Anmäla uppgifter om patient- och socialombud
Lagen förutsätter att anordnare av verksamhet för patient- och socialombud ska anmäla uppgifter om patient- och socialombuden till Valvira.
Anmälan av uppgifterna grundar sig på lagen om patientombud och socialombud, som trädde i kraft i början av 2024. Anordnarna av verksamheten har ansvar för att anmäla uppgifterna och se till att de är korrekta. Om uppgifterna ändras i efterhand ska en ny anmälan om uppgifter göras för de nya uppgifterna.
Anordnarna av verksamheten är:
- välfärdsområdena
- Helsingfors stad
- HUS-sammanslutningen
- staten
- Arbetshälsoinstitutet
Ett register skapas över uppgifterna om patient- och socialombud. I det landsomfattande registret över patientombud och socialombud registreras patientombudens och socialombudens namn, kontaktuppgifter och utbildning samt anordnaren av verksamheten. För att anmäla uppgifterna om ombuden behöver du FO-numret och OID-identifikationskoden till instansen som anordnar ombudsverksamheten.
Du kan anmäla uppgifterna med ett skyddat formulär genom att identifiera dig med bankkoder eller mobilcertifikat.
Om uppgifterna om ombuden ändras ska du också anmäla det med samma skyddade formulär. Du kan ändra formulärets språk till svenska från språkvalet i sidans övre hörn.
Anmäl uppgifter om patient- och socialombud med formuläret.