Henkilöstömitoitus iäkkäiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa

Eduskunta on hyväksynyt lakimuutoksen, jossa muutetaan 1.1.2025 alkaen ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annettua lakia (vanhuspalvelulaki) siten, että toteutuneen henkilöstömitoituksen on oltava vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Henkilöstömitoitus voidaan alentaa 0,6 vähimmäismitoitukseen vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat. Vähimmäishenkilöstömitoitusta koskevan säännöksen muutoksella ei muuteta muita ympärivuorokautisen hoidon sisällölle, laadulle tai turvallisuudelle asetettuja vaatimuksia. 

Iäkkäiden ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä henkilöstömitoituksen on oltava vähimmäismitoitusta korkeampi, jos asiakkaiden palvelutarpeet sitä edellyttävät. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja palveluntuottajien tulee varmistaa, että kaikissa iäkkäiden ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä henkilöstömitoitus vastaa asiakkaiden palvelujen tarvetta. 

 

Henkilöstömitoitus voidaan alentaa 0,6 vähimmäismitoitukseen vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat

Ympärivuorokautisen palveluasumisen toimintayksikössä on oltava henkilöstö, jonka määrä, koulutus ja tehtävärakenne vastaavat asiakkaiden määrää, palveluntarvetta ja turvaa laadukkaat palvelut. Henkilöstön mitoituksen ja osaamisen on vastattava asiakkaiden yksilöllisiä palvelutarpeita siten, että palvelun laatu, asianmukaisuus ja asiakasturvallisuus voidaan varmistaa. Toimintayksikön henkilöstömitoitusta ja -rakennetta arvioitaessa on huomioita asiakkaiden vaativa ja jatkuva ympärivuorokautinen avun, hoidon sekä valvonnan tarve. Lisäksi tulee huomioida toimitilat ja se, miten henkilöstö riittää kaikissa työvuoroissa vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeeseen. 

Kaikissa työvuoroissa on oltava asiakkaiden palvelutarvetta vastaava määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä muuta henkilöstöä. Työnantajan tehtävänä on arvioida, että kaikilla välittömään asiakastyöhön osallistuvilla ja henkilöstömitoitukseen laskettavilla työntekijöillä on riittävä osaaminen sekä kielitaito.