Sähköinen asiointi
Tältä sivulta löydät kootusti linkit Valviran sähköisen asioinnin palveluihin. Lisäksi löydät linkit palveluihin liittyvään ohjeistukseen sekä sähköisen asioinnin tärkeät yhteystiedot.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi
Valviran sähköisessä asioinnissa voit hakea sosiaali- ja terveydenhuollon ammattioikeutta. Voit myös tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen kantelun.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi
Soterin sähköinen asiointi
Soterin sähköisessä asioinnissa voit tehdä yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien rekisteröintihakemuksen. Voit myös esimerkiksi tarkastella yksityisten varhaiskasvatuspalveluiden rekisteritietoja.
Sähköiseen asiointiin saapuneiden rekisteröintihakemusten käsittely on ruuhkautunut. Täytäthän hakemuksen kaikki kohdat huolellisesti, jotta saamme kaikki tarvittavat tiedot ilman lisäselvityspyyntöä. Lue tarkemmat ohjeet Soteri-uutisesta.
Alkoholielinkeinon sähköinen asiointi
Alkoholielinkeinon sähköisessä asioinnissa (Allu) voit tehdä lupahakemuksen tai ilmoituksen, joka liittyy alkoholin anniskeluun, vähittäismyyntiin, valmistukseen, tukkumyyntiin, teolliseen käyttöön, maahantuontiin, maastavientiin tai ulkomaanliikenteen myyntiin. Hakemus tai ilmoitus ohjautuu automaattisesti oikealle aluehallintovirastolle tai Valviralle käsiteltäväksi.
Allussa voit myös tarkistaa asiakkaan osto-oikeuden, tehdä tuoteilmoituksen, hakea anniskelun jatkoaikalupaa, tehdä anniskelun puolivuosi-ilmoituksen tai toimittaa alkoholijuomien vähittäismyynnin vuosi-ilmoituksen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi
Terveydenhuollon ammattihenkilöt
Sähköinen asiointi on käytettävissä hakijoille, jotka ovat suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilön tutkintonsa suomalaisessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa ja joiden tutkinnon suoritustiedot on merkitty korkeakoulujen valtakunnalliseen Virta-opintotietopalveluun. Sähköinen asiointi on käytettävissä myös hakijoille, jotka ovat suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilön tutkintonsa suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa ja joiden tutkinnon suoritustiedot on merkitty valtakunnalliseen Koski-opintotietopalveluun. Asiointipalvelussa voit tilata myös EU-todistuksen (Certificate of Current Professional Status) tai rekisteriotteen.
Sähköinen asiointi ei koske tässä vaiheessa sairaala-alkuisten ammattinimikkeiden ammattioikeuksia. Sähköinen asiointi ei myöskään ole käytössä rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden hakemuksiin. Lisäksi sähköistä asiointia ei voi käyttää, jos kyse on vanhemmasta tutkinnosta, joka ei näy sähköisessä asioinnissa.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöt
Sosiaalihuollon ammattioikeuksia voi useimmiten hakea sähköisessä asioinnissa. Erityisesti kotimaisen tutkinnon perusteella hakeville sosiaalityöntekijöille, sosionomeille, geronomeille, kuntoutuksen ohjaajille ja lähihoitajille suosittelemme sähköisen hakemuksen tekemistä. Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolisessa maassa kouluttautuneen pitää lähettää ammattioikeushakemus ja liitteet kuitenkin postilla. Asiointipalvelussa voit tilata myös EU-todistuksen (Certificate of Current Professional Status) tai rekisteriotteen.
Katso tarkemmat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattioikeuksien sähköisen asioinnin ohjeet.
Jos ammattioikeutesi on poistettu omasta pyynnöstäsi ja haluat hakea niitä takaisin, katso ohjeet Ammattioikeuden rajoittaminen tai poistaminen omasta pyynnöstä -sivulta. Voit hakea ammattioikeuksia takaisin ainoastaan vapaamuotoisella hakemuksella, et sähköisen asioinnin kautta.
Terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa voi kannella, mikäli epäilee omaiselleen tai läheiselleen tapahtuneen hoitovirheen johtaneen hänen kuolemaansa tai vaikeaan pysyvään vammautumiseen.
Jos kyse on sosiaalihuoltoa koskevasta laajakantoisesta tai periaatteellisesta asiasta (esimerkiksi vanhustenhuolto, lastensuojelu tai vammaispalvelut), valitse sosiaalihuollon kantelulomake sähköisessä asioinnissa.
Sosiaali- tai terveydenhuollon kantelun voi tehdä Valviralle sähköisessä asioinnissa. Palvelun käyttö edellyttää kirjautumista, johon voit käyttää verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai varmennekorttia. Sähköisessä kantelussa kysymykset ohjaavat riittävien tietojen antamiseen kantelun käsittelemiseksi. Näin myös kantelusi käsittely nopeutuu. Kantelun käsittelee asiasta riippuen joko Valvira tai aluehallintovirasto. Valvira tutkii kantelun pääasiassa silloin, kun kyseessä on laajakantoinen tai periaatteellisesti tärkeä asia. Omaa hoitoa tai muuta sosiaali- ja terveydenhuollon asiaa koskevat kantelut tehdään oman alueen aluehallintovirastolle. Valvira siirtää tarvittaessa kantelun käsiteltäväksi aluehallintovirastolle.
Tutustu terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikin tietosuojaselosteeseen.
Tutustu sosiaalihuollon ammattihenkilöiden Suosikki-rekisterin tietosuojaselosteeseen.
Tutustu sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin saavutettavuusselosteeseen.
Tutustu sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin tietosuojaselosteeseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden sähköinen asiointi
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden hakemusasiat:
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen [email protected]
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat maanantaista tiistaihin ja torstaista perjantaihin kello 10–11, puhelin 0295 209 550.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden hakemusasiat:
Yhteydenotot ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen [email protected]
Ammattioikeusryhmän puhelinajat ovat maanantaista tiistaihin ja torstaista perjantaihin kello 10–11, puhelin 0295 209 550.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kantelun ja sähköisen asioinnin sisältökysymykset
Terveydenhuollon valvontaan liittyvät kysymykset
puhelin 0295 209 444, puhelinaikamme arkisin kello 10–11.
Sosiaalihuollon valvontaan liittyvät kysymykset
puhelin 0295 209 299, puhelinaikamme tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 10–11.
Tekninen tuki
Anna-Mari Lappalainen
puhelin 0295 209 375
Aluehallintovirastojen yhteystiedot löytyvät Aluehallintoviraston verkkosivuilta.
Yksityisten palveluntuottajien ja itsenäisten ammatinharjoittajien lupa- ja ilmoitusasiat
Valviran yksityisiin lupa-asioihin liittyvät kysymykset
• sosiaalihuolto: [email protected]
• terveydenhuolto: [email protected] tai puhelimitse 0295 209 244 (maanantaista perjantaihin kello 10–11)
Yhden aluehallintoviraston alueella toimivien tai pelkästään ilmoituksenvaraisia palveluita tarjoavien palvelujen tuottajien sekä itsenäisten ammatinharjoittajien (IAH) asioita hoidetaan aluehallintovirastoissa. Ota yhteyttä oman alueesi aluehallintovirastoon.
Soterin sähköinen asiointi
- Sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnuksin.
- Palveluntuottajan ainoana nimenkirjoittajana voit tunnistautua Soterin sähköiseen asiointiin esimerkiksi pankkitunnuksillasi. Palveluntuottajan pitää antaa muille Soterissa asioiville Suomi.fi-valtuudet. Ohjeet valtuuksien antamiseen löydät Suomi.fi-verkkosivulta.
- Toistaiseksi sähköistä asiointia voi käyttää vain suomalaisella henkilötunnuksella.
- Tutustu myös Soterin sähköisen asioinnin ohjeisiin.
Yleiset kysymykset Soteriin liittyen sähköpostilla [email protected]
Allun sähköinen asiointi
- Alkoholielinkeinorekisterin sähköinen asiointi vaatii Suomi.fi-tunnistautumisen. Jos olet yrityksen nimenkirjoittaja, voit tunnistautua Alluun esimerkiksi pankkitunnuksillasi. Jotta muut toimijat voivat käyttää Allua, täytyy heille antaa Suomi.fi-valtuudet yrityksesi asioiden hoitamiseen. Ohjeet asiointivaltuuden ja edustamisvaltuuden antamiseen löydät Suomi.fi-verkkosivulta.
- Allun sähköisessä asioinnissa voi asioida tällä hetkellä vain sellaisen tahon puolesta, jonka tiedot löytyvät Virrestä tai yhdistysrekisteristä. Muiden toimijoiden käytössä asiointi tapahtuu väliaikaisesti PDF-lomakkeilla. Kirjautumismahdollisuutta muille tahoille edistetään.
- Tutustu Allun etusivun yläreunasta löytyviin sähköisen asioinnin ohjeisiin. Valitse sitten sopiva lomake ja etene lomakkeen ohjeiden mukaisesti.
Sähköpostilla
[email protected]