Alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa
Väkevien alkoholijuomien markkinointi on kiellettyä sosiaalisessa mediassa. Mietoja alkoholijuomia saa markkinoida sosiaalisessa mediassa alkoholilain rajoitusten mukaisesti.
Sosiaalisessa mediassa miedon alkoholijuoman mainonta on kuitenkin kiellettyä, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä. Mainonta on kiellettyä myös silloin, jos kaupallinen toteuttaja antaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajien lisäämät alkoholijuomia koskevat mainonnalliset kommentit ja kuvat pitää poistaa sosiaalisen median tililtä. Kuluttajien kommentteja tai kuvia ei saa käyttää omassa mainonnassa, eikä kuluttajia saa pyytää jakamaan sosiaalisen median tilillä olevaa julkaisua.
Useissa sosiaalisen median palveluissa on käytössä myös niin sanottu ”tykkäys”-toiminto. ”Tykkäys”-toimintoa ei pidetä kuluttajan tuottamana sisältönä, joten mainostajan ei tarvitse poistaa tai estää ”tykkäyksiä”. Aihetunnisteiden tai hashtagien käytön sallittavuuden arvioinnissa otetaan huomioon toiminnasta muodostuva kokonaiskuva. Olennaista harkinnassa on erityisesti se, katsotaanko kaupallisen toteuttajan tavoitelleen toimillaan alkoholijuoman mainontaa ja myynninedistämistä ja onko se siinä tarkoituksellisesti pyrkinyt hyödyntämään kuluttajien aktiivisuutta tai näiden tuottamaa sisältöä.
Sosiaalisessa mediassa kohdennetusti käyttäjille näkyvät mietojen alkoholijuomien sponsoroidut mainokset ovat pääsääntöisesti sallittuja, mutta näitä mainoksia ei saa kohdentaa alaikäisille.
Alkoholilaki kieltää sellaisen mietojen alkoholijuomien mainonnan, jossa käytetään kuluttajan osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuihin. Alkoholialan toimijat voivat järjestää pelejä, arpajaisia ja kilpailuja, jotka eivät liity alkoholijuomiin, joista ei saa palkinnoksi alkoholijuomaa ja joihin osallistuminen ei edellytä alkoholimainontaa sisältävän uutiskirjeen tilaamista. Kilpailun toteuttamistavalla (paikan päällä, verkossa) tai miten voittaja valitaan (arvalla, taidolla) ei ole väliä. Kilpailu, sen palkinto tai siihen liittyvä julkaisu ei saa liittyä alkoholijuomaan tai -brändiin esimerkiksi teksteissä tai kuvien muodossa.
Alkoholilain sosiaalisen median markkinointia koskevat rajoitukset koskevat alkoholimainonnan kaupallista toteuttajaa. Kaupallisella toteuttajalla tarkoitetaan toimijaa, jolla on suora taloudellinen intressi alkoholijuoman mainontaan. Kaupallinen toteuttaja on tyypillisesti alkoholijuoman myyjä, maahantuoja tai valmistaja.
Alkoholijuomien mainonnan kaupalliseksi toteuttajaksi voidaan katsoa myös esimerkiksi blogin kirjoittaja tai YouTube- tai Instagram-tilin ylläpitäjä, jos hän tekee yhteistyötä tai toimii alkoholijuoman valmistajan, myyjän tai maahantuojan toimeksiannosta tai mainostaa alkoholijuomia korvausta vastaan. Tällöin hänen pitää huomioida alkoholijuomien mainontaa koskevat säännökset, ja häneen sovelletaan samoja mainonnan rajoituksia kuin muihinkin alkoholijuomien mainostajiin.
Usein kysyttyä alkoholijuomien markkinoinnista sosiaalisessa mediassa
Väkevien alkoholijuomien markkinointi on kiellettyä, ja tämä koskee myös saaduista palkinnoista kertomista. Voit julkaista enintään neutraalin tiedotteen, jossa mainitaan ainoastaan, että yrityksesi on saanut palkinnon kyseisessä kilpailussa. Palkinnon voittaneeseen väkevään alkoholijuomaan viittaavia mainintoja ei saa julkaisussa olla. Asiasta kiinnostuneille voi antaa lisätietoja lisäämällä linkin kilpailun etusivulle.
Kilpailujen järjestäminen on sallittua myös alkoholialan toimijoille, mutta kilpailussa pitää huomioida seuraavat asiat: Kilpailu ei saa liittyä mihinkään alkoholijuomaan, eikä siitä saa saada palkinnoksi alkoholijuomaa. Kilpailuun osallistuminen ei saa myöskään edellyttää alkoholimainontaa sisältävän uutiskirjeen tilaamista. Huomioitavaa on myös se, että kilpailua koskevassa julkaisussa tai palkinnossa ei saa olla mitään tiettyä alkoholijuomaa mainittuna teksteissä tai kuvan muodossa.
Näkemäsi kilpailu on siis kielletty. Jos näkemäsi kilpailu on vähittäismyynti- tai anniskelupaikan järjestämä, voit ottaa yhteyttä siihen aluehallintovirastoon, jonka alueella paikka sijaitsee. Jos järjestäjä on valtakunnallinen toimija tai alkoholijuomien valmistaja, voit ilmoittaa kilpailusta Valviraan.
Saat tykätä ja kommentoida julkaisua, mutta jos kommenttisi on mainonnallinen, on tilin omistajalla velvollisuus poistaa se. Mainonnallisia kommentteja ovat muun muassa alkoholijuomaa kehuvat kommentit sekä omat juomiskuvat ja -videot. Sosiaalisessa mediassa olevassa alkoholimainoksessa ei myöskään saa olla kehotusta jakaa julkaisua omalle sosiaalisen median tilille.
Saat tehdä yhteistyötä alkoholialan yrityksen kanssa, mutta yhteistyössä tehdyissä julkaisuissa sinun pitää ottaa alkoholilain rajoitukset huomioon samalla tavalla kuin muiden alkoholialan toimijoiden. Sinun pitää esimerkiksi poistaa julkaisuun lisätyt kommentit, joissa kehutaan kyseistä alkoholijuomaa. Lisäksi sinun pitää poistaa julkaisustasi seuraajiesi lisäämät juomiskuvat ja -videot. Et myöskään saa julkaisussasi kehottaa ketään jakamaan alkoholia mainostavaa julkaisuasi. Jos yhteistyön julkaisut kohdistuvat pääasiassa lapsiin tai nuoriin, pitää sinun kieltäytyä yhteistyöstä.
Tarkemmat julkaisuihin liittyvät rajoitukset voit lukea tämän sivun lopun löytyvästä ohjeesta, joka koskee alkoholin markkinointia.