Registerutdrag och Certificate of Current Professional Status
Du kan behöva ett intyg över din rätt att utöva yrket om du planerar att arbeta utomlands eller ansöka om rätt att utöva yrket utomlands.
Från Valvira kan du beställa följande intyg:
- Registerutdrag
- Certificate of Current Professional Status (CCPS, intyg över yrkesrättigheter som innehåller ett direktivintyg, EU-intyg)
Registerutdrag och Certificate of Current Professional Status kan endast beställas för en person som finns med i Terhikki- eller Suosikki-registret. Du kan kontrollera uppgifterna om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården i den offentliga tjänsten JulkiTerhikki/JulkiSuosikki.
Registerutdraget
- innehåller uppdaterade uppgifter om yrkesrättigheter ur registret samt uppgifter om att rätten att utöva yrket inte har begränsats, eller uppgifter om begränsningen av rätten att utöva yrket ifall rätten har begränsats
- finns på finska, svenska eller engelska
- kan beställas om en annan person
- undertecknas elektroniskt
Certificate of Current Professional Status (CCPS)
- innehåller uppdaterade uppgifter om yrkesrättigheter ur registret, ett så kallat intyg över yrkesrätten samt uppgifter om begränsning av yrkesrätten, ifall rätten har begränsats
- innehåller ett direktivintyg, det vill säga en bekräftelse på att utbildningen överensstämmer med direktivet om yrkeskvalifikationer
- är på engelska
- kan endast beställas för egna uppgifter
- gäller i tre månader från det att det beviljats
- undertecknas elektroniskt
Vi rekommenderar att du beställer via den elektroniska ärendehanteringen. Om du inte kan använda Valviras elektroniska ärendehantering, gör en beställning genom att skicka e-post till [email protected] eller per telefon genom att ringa numret 0295 209 550 (må–ti och to–fre kl. 10–11). Den genomsnittliga behandlingstiden för en beställning är två veckor.
Om du är på väg att arbeta utanför EU/EES-området och behöver en officiellt bestyrkt kopia av ditt intyg, ange detta vid beställningen. Observera att detta kan leda till att handläggningstiden förlängs.
I samband med elektronisk ärendehantering skapas ett ärendekonto för dig. Kontot raderas automatiskt om du inte har använt det på två (2) år. Raderandet av ett ärendekonto påverkar inte uppgifterna i registren, till exempel registeruppgifterna om yrkesrättigheter.
Om du till exempel har beslut eller registreringsintyg på ditt ärendekonto bör du ta dem tillvara innan kontot raderas. Om det behövs kan ett ärendekonto skapas på nytt senare.
Registerutdrag och Certificate of Current Professional Status-dokument är avgiftsbelagda.
Avgifter för intyg och registerutdrag:
- Intyg över rätt eller tillstånd att utöva yrke, utbildning, specialbehörighet, registrering av skydd för yrkesbeteckning eller anteckning om avläggande av yrkesinriktad licentiatexamen inom det sociala området (Certificate of Current Professional Status EU-intyg) kostar 120 euro.
- Utdrag ur centralregistret kostar 90 euro.
Om du har skött ärendet via den elektroniska ärendehanteringen och har gett ditt samtycke till det skickas intyget till ditt ärendekonto. I annat fall skickas intyget till dig per post. Fakturan skickas alltid separat per post.