Muistutus tai kantelu sosiaali- tai terveydenhuollossa
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai hoitoon, toimi alla olevien ohjeiden mukaan.
-
Käsittele asia palvelua tai hoitoa antaneessa toimintayksikössä
Ensisijainen tapa selvittää palvelussa tai hoidossa ilmennyt ongelma on keskustelu toimintayksikössä. Keskustele kyseessä olevan henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Näin asiat voidaan selvittää nopeasti.
Jos keskustelu ei auta, voit tehdä kirjallisen muistutuksen toimintayksikköön.
-
Tee muistutus
Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti tapahtumasta, milloin ja missä se sattui. Kerro selkeästi, mihin olet tyytymätön saamassasi palvelussa tai hoidossa. Voit tehdä muistutuksen vapaamuotoisesti tai käyttää lomaketta, joka yleensä löytyy toimintayksikön verkkosivuilta.
Lähetä muistutus sosiaalihuollon toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle tai terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Hänen täytyy selvittää asia ja vastata sinulle kirjallisesti. Vastaus annetaan noin kuukauden sisällä.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit tehdä kantelun aluehallintovirastolle.
Jos sosiaalihuollon asiakas tai potilas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.
-
Tee kantelu aluehallintovirastoon (erityistapauksissa Valviraan)
Lähes kaikki sosiaali- tai terveydenhuoltoa koskevat kantelut kuuluvat aluehallintovirastoille. Ohjeet kantelun tekemiseen aluehallintovirastolle löydät aluehallintoviraston verkkosivuilta.
Tee terveydenhuollon kantelu Valviraan vain silloin, jos epäilet hoitovirheen johtaneen potilaan kuolemaan tai vaikeaan pysyvään vammautumiseen. Voit tehdä kantelun terveydenhuollon sähköisessä asioinnissamme, turvalomakkeellamme, tämän sivun lopusta löytyvällä terveydenhuollon kantelulomakkeella tai vapaamuotoisesti. Myös Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) toiminnan lainmukaisuuteen liittyvän kantelun voit tehdä Valviralle.
Sosiaalihuollon kanteluista Valviralle kuuluvat valtakunnalliset, merkittävät ja laajakantoiset asiat sekä kantelut, jotka koskevat kahden tai useamman aluehallintoviraston alueella annettuja palveluita. Voit tehdä kantelun sosiaalihuollon sähköisessä asioinnissamme, tämän sivun lopusta löytyvällä sosiaalihuollon kantelulomakkeella tai vapaamuotoisesti.
Jos Valvira joutuu siirtämään kantelun aluehallintovirastolle, se hidastaa kantelun käsittelyä merkittävästi.
Usein kysyttyä muistutuksen tai kantelun tekemisestä
Voit tehdä sähköisen kantelun Valviraan sähköisessä asiointipalvelussamme. Sähköisen asioinnin käyttö vaatii kirjautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Sähköisen kantelun käsittelyssä tarvitsemme seuraavat tiedot:
- kantelijan tiedot
- potilaan tai sosiaalihuollon asiakkaan tiedot
- kantelun kohde: toimintayksikkö/hoitopaikka
- tapahtuma-ajankohta
- kuvaus asiasta/tapahtumasta, jota kantelu koskee
- tietoa aiemmin mahdollisesti tehdystä muistutuksesta/kantelusta
- asian käsittely muiden mahdollisten tahojen kanssa
Jos Valvira tai aluehallintovirasto havaitsee, että palvelussa tai hoidossa on tapahtunut virheitä tai ilmennyt epäasianmukaisuutta, ryhtyy se toimenpiteisiin, joihin se kantelun perusteella katsoo olevan aihetta. Jos valvova viranomainen arvioi, että kantelun perusteella ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, siitä ilmoitetaan kantelun tekijälle. Lisäksi Valvira tai aluehallintovirasto voi antaa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilölle tai toiminnasta vastuussa olevalle hallinnollista ohjausta. Sen tarkoitus on ohjata ammattihenkilöä tai toimipaikkaa toimimaan jatkossa toisella tavalla.
Valvira tai aluehallintovirasto ei voi kantelun perusteella muuttaa tai kumota lääkärin tekemää diagnoosia tai hoitopäätöstä eikä tuomioistuinten tai muiden viranomaisten ratkaisuja. Et voi saada kantelun myötä rahallista korvausta. Korvausta voit hakea Potilasvakuutuskeskukselta.
Pyrimme käsittelemään kantelut vuoden kuluessa niiden saapumisesta.
Valvontaviranomaiset eivät yleensä käsittele yli kaksi vuotta vanhoja tapauksia.
Lähettämällä kantelusi suoraan oikealle viranomaiselle nopeutat omasi ja muiden kanteluasioiden käsittelyä. Valvira siirtää vuodessa noin tuhat kantelua aluehallintovirastoihin, mikä hidastaa merkittävästi niiden käsittelyä.