Personaldimensionering och personalstruktur i serviceboenden med heldygnsomsorg för äldre

Riksdagen har godkänt en ändring av lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (äldreomsorgslagen), enligt vilken den faktiska personaldimensioneringen ska vara minst 0,6 anställda per klient från och med 1.1.2025. Personaldimensioneringen kan endast sänkas till miniminivån på 0,6 om klienternas behov av vård och omsorg verkligen tillåter det.  Ändringen av bestämmelsen om minimidimensionering för personalen ändrar inte de andra krav som fastställts för innehållet, kvaliteten eller säkerheten för vård med heldygnsomsorg.

Personaldimensioneringen i verksamhetsenheter med heldygnsomsorg ska vara högre än minimidimensioneringen ifall klienternas servicebehov kräver det. Välfärdsområdena, Helsingfors stad och tjänsteproducenterna ska säkerställa att personaldimensioneringen i alla verksamhetsenheter med heldygnsomsorg för äldre motsvarar klienternas servicebehov.

 

Personaldimensioneringen kan endast sänkas till miniminivån på 0,6 om klienternas behov av vård och omsorg verkligen tillåter det

Personalens antal, utbildning och uppgiftsstruktur vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg ska motsvara antalet klienter och servicebehovet samt säkerställa kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls.  Personalens dimensionering och kompetens ska motsvara klienternas individuella servicebehov, så att  kvaliteten, ändamålsenligheten och klientsäkerheten för tjänsterna kan säkerställas. Vid bedömningen av verksamhetsenhetens personaldimensionering och -struktur ska man beakta klienternas krävande och kontinuerliga behov av hjälp, vård och tillsyn dygnet runt. Dessutom ska man beakta verksamhetslokalerna och personalens tillräcklighet under alla arbetsskift så att  klienternas servicebehov tillgodoses. 

Antalet yrkespersoner inom social- och hälsovården samt övrig personal ska motsvara klienternas servicebehov under alla arbetsskift. Det är arbetsgivarens ansvar att bedöma att alla anställda som deltar i det direkta klientarbetet och som ingår i personaldimensioneringen har tillräcklig kompetens och tillräckliga språkkunskaper.