Henkilöstömitoitus iäkkäiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa
Eduskunta on hyväksynyt lakimuutoksen, jossa muutetaan 1.1.2025 alkaen ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annettua lakia (vanhuspalvelulaki) siten, että toteutuneen henkilöstömitoituksen on oltava vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Henkilöstömitoitus voidaan alentaa 0,6 vähimmäismitoitukseen vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat. Vähimmäishenkilöstömitoitusta koskevan säännöksen muutoksella ei muuteta muita ympärivuorokautisen hoidon sisällölle, laadulle tai turvallisuudelle asetettuja vaatimuksia.
Iäkkäiden ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä henkilöstömitoituksen on oltava vähimmäismitoitusta korkeampi, jos asiakkaiden palvelutarpeet sitä edellyttävät. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja palveluntuottajien tulee varmistaa, että kaikissa iäkkäiden ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä henkilöstömitoitus vastaa asiakkaiden palvelujen tarvetta.
Henkilöstömitoitus voidaan alentaa 0,6 vähimmäismitoitukseen vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat
Ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksikössä on oltava henkilöstö, jonka määrä, koulutus ja tehtävärakenne vastaavat asiakkaiden määrää, palveluntarvetta ja turvaa laadukkaat palvelut. Henkilöstön mitoituksen ja osaamisen on vastattava asiakkaiden yksilöllisiä palvelutarpeita siten, että palvelun laatu, asianmukaisuus ja asiakasturvallisuus voidaan varmistaa. Toimintayksikön henkilöstömitoitusta ja -rakennetta arvioitaessa on huomioita asiakkaiden vaativa ja jatkuva ympärivuorokautinen avun, hoidon sekä valvonnan tarve. Lisäksi tulee huomioida toimitilat ja se, miten henkilöstö riittää kaikissa työvuoroissa vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeeseen.
Kaikissa työvuoroissa on oltava asiakkaiden palvelutarvetta vastaava määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä muuta henkilöstöä. Työnantajan tehtävänä on arvioida, että kaikilla välittömään asiakastyöhön osallistuvilla ja henkilöstömitoitukseen laskettavilla työntekijöillä on riittävä osaaminen sekä kielitaito.
Hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin tulee iäkkäiden henkilöiden palveluja järjestäessä ja tuottaessa huomioida, että pitkäaikaista hoitoa ja huolenpitoa turvaavat sosiaali- ja terveyspalvelut on toteutettava niin, että iäkäs henkilö voi kokea elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi ja että hän voi ylläpitää sosiaalista vuorovaikutusta sekä osallistua mielekkääseen, hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävään ja ylläpitävään toimintaan.
Hyvinvointialueella on velvollisuus jatkuvasti ohjata, valvoa ja varmistaa, että iäkkäiden ympärivuorokautisten toimintayksiköiden henkilöstömitoitus täyttää vähintään laissa edellytetyn vähimmäismitoituksen 0,6 ja vastaa asiakkaiden palvelujen tarvetta. Hyvinvointialueen omavalvonta sisältää sekä velvollisuuden että vastuun valvoa oman järjestämistehtävänsä ja palvelutuotantonsa lisäksi myös yksityisten palveluntuottajien toimintaa siltä osin, kun niiden palvelut kuuluvat hyvinvointialueen järjestämisvastuun piiriin. Valvonnan tulee olla jatkuvaa ja riittämättömään henkilöstömitoitukseen tulee puuttua viipymättä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä 8.11.2024 on painotettu sitä, että hyvinvointialueet eivät voi laatia ostopalvelusopimuksia siten, että hoivan hinnoittelu perustuu vähimmäismitoitukseen. Valiokunta on myös korostanut, että hyvinvointialueiden on otettava vanhuspalvelulain henkilöstömitoitusta ja palvelun laatua koskevat säännökset huomioon tehdessään ympärivuorokautisen palveluasumiseen liittyviä hankintoja ja suunnitellessaan omaa palvelutuotantoaan.
Palveluntuottajalla on ensisijainen omavalvontavastuu tuottamastaan ympärivuorokautisesta palveluasumisesta. Palveluntuottajan tulee omavalvonnallisesti arvioida edellytykset palveluyksikön henkilöstömitoituksen alentamiseen ja mahdolliseen henkilöstörakenteen muutokseen. Arvioinnissa on huomioitava, että henkilöstömitoituksen ja -rakenteen tulee kaikkina aikoina vastata palveluyksikössä asuvien henkilöiden toimintakykyä ja palvelujen tarvetta sekä turvata palvelun hyvä laatu ja asiakasturvallisuus.
Asiakkaiden tarpeet edellyttävät vähimmäismitoitusta korkeampaa henkilöstömitoitusta esimerkiksi psykogeriatrisissa yksiköissä ja yksiköissä, joissa on haastavasti käyttäytyviä asiakkaita sekä kuntoutus- ja arviointiyksiköissä ja lyhytaikaisyksiköissä. Pienissä yksiköissä (esimerkiksi 10 asiakaspaikkaa) ei pystytä laskennallisesti turvaamaan henkilöstöä kolmeen vuoroon, joten niissä henkilöstömitoitus tulee siksi olla vähimmäismitoitusta korkeampi.
Hyvinvointialueen on käytettävä RAI-arviointivälineistöä iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa. Säännöllisesti sosiaalipalveluita saavalla iäkkäällä tulee olla nimettynä hyvinvointialueelta omatyöntekijä. Omatyöntekijän tulee varmistaa, että iäkkään tarvitsemat palvelut järjestetään palvelutarpeen mukaisesti ja toteutetaan siten, että ne tukevat iäkkään hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta. Omatyöntekijä vastaa palvelutarpeen arvioinnista ja päivittämisestä aina kun asiakkaan palvelutarpeessa tapahtuu muutosta. Asiakkaalle tulee lisäksi laatia asiakassuunnitelma, jonka laatimisesta ja tarkistamisesta on omatyöntekijän myös huolehdittava.
Palveluntuottaja voi lainmuutokseen liittyvän voimaantulosäännöksen perusteella toteuttaa henkilöstömitoituksen alentamisen ilman rekisteröinnin muutosta koskevaa hakemusta ja päätöstä rekisteröinnin muutoksesta. Muutos voidaan toteuttaa 1.1.2025 alkaen jo ennen tietojen päivitystä Soteri-rekisteriin. Henkilöstömitoituksen muuttaminen sekä rekisteritietojen päivitys koskee vain kyseessä olevaa vanhuspalvelulain muutosta. Jos palveluntuottaja muuttaa henkilöstömitoituksen lainmukaiseen vähimmäishenkilöstömitoitukseen 0,6, on palveluntuottajan päivitettävä muutos Soteri-rekisteriin viimeistään 31.12.2025. Päivitys voidaan tehdä Soterin sähköisessä asioinnissa ja siihen liittyvä ohjausta annetaan alkuvuoden 2025 aikana.
Jos muutos tehdään tai tiedot päivitetään 31.12.2025 jälkeen, on kyse olennaisesta muutoksesta, jonka voi toteuttaa vasta rekisteröinnin muutosta koskevan päätöksen jälkeen.
Soterin sähköiseen asiointiin on suunnitteilla toiminnallisuus, jolla henkilöstömitoituksen alentamista koskeva muutos voidaan päivittää palveluyksikön rekisteritietoihin. Toiminnallisuus on tarkoitus ottaa käyttöön kevään 2025 aikana. Valvira tiedottaa, kun uusi toiminnallisuus on otettu käyttöön ja ohjeistaa toiminnallisuuden käytössä.