Tillgänglighetsbeskrivning för elektronisk skötsel av ärenden i Soteri
Denna tillgänglighetsbeskrivning gäller tjänsten elektronisk skötsel av ärenden i registret över tjänsteproducenter Soteri på adressen https://app.prod.soteriasiointi.cloud.valvira.fi/asiointi.
Tillgänglighetsbeskrivningen har utarbetats 30.1.2023. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som förutsätter att offentliga nättjänster ska vara tillgängliga.
Beskrivningen baserar sig på en bedömning av en extern sakkunnigorganisation (Eficode Oy) om huruvida webbplatsen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Vår tjänst uppfyller delvis kraven i Riktlinjerna för tillgänglighet för webbmaterial (WCAG 2.1) på nivå A och AA. Bristande efterlevnad och undantag från kraven anges nedan.
Icke tillgängligt innehåll
Icke tillgängligt innehåll finns i tre olika delområden.
Tillgänglighetsproblem som berörs av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019 och bristande överensstämmelse med lagen
Det finns vissa problem med tillgängligheten för våra tjänster. De mest kritiska tillgänglighetsproblemen ska åtgärdas så snart som möjligt. Här följer en beskrivning av de problem som vi känner till. Om du observerar ett problem med tjänsten som inte finns med i förteckningen, ska du kontakta oss. Det kriterium i tillgänglighetsreglerna som är förknippat med problemet har nämnts efter problemet.
Oproportionerlig börda
Det nya Soteri-registret infördes i januari 2024 då lagen om tillsynen över social- och hälsovården trädde i kraft.
Tillgänglighetsproblem som inte omfattas av lagen
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) gäller inte kartor, filer som har publicerats före 23.9.2018, videor som har publicerats före 23.11.2020 eller innehåll som har producerats av utomstående.
Tjänsten har vissa brister i kontrasterna mellan text och bakgrund. (WCAG 1.4.3)
Om det aktiva elementet endast är markerat med färg, är kontrasten till det icke-aktiva elementet inte tillräcklig. (WCAG 1.4.1)
Textalternativen för logolänkarna saknar en del av logotypens synliga text och information om vart länkarna leder. (WCAG 2.4.4, 2.5.3)
Vissa knappar saknar helt och hållet tillgängliga namn, och vissa namn är inte beskrivande eller motsvarar inte språket i språkversionen. (WCAG 4.1.2)
Vissa rubriker har inte markerats programmatiskt som rubriker, exempelvis i vissa modaldialoger. (WCAG 1.3.1)
Vissa förteckningar har inte markerats programmatiskt som förteckningar. (WCAG 1.3.1)
Vissa områden på sidan, exempelvis området för huvudinnehållet eller andra viktiga områden, har inte alltid markerats programmatiskt. (WCAG 1.3.1)
Tjänstens sidor och vyer saknar individuella namn (title). (WCAG 2.4.2)
Vissa element, exempelvis knappar, har inte alltid genomförts programmatiskt korrekt. (WCAG 4.1.2)
Statusen för element som kan öppnas (öppen/stängd) har inte alltid markerats programmatiskt. (WCAG 4.1.2)
Vissa helheter av visuella element har inte markerats programmatiskt som helheter. (WCAG 1.3.1)
När man klickar på vissa knappar eller länkar ändras sidan, men skärmläsarens och tangentbordets inriktning stannar kvar vid den nedtryckta knappen, varvid särskilt personer som använder skärmläsare inte får information om ändringarna. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
Personer som använder skärmläsare får inte alltid information om ändringar som sker på sidan, exempelvis om att det gick att ta bort en bilaga. (WCAG 4.1.3)
Vissa blankettelement saknar helt namnlappar (label). (WCAG 3.3.2)
Blankettgrupperna har inte alltid markerats programmatiskt. (WCAG 1.3.1)
Syftet med de blankettfält som begär om användarnas uppgifter har inte definierats programmatiskt. (WCAG 1.3.5)
Vissa obligatoriska fält har inte markerats alls. Betydelsen av stjärnikonen som markerar obligatoriska uppgifter har inte förklarats. (WCAG 3.3.2)
En passiv fortsättningsknapp har använts i tjänsten. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)
Felaktiga blankettfält har inte markerats programmatiskt. (WCAG 3.3.1)
Det går inte att nå alternativen i rullgardinsmenyn på vissa blanketter med skärmläsaren. (WCAG 1.3.2)
I mobilstorlek eller ett smalt webbläsarfönster visas en hamburgermeny i tjänsten. Hamburgermenyn har inget beskrivande namn och dess status (öppen/stängd) har inte markerats programmatiskt. (WCAG 4.1.2)
När man öppnar menyn flyttar skärmläsarens och tangentbordets inriktning inte dit det ska, utan riktas först mot sidhuvudets logolänkar. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
Respons och tillsynsmyndigheten
Om du upptäcker problem med tillgängligheten i tjänsten, börja med att ge oss, alltså webbplatsens administratör, respons. Det kan ta upp till två veckor innan du får svar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 14 dagar, kan du anmäla bristen till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns en noggrann beskrivning på hur du kan göra anmälan och hur ärendet behandlas.