Henkilöstömitoitus iäkkäiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa
Toteutuneen henkilöstömitoituksen on oltava ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun vanhuspalvelulain mukaan 1.1.2025 alkaen vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Vähimmäishenkilöstömitoitusta koskevan säännöksen muutoksella ei ole muutettu muita ympärivuorokautisen hoidon sisällölle, laadulle tai turvallisuudelle asetettuja vaatimuksia.
Iäkkäiden ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä henkilöstömitoituksen on oltava vähimmäismitoitusta korkeampi, jos asiakkaiden palvelutarpeet sitä edellyttävät. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja palveluntuottajien tulee varmistaa, että kaikissa iäkkäiden ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä henkilöstömitoitus vastaa asiakkaiden palvelujen tarvetta.
Henkilöstömitoitus voidaan alentaa 0,6 vähimmäismitoitukseen vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat
Vanhuspalvelulain mukaista vähimmäismitoitusta 0,6 ei ole tarkoitettu sovellettavaksi kategorisesti. Ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksikössä on oltava kaikkina aikoina henkilöstö, jonka määrä, koulutus ja tehtävärakenne vastaavat asiakkaiden määrää, palveluntarvetta ja turvaa laadukkaat palvelut. Henkilöstön mitoituksen ja osaamisen on vastattava asiakkaiden yksilöllisiä palvelutarpeita siten, että palvelun laatu, asianmukaisuus ja asiakasturvallisuus voidaan varmistaa. Toimintayksikön henkilöstömitoitusta ja -rakennetta arvioitaessa on huomioitava asiakkaiden vaihteleva, mutta lähtökohtaisesti vaativa ja jatkuva ympärivuorokautinen avun, hoidon sekä valvonnan tarve. Palvelu tulee toteuttaa niin, että se tukee iäkkään henkilön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta. Lisäksi tulee huomioida toimitilat ja niiden mahdollinen vaikutus henkilöstötarpeeseen.
Kaikissa työvuoroissa on oltava asiakkaiden palvelutarvetta vastaava määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä muuta henkilöstöä. Työnantajan tehtävänä on arvioida, että kaikilla välittömään asiakastyöhön osallistuvilla ja henkilöstömitoitukseen laskettavilla työntekijöillä on riittävä osaaminen sekä kielitaito. Lisäksi myös välillisiin työtehtäviin on oltava asiakkaiden tarpeisiin nähden riittävä, lähtökohtaisesti erillinen henkilöstö.
Hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin tulee iäkkäiden henkilöiden palveluja järjestäessä ja tuottaessa huomioida, että pitkäaikaista hoitoa ja huolenpitoa turvaavat sosiaali- ja terveyspalvelut on toteutettava niin, että iäkäs henkilö voi kokea elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi ja että hän voi ylläpitää sosiaalista vuorovaikutusta sekä osallistua mielekkääseen, hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävään ja ylläpitävään toimintaan.
Hyvinvointialueella on velvollisuus jatkuvasti ohjata, valvoa ja varmistaa, että iäkkäiden ympärivuorokautisten toimintayksiköiden henkilöstömitoitus täyttää vähintään laissa edellytetyn vähimmäismitoituksen 0,6 ja vastaa asiakkaiden palvelujen tarvetta. Hyvinvointialueen omavalvonta sisältää sekä velvollisuuden että vastuun valvoa oman järjestämistehtävänsä ja palvelutuotantonsa lisäksi myös yksityisten palveluntuottajien toimintaa siltä osin, kun niiden palvelut kuuluvat hyvinvointialueen järjestämisvastuun piiriin. Valvonnan tulee olla jatkuvaa ja riittämättömään henkilöstömitoitukseen tulee puuttua viipymättä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä 8.11.2024 on painotettu sitä, että hyvinvointialueet eivät voi laatia ostopalvelusopimuksia siten, että hoivan hinnoittelu perustuu vähimmäismitoitukseen. Valiokunta on myös korostanut, että hyvinvointialueiden on otettava vanhuspalvelulain henkilöstömitoitusta ja palvelun laatua koskevat säännökset huomioon tehdessään ympärivuorokautisen palveluasumiseen liittyviä hankintoja ja suunnitellessaan omaa palvelutuotantoaan.
Palveluntuottajalla on ensisijainen omavalvontavastuu tuottamastaan ympärivuorokautisesta palveluasumisesta. Palveluntuottajan tulee omavalvonnallisesti arvioida asiakkaiden palvelujen tarve ja siten edellytykset toimintayksikön henkilöstömitoituksen alentamiseen ja mahdolliseen henkilöstörakenteen muutokseen. Arvioinnissa on huomioitava, että henkilöstömitoituksen ja -rakenteen tulee kaikkina aikoina vastata palveluyksikössä asuvien henkilöiden toimintakykyä ja palvelujen tarvetta sekä turvata palvelun hyvä laatu ja asiakasturvallisuus. Henkilöstömitoituksen riittävyyttä arvioitaessa tulee huomioida myös esimerkiksi asiakas- ja omaispalautteet, työntekijöiden näkemykset, kokemukset ja heidän tekemät epäkohtailmoitukset sekä poikkeamailmoitukset ja asiakaskirjaukset.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksikössä on oltava kaikkina aikoina henkilöstö, jonka määrä, koulutus ja tehtävärakenne vastaavat asiakkaiden määrää, palveluntarvetta ja turvaa laadukkaat palvelut. Asiakkaiden palvelutarpeet edellyttävät vähimmäismitoitusta korkeampaa henkilöstömitoitusta esimerkiksi psykogeriatrisissa yksiköissä ja yksiköissä, joissa on haastavasti käyttäytyviä asiakkaita sekä kuntoutus- ja arviointiyksiköissä ja lyhytaikaisyksiköissä. Pienissä yksiköissä (esimerkiksi 10 asiakaspaikkaa) ei pystytä laskennallisesti turvaamaan henkilöstöä kolmeen vuoroon, joten niissä henkilöstömitoitus tulee siksi olla vähimmäismitoitusta korkeampi. Esimerkiksi toimitilojen kerroksellisuus tai sokkeloisuus voi vaikuttaa siihen, että yksikössä tarvitaan vähimmäismitoitusta korkeampaa henkilöstömitoitusta.
Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkailla voi olla toimintakyvyn alenemisesta johtuvia tarpeita tai sellaisia sairauksia, jotka lisäävät palveluiden tarvetta ja siten edellyttävät ainakin tilapäisesti vähimmäismitoitusta korkeampaa henkilöstömitoitusta. Esimerkiksi toimintayksikössä voi olla paljon asiakkaita, jotka ovat:
- käytösoireisia ja/tai erityisen vakavasti käytösoireinen/väkivaltainen (äärimmillään vierihoidon tarve)
- vaikeasti muistisairaita
- kahden hoidettavia
- liikkumisessa apua, tukea ja varmistamista tarvitsevia
- syötettäviä tai asiakkailla nielemisvaikeuksia syötettäessä
- somaattista tiivistä seurantaa tarvitsevia
Lisäksi saattohoidon aikana pitää varmistaa riittävä henkilöstö ja osaaminen.
Hyvinvointialueen on käytettävä RAI-arviointivälineistöä iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa. Tarkempaa tietoa RAI-järjestelmästä löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta
Säännöllisesti sosiaalipalveluita saavalla iäkkäällä tulee olla nimettynä hyvinvointialueelta omatyöntekijä. Omatyöntekijän tulee varmistaa, että iäkkään tarvitsemat palvelut järjestetään palvelutarpeen mukaisesti ja toteutetaan siten, että ne tukevat iäkkään hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta. Omatyöntekijä vastaa palvelutarpeen arvioinnista ja päivittämisestä aina kun asiakkaan palvelutarpeessa tapahtuu muutosta. Asiakkaalle tulee lisäksi laatia asiakassuunnitelma, jonka laatimisesta ja tarkistamisesta on omatyöntekijän myös huolehdittava.
Näin toteutat henkilöstömitoituksen päivittämisen
Henkilöstömitoituksen päivitys tehdään Soterin sähköisessä asioinnissa.
Henkilöstömitoituksen muutos on Soterin asiointipalvelussa tietojen päivitys ilman viranomaiskäsittelyä, eli tiedon voi käydä päivittämässä asioinnissa lomakkeella, minkä jälkeen tieto siirtyy suoraan viranomaisten järjestelmiin, eikä muutoksesta tehdä erillistä viranomaispäätöstä.
Muita tietojen päivityksiä ilman viranomaiskäsittelyä ovat esimerkiksi puhelinnumeron tai laskutusosoitteen päivittäminen. Lue lisää ja tutustu tarkemmin yleiseen ohjeeseen eri tietojen päivittämisestä ilman viranomaiskäsittelyä.
Ilmoitus koskee 1.1.2025 voimaan tullutta vanhuspalvelulain muutosta, jonka mukaan toteutunut henkilöstömitoitus on oltava vähintään 0,60 työntekijää asiakasta kohden. Ilmoituksen voi tehdä 31.12.2025 asti. Tämän jälkeen henkilöstömitoitukseen voi hakea muutosta normaalin rekisteröintihakemuksen kautta.
Näin päivität henkilöstömitoituksen Soterin asiointipalvelussa
Aloita asiointi tunnistautumalla Soterin sähköiseen asiointiin. Tutustu tarvittaessa tarkempiin ohjeisiin asiointiin kirjautumisen vaiheista.
Valitse edustettava yritys ja siirry seuraavaksi Soterin sähköisen asiointipalvelun etusivulle.
Siirryt seuraavaksi Soterin sähköisen asiointipalvelun etusivulle, josta pääset valitsemaan sinisen ”Tee muutoksia” -painikkeen.
Valitse seuraavaksi aukeavalta sivulta tuottamasi palvelu, eli sosiaali- ja terveyspalvelut. Sosiaali- ja terveyspalvelut -sivulla älä valitse yksin toimivan palveluntuottajan valintaa, vaan valitse Palveluntuottajat -kohdasta Hae rekisteröinnin muutoksia –painike.
Seuraavaksi sinulle aukeaa uusi laskeutumissivu nimeltä Tietojen päivittäminen ilman viranomaiskäsittelyä. Painikkeesta Muokkaa rekisterin tietoja pääset päivittämään tietojasi suoraan ilman viranomaiskäsittelyä.
Valitse seuraavasta lomakenäkymästä Palveluyksiköt -välilehti.
Valitse palveluyksiköiden alasvetovalikosta se palveluyksikkö, johon haluat tehdä mitoituksen päivityksen.
Valitun palveluyksikön vasemman laidan tiedoista Palvelupisteet-kohdasta pääset valitsemaan sen palvelupisteeseen, minkä tietoja haluat päivittää.
Palvelupisteen Palvelut -kohdasta puolestaan valitaan iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen 2211 ja kyseisen palvelualan kohdalla valitaan Näytä tai muokkaa tietoja -painike.
Voit muokata välittömään asiakastyöhön osallistuvan oman, alihankitun tai vuokratun henkilöstön määrää. Ilmoita muuttunut henkilöstön määrä roolikohtaisesti muokkaamalla tietoja. Voit poistaa tai lisätä henkilöstön rooleja. Et voi muokata palveluyksikön johtamiseen tai välillisiin työtehtäviin osallistuvan henkilöstön määrää.
Henkilöstömitoitus on oltava vähintään 0,60 työntekijää asiakasta kohti. Henkilöstömitoitus voidaan alentaa 0,6 vähimmäismitoitukseen vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat.
Jos muutat henkilöstömitoituksen lainmukaiseen vähimmäishenkilöstömitoitukseen 0,6, on sinun päivitettävä muutos Soteri-rekisteriin viimeistään 31.12.2025. Jos muutos tehdään tai tiedot päivitetään 31.12.2025 jälkeen, on kyse olennaisesta maksullisesta muutoksesta.
Kun olet tehnyt päivittänyt lomakkeella henkilötön määrää, muokattujen kenttien alapuolelle tulee näkyviin vihreä palkki ja teksti ”Muokattu”.
Kun olet muokannut henkilöstön määrän, paina “Palaa hakemukseen” -painiketta. Tämän jälkeen voit esikatsella ja tulostaa hakemuksesi. Esikatselussa voit vielä tarkastaa tiedot.
Lopuksi valitse “Lähetä muutokset rekisteriin”.
Sähköinen asiointi ilmoittaa sinulle vihreällä palkilla, että tiedot on viety onnistuneesti rekisteriin.
Jos haluat tarkistaa, että päivityksesi onnistui, näet Soterin asiointipalvelun etusivulla Ratkaistut asiat -otsikon alla rekisteriin lähettämäsi päivityksen ja sen päivämäärän. Päivityksen kohdalla lukee Lähetetty rekisteriin -tieto.
Rekisterissä olevia ajantasaisia tietoja voit katsella myös Katso rekisterin tietoja -painikkeesta.
Huomaa, että lain mukaan voit ilmoittaa ainoastaan välittömään asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön muutoksista. Ilmoitus ei koske vastuuhenkilön hallinnollista työaikaa tai välilliseen työhön osallistuvaa henkilöstöä.