska läkemedel som injiceras, opioidsubstitutionsbehandling och avgiftsbelagd vaccinationsverksamhet som inte ingår i avtalet med välfärdsområdet. Ansvarspersonen för hemsjukhusvården ska vara en läkare. Läkemedelsbehandling inom hemsjukvården och hemsjukhusvården genomförs i enlighet med handboken Säker läkemedelsbehandling.
En hemsjukhustjänst behöver inte vara en registrerad tjänst om det inte är fråga om en tillfällig överföring av vård på sjukhusnivå till patientens hem. När det är fråga om etablerad vård för en patient som vårdas i hemmet och vars övergripande vård tillhandahålls av en annan instans, till exempel välfärdsområdet eller en privat producent av hälso- och sjukvårdstjänster, krävs det inte att alla tjänsteproducenter som deltar i vården har registrerat hemsjukhusverksamheten som tjänst. Tjänsteproducenten måste ha registrerat de tjänster som den tillhandahåller. De tjänster som ska registreras kan vara del av en mer omfattande helhet av tjänster.
Registrering av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte
Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte är socialservice i enlighet med socialvårdslagen.
Välfärdsområdet har ansvar för att anordna arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte.
Målet med arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte är att
- förebygga de negativa effekterna av arbetslöshet på klientens funktionsförmåga
- stärka klientens livs- och vardagshantering samt arbets- och funktionsförmåga
- förebygga marginalisering genom att erbjuda tillgång till arbetsverksamhet och andra tjänster
Läs mer om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte på social- och hälsovårdsministeriets webbplats.
Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte kan registreras för en privat tjänsteproducent om tjänsteproducenten tillhandahåller tjänsten i sin helhet, det vill säga arbetsverksamhet och social handledning. Om välfärdsområdet endast tillhandahåller platser för att utföra arbetet för klienter, registreras inte platserna för att utföra arbetet. Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte får inte ersätta arbete i anställning eller tjänsteförhållande.
Tjänsteproducenten ska ha tillräcklig personal för verksamheten med den utbildning, kompetens och yrkesskicklighet som krävs för tjänsteproducentens verksamhet, med beaktande av innehållet i de tjänster som tillhandahålls och de klienter som använder tjänsterna, i enlighet med tillsynslagen. Personalstrukturen för arbetsverksamheten i rehabiliteringssyfte ska omfatta en tillräcklig arbetsinsats av yrkesutbildade personer inom socialvården (socionom).
Tjänsteproducenten ska utse en ansvarsperson för tjänsteenheter inom arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte för att leda tjänsteverksamheten och övervaka att tjänsterna uppfyller de krav som ställs på dem. Förutom ansvarspersonen för tjänsteenheten kan det finnas ansvarspersoner för olika tjänstebranscher. Ansvarspersonen ska ha sådan lämplig utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet som verksamheten kräver.
Av tjänsteproducentens verksamhetsplan ska särskilt framgå hur andelarna för arbetsverksamhet och social handledning genomförs i praktiken.
Läs mer om hur du fyller i uppgifterna om verksamhetsplanen.
Karaktären för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte gör det inte möjligt att helt och hållet tillhandahålla tjänsten som distanstjänst. Lokalerna för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte ska vara tillräckliga och ändamålsenliga. Av verksamhetsplanen eller en separat bilaga ska framgå en beskrivning av de lokaler som används för verksamheten. Dessutom ska verksamhetsplanen visa olika myndighetsgodkännanden (exempelvis räddningsmyndigheten, hälsoskyddsmyndigheten och byggnadstillsynsmyndigheten) gällande lokalernas ändamålsenlighet för deras avsedda användning.
Registrering av missbrukar- och beroendetjänster
I fortsättningen registreras missbrukar- och beroendetjänster i Soteri-registret under social- och hälsovårdens tjänstebranscher enligt de tjänster som tillhandahålls.
När missbrukar- och beroendevården grundar sig på behovet av stöd enligt socialvårdslagen, ska de nödvändiga tjänsterna och den sociala rehabiliteringen anordnas i enlighet med socialvårdslagen. Socialvårdens missbrukar- och beroendetjänster erbjuder exempelvis hjälp och stöd för vardagliga aktiviteter och livshantering. Tjänster inom missbrukar- och beroendearbetet som produceras av en tjänsteproducent i enlighet med socialvårdslagen registreras i Soteris e-tjänst i den tjänstebransch som lämpar sig för tjänsten, exempelvis Avdelningsvård inom socialvården för rehabiliteringsklienter inom missbrukarvården (D68) eller Socialarbete och -handledning vid missbruksproblem och psykiska problem (2464).
Om grunden för tjänsterna är missbrukar- och beroendesjukdomar eller relaterade sjukdomar, är det fråga om vård och rehabilitering enligt hälso- och sjukvårdslagen. Tjänster inom missbrukar- och beroendearbetet som produceras av en tjänsteproducent i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen registreras i Soteris e-tjänst under den lämpliga tjänstebranschen, exempelvis under tjänstebranschbeskrivningen Avdelningsvård inom socialvården för rehabiliteringsklienter inom missbrukarvården (D67) eller Öppen missbrukarvård och -rehabilitering (2476).
Om en enhet producerar missbrukar- och beroendetjänster inom både social- och hälsovården, registreras tjänsterna i Soteris e-tjänst för de berörda tjänstebranscherna inom social- och hälsovården. Myndigheten avgör ärendet med ett enda beslut.
Observera att den tidigare publicerade anvisningen från Valvira och regionförvaltningsverken, ”Tillståndsvillkor för privata hälso- och sjukvårdstjänsteproducenter som erbjuder opioidersättningsbehandling”, inte längre är i kraft. Tjänsteproducenten och tjänsteanordnaren ansvarar för att antalet och sammansättningen av personalen som arbetar med patient- och kundarbete motsvarar patienternas och kundernas servicebehov.
Om en tjänsteproducent har tillstånd att tillhandahålla social- eller hälsovårdstjänster som har varit giltigt före ingången av 2024, eller redan har registrerat en tjänsteenhet, kan tjänsteproducenten fortsätta sin verksamhet i enlighet med tillståndet eller registreringen och gällande lagstiftning.
Om det sker väsentliga förändringar i tjänsteverksamheten ska tjänsteproducenten lämna in en ny ansökan om ändring till Soteri.
Läs mer om reformen av mentalvårds- och missbrukarlagstiftningen på Social- och hälsovårdsministeriets webbplats.
Läs mer om ansökningar om ändringar.
Registrering av apotekens hälsopunkter och vaccinationsverksamhet
En tjänsteproducent som tillhandahåller hälso- och sjukvårdstjänster i ett apotek eller en apotekslokal ska vara registrerad som tjänsteproducent och tjänsteenhet i Soteri i enlighet med tillsynslagen. Hälsopunktsverksamhet kan registreras med apotekets FO-nummer. Ett separat FO-nummer är inte nödvändigt.
I verksamhetsplanen i ansökan beskriver den sökande verksamhetens innehåll och omfattning, eventuella underleverantörer, personal, lokaler och utrustning som ska användas i verksamheten. Om tjänsten omfattar läkemedelsbehandling beskrivs vilken typ av läkemedelsbehandling som tillhandahålls, och även uppgifter om man i tjänsten tillhandahåller avgiftsfria eller avgiftsbelagda vacciner.
Som tjänstebransch för ansökan anges mottagning på grundnivå och som personal anges yrkesutbildade personer som administrerar vaccinationer. I personalmenyn anges farmaceuter eller provisorer under punkten “Övriga”.
Ansvarsperson
- Tjänsteproducenten ska utse en ansvarsperson för tjänsteenheten eller ansvarspersoner för de olika tjänstebranscherna för att leda tjänsteverksamheten och övervaka att tjänsterna uppfyller de krav som ställs på dem under hela den tid de utförs.
- Ansvarspersonen ska ha en sådan lämplig utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet som verksamheten kräver.
- Om tjänsteproducenten endast tillhandahåller avgiftsfria vaccinationer på grundval av ett avtal med välfärdsområdet, ansvarar välfärdsområdet för vaccinationsverksamheten i enlighet med förordningen om vaccinationer.
- Om tjänsteproducenten även tillhandahåller andra än avgiftsfria vaccinationer, ska ansvarspersonen vara en läkare.
Utrymmen
- Utrymmena ska vara tillräckliga och ändamålsenliga för verksamheten. I dem ska beaktas tillgänglighet och patienternas integritetsskydd, såsom tillräckligt skydd mot insyn och ljudisolering (exempelvis isolerar en vanlig skärm inte ljud i tillräcklig utsträckning).
- Det finns inga särskilda rekommendationer om utrymmenas yta i kvadratmeter.
- En tappställe ska finnas i utrymmet eller dess omedelbara närhet för att säkerställa tillräcklig hygien, såvida det inte är uppenbart onödigt för verksamheten.
Personal
- Tjänsteproducenten ansvarar för att den personal som är verksam i dess tjänsteenhet har ändamålsenlig och tillräcklig utbildning, yrkeskunskap och faktisk kompetens för varje uppgift.
Registrering av tjänster som tillhandahålls av psykoterapeutstuderande
Studerande får inte fungera som självständiga företagare då de utför det handledda psykoterapeutiska patientarbete som ingår i psykoterapiutbildningen. Därför går det inte att registrera studerande som tillhandahållare av psykoterapitjänster i Soteri-registret.
Om en psykoterapeutstuderande är en yrkesperson inom hälso- och sjukvården kan han eller hon på grundval av den aktuella yrkesrätten tillhandahålla hälso- och sjukvårdstjänster efter att han eller hon har registrerat sig i Soteri. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården kan använda den kunskap som han eller hon har förvärvat i sin psykoterapiutbildning, men tjänsten utgör då inte egentlig psykoterapi. För klienten ska det vara tydligt att det är fråga om psykoterapeutiskt patientarbete under handledning som en del av studierna. En yrkesperson inom hälso- och sjukvården kan inte marknadsföra sig som psykoterapeut förrän han eller hon har beviljats yrkesrätt med skyddad yrkesbeteckning.
Läs mer om rekrytering av studerande.
För frågor om patientförsäkringar, kontakta Patientförsäkringscentralen (PVK).