Palveluntuottajarekisteri Soteri
Soterissa voit tehdä rekisteröintihakemuksia, -ilmoituksia ja -muutoksia sosiaali-, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyen. Soteri-rekisteri on Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen rekisteri.
Soteri kokoaa yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedot sekä yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien ja päiväkotien lupatiedot yhteen paikkaan.
Ohje sote-palveluntuottajan rekisteröintihakemuksen tekemiseen.
Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon hakemusten käsittelyn tilanne.
Ohje varhaiskasvatuksen palveluntuottajan lupahakemuksen tekemiseen.
Soteri-rekisterin sähköinen asiointi
Palveluntuottajat tekevät hakemukset sähköisesti Soteriin.
Voit tehdä Soterin sähköisessä asioinnissa rekisteröintihakemuksen, -ilmoituksen ja -muutoksen sosiaali-, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyen. Hakemus, ilmoitus tai muutos ohjautuu automaattisesti oikealle aluehallintovirastolle tai Valviralle käsiteltäväksi. Sähköisen asioinnin kautta voit hallita myös omia yhteystietojasi. Yritysten pohjatiedot tulevat Soteriin Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ) -palvelun kautta. Tarkistathan YTJ:stä, että tietosi ovat ajan tasalla.
Siirry Soteri-rekisterin sähköiseen asiointiin.
- Soterin sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnuksin.
- Palveluntuottajan nimenkirjoittajana, tai muuna PRH:n rekisteristä löytyvänä vastuuhenkilönä, voit tunnistautua Soterin sähköiseen asiointiin esimerkiksi pankkitunnuksillasi. Palveluntuottajan vastuuhenkilön pitää antaa muille Soterissa asioiville Suomi.fi-valtuudet. Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista. Ohjeet valtuuksien antamiseen löydät myös Suomi.fi-verkkosivulta.
- Valitse sosiaali- ja terveydenhuollon Valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
- Toistaiseksi sähköistä asiointia voi käyttää vain suomalaisella henkilötunnuksella.
- Tutustu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksiköiden rekisteröintien maksuihin.
Soteriin on koottu:
- perustiedot yksityisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista, palveluista ja henkilöstöstä
- perustiedot yksityisistä varhaiskasvatuksen palveluntuottajista, päiväkodeista ja henkilöstöstä
- tiedot lääkelain mukaisista rajatuista lääkevarastoista.
Soterin kehitystyö jatkuu. Myöhemmin Soteriin kootaan myös:
- perustiedot julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista, palveluista ja henkilöstöstä
- palveluntuottajien ja palveluyksiköiden valvontaa koskevia seuraamustietoja
Hyvä tietää Soterista
Soterista on säädetty sote-valvontalaissa, joka astui voimaan 1.1.2024. Yksityisten varhaiskasvatuspalvelujen tuottajien rekisteröinti perustuu varhaiskasvatuslakiin.
Soterin tiedoista luodaan julkinen sähköinen tietopalvelu, josta saatavat tiedot palvelevat useiden sidosryhmien ja kansalaisten tiedontarpeita. Alkuvaiheessa tietopalveluun kootaan vain yksityisten sote-palveluntuottajien tiedot.
Rekisteritietoja voivat hyödyntää esimerkiksi Kela, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Digi- ja väestötietovirasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja hyvinvointialueet.
Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen asiakkaat voivat tietopalvelun avulla hakea esimerkiksi alueellaan toimivia palveluntuottajia ja niiden tietoja.
Sote-valvontalain perusteella palveluntuottajien rekisteristä voidaan julkaista yleisen tietoverkon kautta henkilötunnusta lukuun ottamatta tiedot
- Suomessa toimivista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista
- palveluyksiköistä ja niiden palveluista
- vastuuhenkilöistä
- palvelun asiakas- ja potilaskohderyhmästä.
Alkuvaiheessa julkisessa tietopalvelussa ei julkaista palveluntuottajien yhteystietoja. Ennen yhteystietojen julkaisua viranomaiset selvittävät suoraan palveluntuottajilta, voiko yhteystiedot julkaista. Perustellusta syystä palveluntuottaja ja vastuuhenkilö voivat kieltää itseään koskevan osoite- ja muun yhteystiedon julkaisemisen.
Julkinen tietopalvelu pyritään avaamaan myöhemmin vuonna 2024.
Soterin toiminnallisuudet otetaan käyttöön vaiheittain.
- Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintihakemusten sekä yksityisten varhaiskasvatuksen palveluntuottajien lupahakemusten vastaanottaminen alkoi tammikuussa 2024.
- Valvontaviranomaisille tarkoitetut valvonnan toiminnallisuudet pyritään ottamaan käyttöön vuoden 2024 aikana.
- Julkinen tietopalvelu pyritään avaamaan myöhemmin vuonna 2024.
- Julkisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien tiedot pitää olla toimitettuna 31.12.2025 mennessä.
Miten kirjaudun Soterin sähköiseen asiointiin?
Soterin sähköisessä asioinnissa on mahdollista asioida oman organisaation puolesta, jos
- olet esimerkiksi yrityksesi vastuuhenkilö, toimitusjohtaja ja nimenkirjoitusoikeudellinen. Kun haluat varmistaa mahdollisuutesi asioida organisaation puolesta, sen voi tarkistaa Kaupparekisteristä, Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä, Yhdistysrekisteristä tai Valtuusrekisteristä.
- olet saanut valtuudet, muistathan vielä tarkistaa, että olet saanut asioinnin mahdollistavan asiointivaltuuden. Tutustu eri valtuustyyppeihin Suomi.fi-sivustolla.
- yrityksesi on saanut asiointivaltuuden. Muistathan vielä tarkistaa, että olet saanut asioinnin mahdollistavan edustusvaltuuden. Huomioithan, että myös saaneen yrityksen nimenkirjoittajan tai vastuuhenkilön tulee antaa itselleen edustamisvaltuus.
Tarkista, että olet saanut Soterin käyttöön oikeuttavan valtuuden:
- ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito”
- ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
Lue lisää aiheesta:
Mikä on Suomi.fi-valtuudet?
Ohjeet valtuuksien pyytämiseen organisaationa Suomi.fi-sivustolla.
Ohjeet asiointivaltuuden ja edustamisvaltuuden antamiseen löydät Suomi.fi-verkkosivulta.
Näin organisaation edustaja antaa valtuuksia yksin.
Jos sinulla on ongelmia toisen puolesta asioinnissa, ota yhteyttä Suomi.fi- organisaatioiden asiakaspalveluun, joka neuvoo yrityksiä ja yhteisöjä Suomi.fi-palvelujen käytössä. Saat tukea esimerkiksi Suomi.fi-valtuuksien ja Suomi.fi-viestien käyttöön.
Alla olevista otsikoista pääset tutustumaan tarkemmin valtuuksien hakemiseen ja ylläpitoon liittyviin ohjeisiin.
- yrityksen puolesta asioivalle henkilölle on rekisteröity kaupparekisteriin oikeus edustaa yritystä ilman henkilötunnusta. Henkilötunnukset on aloitettu ilmoittamaan ja rekisteröimään kaupparekisteriin 1.1.1994 alkaen.
- yrityksen tila kaupparekisterissä on esimerkiksi konkurssissa.
- jos rekisteriin ei ole ilmoitettu tietoa organisaation nimenkirjoittajasta tai vastuuhenkilöstä. Tässä tapauksessa voit rekisteröidä valtuudet hakemuksen perusteella.
- jos olet kieltäytynyt julkaisemasta toiminimi-, henkilö- tai yritysmuototietojasi YTJ-palvelussa. Viranomainen ei voi käsitellä hakemustasi Soterin sähköisessä asioinnissa pelkän Y-tunnuksen avulla. Tässä tapauksessa et voi käyttää sähköistä asiointia ja sinun pitää lähettää hakemuksesi pdf-lomakkeella. Lomakkeet löytyvät aluehallintoviraston verkkosivustolta. Vaihtoehtoisesti voit myös muuttaa henkilö- tai toiminimi- ja yritysmuototietosi julkisiksi YTJ-palvelussa muutoshakemuksen avulla, minkä jälkeen voit käyttää Soterin sähköistä asiointia normaalisti.
Jos olet saanut valtuudet, niin pääset valtuudet-sivulta henkilökohtaiset valtuudet -linkistä sivulle, jossa näet, mitkä valtuudet sinulle on annettu. Vastaavasti, jos olet nimenkirjoittaja, tai muu PRH:n rekisterissä nimetty vastuuhenkilö, eli sinulla on valtuudet valmiiksi käytössäsi, pääset varmistamaan käytössä olevat valtuudet yrityksen valtuudet -linkin kautta, ja sen jälkeen näet listan yrityksistä, josta pääset valitsemaan yrityksen tai yhteisön, jonka puolesta haluat toimia Soterissa.
Suomi.fi-sivustolta löydät ohjeet, miten nimenkirjoittaja tai muu PRH:n rekisterissä nimetty vastuuhenkilö antaa asiointivaltuuden henkilölle tai esimerkiksi tilitoimistolle. Huomioithan, että tilitoimiston on vielä annettava omalle henkilökunnalleen edustamisvaltuus. Lue lisää edustamisvaltuudesta Suomi.fi-sivustolta.
Muista ylläpitää organisaatiosi valtuuksia. Jos henkilöllä ei enää tarvetta valtuuksiin, tulee ne poistaa. Ohjeet valtuuksien mitätöimiseen löydät Suomi.fi-verkkosivuilta.
Ohjeet valtuuksien antamiseen organisaationa (vastuuhenkilö tai edustajan valtuusoikeuden saanut):
- Tunnistaudu sisään Suomi.fi Valtuuksiin esimerkiksi omilla pankkitunnuksillasi.
- Valitse Yrityksen valtuudet.
- Valitse yritys tai yhteisö, jonka puolesta haluat asioida.
- Valitse Valtuustyypiksi asiointivaltuus.
- Valitse valtuuden saavaksi osapuoleksi se henkilö, yritys, joka tarvitsee valtuuden Soterin sähköiseen asiointiin (esimerkiksi kirjanpitoyritys tai yrityksesi henkilö).
- Valitse sosiaali- ja terveydenhuollon Valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
- Huomioithan, että jos yritys tai yhteisö on saanut asiointivaltuuden toiselta yritykseltä tai yhteisöltä, tulee edustamisvaltuus antaa vielä henkilölle, mukaan lukien nimenkirjoittaja tai muu PRH:n rekisterin vastuuhenkilö.
- Lisätietoja valtuuksien antamisesta löydät Suomi.fi-valtuuksien ohjeista kohdasta Organisaation valtuudet.
Tunnistautumisen jälkeen tulet näkemään Soterin etusivulla kaikki yritykset, joissa valtuudet on käytettävissäsi. Näet etusivulla myös ne yritykset, joilla ei vielä ole lupaa rekisterissä. Jos et ole hakenut Suomi.fi-valtuuttaa Soterin asiointiin Rekisteröidy palveluntuottajaksi -painike näkyy sinulle epäaktiivisena harmaana, mutta jos valtuutesi ovat kunnossa on painike asioinnissa aktiivinen ja sininen. Jos valtuutesi on epäaktiivinen ja tarvitset apua, olethan yhteydessä Suomi.fi organisaatioasiakaspalveluun.
- Mene Suomi.fi:n Valtuudet-sivulle. Paina Tunnistaudu.
- Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
- Paina Henkilökohtaiset valtuudet ja auenneella sivulla paina Pyydä valtuuksia.
- Paina Osapuolet-sivulla Lisää yritys ja syötä tahon, jonka puolesta haluat toimia Soterissa, esimerkiksi oma yrityksesi tai yhteisösi.
- Valtuusasiat-sivulla valitse sosiaali- ja terveydenhuollon valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
- Etene Suomi.fi:n ohjeiden mukaan ja vahvista valtuuspyyntö, jolloin pyyntö siirtyy hyväksyttäväksi yrityksesi vastuuhenkilölle.
- Yrityksen tai yhtiön vastuuhenkilön tulee tämän jälkeen kirjautua Suomi.fi:n Valtuudet-sivulle ja käydä hyväksymässä valtuuspyyntösi.
- Organisaatioiden asiakaspalvelu (organisaatioasiakkaat)
- Yritys-Suomi-puhelinpalvelu (yritysasiakkaat)