Henkilökohtainen apu

Henkilökohtaisen avun tarkoituksena on, että vammaisen henkilön itsemääräämisoikeus toteutuu yhdenvertaisesti muiden kanssa niissäkin tilanteissa, joissa hän tarvitsee toisen henkilön apua. Näitä tilanteita voivat olla päivittäiset toimet, työhön tai opiskeluun liittyvät tilanteet tai vuorovaikutukseen, vapaa-ajan toimiin ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen liittyvät tilanteet. Henkilökohtaisen avun myöntämisen edellytyksenä on, että vammainen henkilö kykenee itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtonsa avun sisällöstä.

Henkilökohtaisen avun palvelun käyttäjinä on henkilöitä, joilla on vammasta tai sairaudesta johtuvia toiminnanrajoitteita. Rajoitteet voivat liittyä esimerkiksi aistien käyttöön, fyysiseen toimintakykyyn tai kognitiivisten kykyjen käyttämiseen. Henkilökohtaisen avun käyttäjien toimintakyvyssä voi olla suuria eroja, ja palvelu on monelle käyttäjälleen välttämätön päivittäisistä toimista suoriutumiseksi.

Palveluntuottajan toteuttama henkilökohtainen apu kuuluu valvontalain soveltamisalaan. Jos henkilökohtainen apu toteutetaan niin kutsutulla työnantajamallilla, valvontalakia ei sovelleta henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimivaan vammaiseen henkilöön.

Henkilökohtaisen avun rekisteröinti

Sosiaalipalveluja saa tuottaa palveluntuottaja, joka on ja jonka palveluyksikkö on Valviran ylläpitämässä valtakunnallisessa palveluntuottajien rekisterissä (Soteri). Palveluntuottajan toiminnan aloittamisen tai muutoksen toteuttamisen ja aloittamisen edellytyksenä on, että palvelutoiminnan rekisteröinnistä tai sen muutoksesta on tehty päätös. Tutustu tarkemmin Henkilökohtaisen avun rekisteröinnin ohjeistukseen.