Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Asiakkaana ja potilaana sinulla on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon, hyviin sosiaalipalveluihin sekä hyvään kohteluun. Itsemääräämisoikeuttasi pitää kunnioittaa. Lisäksi sinulla on oikeus saada itseäsi koskevia tietoja ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista.
Oikeutesi hyvään hoitoon, palveluun ja kohteluun
Sinulla on oikeus saada hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa sekä elämäntilanteessasi tarvitsemiasi sosiaalipalveluja. Sinua on kohdeltava siten, että vakaumustasi ja yksityisyyttäsi kunnioitetaan, eikä ihmisarvoasi loukata. Kun hoitoasi ja palvelujasi toteutetaan, pitää toivomuksesi, mielipiteesi, etusi ja yksilölliset tarpeesi sekä äidinkielesi ja kulttuuritaustasi ottaa huomioon.
Sosiaali- ja terveyspalveluita pitää tarjota siten, ettei sinua aseteta eriarvoiseen asemaan esimerkiksi ikäsi, terveydentilasi tai toimintakykysi perusteella. Sosiaalipalveluja, kuten perheiden, vammaisten tai iäkkäiden palveluja, pitää järjestää palveluntarvettasi vastaavalla tavalla. Jos tarvitset tukea tai palveluja, ota yhteyttä hyvinvointialueesi sosiaalipalveluihin palveluntarpeen arviointia varten. Sosiaalihuollon palvelut perustuvat aina hallintopäätökseen, ja sinulla on oikeus hakea muutosta sosiaalihuollon palveluasi koskevaan päätökseen. Hoitopäätöksiin saavat vaikuttaa pelkästään lääketieteelliset syyt.
Itsemääräämisoikeutesi kunnioittaminen
Itsemääräämisoikeutesi pitää ottaa huomioon, kun toteutetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Sinulla on oikeus osallistua ja vaikuttaa palvelujesi tai hoitosi suunnitteluun ja toteuttamiseen. Jos olet täysi-ikäinen etkä kykene osallistumaan ja vaikuttamaan palvelujesi tai hoitosi suunnitteluun ja toteuttamiseen, tahtoasi pitää selvittää yhteistyössä laillisen edustajasi, omaisesi tai muun sinulle läheisen henkilön kanssa. Jos olet alaikäinen, mielipiteesi otetaan huomioon ikäsi ja kehitystasosi mukaisesti.
Jos käytät puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiokeinoja, viittomakieltä tai jos ammattihenkilö ei osaa käyttämääsi puhuttua kieltä, pitää tulkkaamisesta huolehtia mahdollisuuksien mukaan niin, että voit osallistua asiasi käsittelyyn.
Oikeutesi saada itseäsi koskevia tietoja
Sosiaalihuollon asiakkaana sinulla on oikeus saada selvitys oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi, eri toimenpidevaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista merkityksellisistä asioista asiaasi liittyen. Sinulla on oikeus tutustua sinusta tallennettuihin tietoihin ja pyytää virheellisten tietojen korjaamista. Sinulla on myös oikeus saada tietoja asiakirjoista, jotka voivat tai ovat voineet vaikuttaa asiasi käsittelyyn.
Jos olet potilas, sinulle pitää antaa oma-aloitteisesti ymmärrettävässä muodossa selvitys terveydentilastasi. Lisäksi sinulle pitää kertoa, mitä hoitovaihtoehtoja sinulla on, miten hoidot vaikuttavat ja onko niillä haittavaikutuksia. Sinulle pitää myös kertoa kaikista niistä hoitoon liittyvistä asioista, joilla on merkitystä, kun hoidostasi päätetään.
Sinulla on oikeus tarkistaa omat tietosi, jotka sinusta on kirjattu potilasasiakirjoihin/sosiaalihuollon asiakasasiakirjoihin. Jos tiedot ovat mielestäsi virheellisiä, voit pyytää niiden korjaamista. Pääsääntöisesti tietojesi luovuttaminen sosiaali- tai terveydenhuollon henkilörekisteristä edellyttää antamaasi yksilöityä suostumusta.
Jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon, palveluun tai kohteluun terveyden- tai sosiaalihuollon yksikössä tai kaipaat neuvontaa oikeuksistasi, voit ottaa yhteyttä potilas- tai sosiaaliasiamieheen.
Sosiaaliasiamies palvelee sekä julkisen että yksityisen sosiaalihuollon asiakkaita. Jokaisella julkisella ja yksityisellä terveydenhuollon toimintayksiköllä on nimetty potilasasiamies. Sama henkilö voi hoitaa sekä potilas- että sosiaaliasiamiehen tehtäviä.
Potilas- ja sosiaaliasiamies ovat puolueettomia henkilöitä, joiden tehtävä on antaa neuvoja. He eivät myönnä palveluja tai järjestä hoitoon pääsyä eivätkä tee päätöksiä. Asiamiehiltä saa neuvoja muistutuksen tekemiseen, ja tarvittaessa he myös avustavat sen tekemisessä. Potilas- ja sosiaaliasiamiehen palvelut ovat luottamuksellisia ja ilmaisia.
Potilas- ja sosiaaliasiamiehen tehtävät perustuvat potilaan oikeuksista ja asemasta (potilaslaki) ja sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettuun lakiin (asiakaslaki).
Asiamiesten tehtävänä on
- neuvoa potilaita tai sosiaalihuollon asiakkaita heidän asemaansa ja oikeuksiinsa liittyvissä asioissa
- avustaa potilasta tai asiakasta tarvittaessa tekemään muistutuksen kohtelustaan
- tiedottaa potilaan tai asiakkaan oikeuksista
- toimia muutenkin potilaan tai asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Edellä mainittujen tehtävien lisäksi sosiaaliasiamiehen pitää seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella ja antaa siitä selvitys vuosittain hyvinvointialueelle.
Sivut päivitetään syksyn aikana vastamaan vuoden 2024 voimaan astuvaa lakia potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023).