Väkevien alkoholijuomien markkinointi

Yli 22 tilavuusprosenttisten väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan kiellettyä.

Väkevien alkoholijuomien markkinointi on sallittua vain erikseen säädetyissä poikkeustapauksissa, joita ovat

  • mainonta väkevien alkoholijuomien anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikoissa
  • alkoholijuomien myyjän julkaisema tuoteluettelo tai hinnasto
  • alkoholijuomien myyntiin osallistuviin kohdistuva mainonta
  • mainonta ulkomaisissa julkaisuissa.

Markkinoinnin käsite on laaja

Markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa. Markkinointia on paitsi perinteinen mediamainonta, myös muu kuluttajille suunnattu kaupallinen tiedottaminen.

Myös väkevän alkoholijuoman epäsuora mainonta on kielletty. Väkevälle alkoholijuomalle vakiintunutta tunnusta ei saa käyttää mainonnassa sellaisenaan eikä tunnistettavasti muunnettuna muun tuotteen tai palvelun tunnuksena. Muun tuotteen mainonnasta ei saa muutenkaan välittyä mielikuvaa tietystä väkevästä alkoholijuomasta. Tällainen mielikuva voi syntyä esimerkiksi juomaan yhdistettävien kuvien tai tunnusvärien avulla. Kiellettyä on myös esimerkiksi väkevien juomien tunnuksilla varustettujen mainosesineiden jakaminen.

Usein kysyttyä väkevien alkoholijuomien markkinoinnista