Mietojen alkoholijuomien markkinointi
Enintään 22 tilavuusprosenttisten mietojen alkoholijuomien markkinointi on pääsääntöisesti sallittua. Niiden mainonnalle, epäsuoralle mainonnalle ja muulle myynninedistämistoiminnalle on kuitenkin laissa asetettu sekä myynninedistämiskanavia että sisältöä koskevia rajoituksia.
Markkinointia koskevat rajoitukset koskevat myös 1,2–2,8 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviä juomia.
Myynninedistämiskanavia koskevat rajoitukset
Alkoholijuomia ei saa mainostaa yleisellä paikalla tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Laki kieltää alkoholimainonnan televisiossa ja radiossa kello 7–22 välisenä aikana ja elokuvateatterissa alle 18 vuotta nuoremmille sallitun elokuvan esittämisen yhteydessä. Tietoverkon palveluissa toteutettavassa mainonnassa mainonnan kaupallinen toteuttaja ei saa käyttää kuluttajien tuottamaa sisältöä eikä saattaa kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sisältöä. Voit lukea tarkemmin markkinoinnista sosiaalisessa mediassa sivultamme Alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä tämän sivun lopussa olevasta alkoholin markkinointia koskevasta ohjeesta.
Sisältöä koskevat rajoitukset
Alkoholimainonnassa ei saa kuvata alaikäisiä, häiritsevästi käyttäytyviä tai selvästi päihtyneitä henkilöitä eikä kohdistaa mainontaa tällaisiin henkilöihin. Kiellettyä on myös alkoholimainonta, jossa käytetään kuluttajan osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun.
Alkoholinkäyttöä ei saa yhdistää ajoneuvolla ajamiseen, eikä alkoholimainonta saa antaa kuvaa alkoholinkäytön suorituskykyä, sosiaalista tai seksuaalista menestystä lisäävästä vaikutuksesta. Laki kieltää myös alkoholijuoman alkoholipitoisuuden korostamisen myönteisenä ominaisuutena, runsaan alkoholikäytön esittämisen myönteisenä tai raittiuden tai kohtuukäytön esittämisen kielteisenä asiana.
Alkoholimainonnassa on kiellettyä yhdistää lääkinnällisiä tai terapeuttisia ominaisuuksia alkoholiin tai antaa kuvaa, että se piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi. Alkoholimainonta ei saa olla hyvän tavan vastaista, kuluttajan kannalta sopimatonta, totuuden vastaista tai harhaanjohtavaa.
Vähittäismyynnissä on sallittua myydä käymisteitse valmistettuja enintään 8 tilavuusprosenttia ja muulla tavoin valmistettuja enintään 5,5 tilavuusprosenttia sisältäviä alkoholituotteita, jotka voivat sisältää myös väkevää alkoholijuomaa. Näiden tuotteiden nimi saattaa muodostua osittain väkevän alkoholijuoman tuotenimestä.
Väkevien alkoholijuomien markkinoinnin kiellon vuoksi väkevän alkoholijuoman tuotenimen sisältäviä tuotteita ei saa markkinoida. Vähittäismyyntipaikassa näiden tuotteiden esillepanon tulee olla asiallista ja hillittyä, myös suhteessa kyseisen myyntipaikan muuhun valikoimaan. Vakiohinnastoihin kyseiset tuotteet voidaan merkitä, mutta erillinen tarjoushinnoista ilmoittelu on kielletty.
Miedon alkoholijuoman markkinointi on sallittua sellaisten alkoholijuomien osalta, joiden nimi sisältää vain väkevän alkoholijuoman lajinimen.
Usein kysyttyä mietojen alkoholijuomien markkinoinnista
Mainonnan katsotaan kohdistuvan alaikäisiin, jos sillä houkutellaan heitä ostamaan alkoholijuomaa tai luodaan myönteisiä mielikuvia ja asenteita alkoholin käytöstä. Mainontaa ei saa esittää heille suunnatun sisällön yhteydessä, kuten alaikäisille suunnatuissa ohjelmien, verkkopelien, musiikin tai videoiden yhteydessä. Alkoholijuomien mainonta on kielletty myös lasten ja nuorten musiikki-, kulttuuri- tai muissa tilaisuuksissa.
Markkinoinnissa ei saa esittää alaikäisiä tai nuorilta vaikuttavia henkilöitä.
Yleiset paikat ovat ensinnäkin avoimessa tilassa olevia alueita. Tyypillisiä yleisiä paikkoja ovat yleiset tiet ja kadut, jalkakäytävät ja kevyen liikenteen väylät, torit, yleiseen käyttöön tarkoitetut pysäköintipaikat, aukiot sekä puistot. Yleisiä paikkoja ovat myös avoimet, aitaamattomat urheilukentät, ulkoilureitit, leirintäalueet ja yleisessä käytössä olevat vesialueet.
Toiseksi yleiset paikat ovat rakennuksia tai vastaavia paikkoja, joissa on aitaus, seinät tai katto ja yleensä ovi tai portti, jonka kautta paikkaan kuljetaan. Paikat voivat olla joinakin aikoina yleisöltä suljettuja, esimerkiksi yöaikaan tai silloin, kun niissä ei ole järjestettynä mitään yleisötilaisuutta tai tapahtumaa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi kauppakeskukset, liikenneasemat, pysäköintitalot sekä elokuvateatterit.