Ammattioikeuksiin liittyvä työnjako ja yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalveluissa
Valvira
- myöntää, rajoittaa tai poistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattioikeuksia
- ylläpitää ammattihenkilöiden keskusrekisteritietoja
- luovuttaa ajantasaiset tiedot ammattioikeuksien voimassa olosta julkisessa tietopalvelussa
- luovuttaa Digi- ja väestötietovirastolle ammattioikeuksien voimassaolotietoja varmennekortti-tilausjärjestelmään (Vartti)
- luovuttaa ajantasaisia ammattioikeustietoja rooli- ja attribuuttipalvelussa
- valvoo asiakastietolain mukaisia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä.
Digi- ja väestötietovirasto
- vastaa tietojärjestelmäpalveluiden tunniste- ja varmennepalveluista
- ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalvelua
- tuottaa Kanta-palvelujen käytössä tarvittavat palvelinvarmenteet palvelujen antajien ja apteekkien sekä niiden tietoteknisten palvelujen toimittajille
- hallinnoi varmenteiden sulkupalvelua.
Sosiaali- tai terveydenhuollon palveluntuottaja
- vastaa käyttämiensä sosiaalihuollon asiakastietojen ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettujen tietojärjestelmien tietoturvasuunnitelmasta
- vastaa käyttämiensä järjestelmien käyttöoikeushallinnasta ja siitä, että henkilöllä on varmenteisiin liittyvät, ammatin edellyttämät ammattioikeudet voimassa
- varmistaa Digi- ja väestötietoviraston varmennekäytänteiden noudattamisen
- huolehtii, että toimintayksikön tekninen tuki ohjeistaa toimintayksikön käyttäjiä tietojärjestelmien käytössä.
Apteekki
- vastaa apteekkijärjestelmän toiminnasta ja käytöstä (tietoturvasuunnitelma)
- vastaa oman henkilöstönsä ammattioikeuksien voimassaolosta ja käyttöoikeushallinnasta.
Kansaneläkelaitos (Kela)
- vastaa valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen ylläpidosta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
- ohjaa sote-tiedonhallintaa tietoarkkitehtuurin, toiminnallisen suunnittelun, määräysten, ohjeiden ja määrittelyjen avulla.
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
- vastaa toimialansa tiedonhallinnan yleisestä suunnittelusta, ohjauksesta ja valvonnasta sekä merkittävien valtakunnallisten hankkeiden rahoituksesta.
Tiedotamme Valviran rooli- ja attribuuttitietopalvelussa havaituista häiriöistä Kelan Kanta-tukeen, joka toimii ympäri vuorokauden ja julkaisee Kanta-palveluun liittyvät häiriötiedotteet.
Ohjeita rooli- ja attribuuttitietopalvelun häiriötilanteeseen:
- Jos palvelu ei toimi, tarkista ensin, onko häiriöstä jo tiedotettu Kelan Kanta-palvelun häiriötiedotteissa.
- Ohjeet häiriötilanteessa toimimiseksi löydät Kanta-palvelun häiriötilanneohjesivulta.
- Kanta-palvelun ammattilaisille suunnatun teknisen tuen ja asiakaspalvelun yhteystiedot ja aukioloajat löydät Kannan verkkosivuilta.