Förbud mot marknadsföring av produkter som avses i tobakslagen

Enligt lagen är det förbjudet att marknadsföra tobak och andra produkter som omfattas av tobakslagen.

Tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätskor får inte marknadsföras. Även rökfria nikotinprodukter såsom nikotinpåsar räknas som tobakssurrogat och omfattas av marknadsföringsförbudet.

Med marknadsföring avses reklam, indirekt reklam och annat säljfrämjande samt tobakssponsring. Det är förbjudet att marknadsföra tobaksprodukter och andra produkter som omfattas av tobakslagen i alla reklammedel. Förbudet mot marknadsföring innefattar också ett förbud att koppla produkter som omnämns i tobakslagen till försäljningen av andra produkter eller tjänster.

Beaktande av marknadsföringsförbud vid framläggande

I detaljhandel får man inte hålla framlagda

  • tobaksprodukter, 
  • tobakssurrogat (inklusive rökfria nikotinprodukter såsom nikotinpåsar),
  • elektroniska cigaretter, 
  • nikotinvätskor,
  • röktillbehör som är avsedda för upphettning av tobaksprodukter,
  • eller varumärken för ovan nämnda produkter. 

Förbudet mot framläggande gäller inte sådana röktillbehör som inte är avsedda för upphettning av tobaksprodukter och som inte har tobaksprodukters varumärken. Förbudet mot framläggande gäller inte heller tobaksimitationer som inte har tobaksprodukters varumärken. Framläggandet av röktillbehör och tobaksimitationer får dock inte vara reklammässigt. Presentationen av ovan nämnda produkter är en del av den säljfrämjande verksamheten som riktas till konsumenterna, så den kan bedömas utifrån bestämmelserna om marknadsföring i tobakslagen.

Placeringen och framläggandet av produkter är reklammässig bland annat i följande fall:

  • En produkt eller en produktgrupp ställs på en egen hylla eller framhävs på något sätt så att produkterna syns bättre.
  • Produkterna har placerats i omedelbar närhet av barnprodukter eller produkter som främst intresserar personer under 18 år, såsom i omedelbar närhet av sötsaker, serietidningar o.d. (försäljningsställets storlek måste beaktas vid prövningen).
  • Priset på en enskild produkt framhävs på något sätt.
  • Namn eller andra kännetecken på produkterna visas någon annanstans än på detaljhandelsförpackningarna.
  • Anslag med reklammässiga slogans används på försäljningsstället.

Förbud mot prisgottgörelse

En näringsidkare får inte i detaljhandel för priset på tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska erbjuda eller betala en gottgörelse som bestäms enligt köp av nämnda produkter eller andra konsumtionsnyttigheter och tjänster. Även rökfria nikotinprodukter såsom nikotinpåsar räknas som tobakssurrogat och omfattas av förbudet mot prisgottgörelse.

Försäljningen av de produkter som avses i tobakslagen får på grund av förbudet mot prisgottgörelse inte främjas till exempel genom butikens eller restaurangens stamkundskort eller förmånsprogram så att köpet av produkterna tack vare prisgottgörelser är billigare ju flera sådana produkter eller andra konsumtionsvaror man köper.

Reklam, säljfrämjande och sponsring

Vanliga frågor om marknadsföring av produkter