Muutos rajattujen lääkevarastojen lomakeasiointiin vuoden 2025 lopussa

Sosiaalihuollon toimintayksiköiden rajattuihin lääkevarastoihin liittyvät sähköiset asiointilomakkeet sulkeutuvat tiistaina 3.12.2025 klo 16.15. Tämän jälkeen lupia, rekisteröintejä ja niiden muutoksia voi hakea loppuvuoden ajan vain paperilomakkeella. Muutoksen taustalla on viranomaistoiminnan siirtyminen uuteen valtakunnalliseen Lupa- ja valvontavirastoon, joka aloittaa toimintansa 1.1.2026. Uusi sähköinen lomake avautuu alkuvuodesta 2026 Lupa- ja valvontaviraston verkkosivuilla. Täytä sosiaalihuollon toimintayksiköiden rajattuihin lääkevarastoihin liittyvät tiedot joulukuussa 2025 pdf-lomakkeella. Toimita täytetty lomake Valviran kirjaamoon.
rajattujen lääkevarastojen lomake (pdf)

Sosiaalihuollon palveluasumisyksikön rajattu lääkevarasto

Yksityisen palveluntuottajan pitää hakea lupaa ennen rajatun lääkevaraston perustamista. Yksityinen palveluntuottaja tekee lupahakemuksen sille aluehallintovirastolle, jonka alueella toimintayksikkö sijaitsee. Jos toimintayksikkö sijaitsee Ahvenanmaalla, tehdään lupahakemus Lounais-Suomen aluehallintovirastolle. Jos taas palveluntuottajalla on toimintayksikköjä useamman kuin yhden aluehallintoviraston toimialueella, eli jos kyseessä on valtakunnallinen palveluntuottaja, lupahakemus tehdään Valviralle.

Julkisen toimintayksikön velvollisuus on tehdä ilmoitus lupaviranomaiselle ennen rajatun lääkevaraston perustamista. Ilmoitus tehdään sille aluehallintovirastolle, jonka alueella toimintayksikkö sijaitsee.

Rajattuja lääkevarastoja ylläpitävien palveluntuottajien rekisteri

Valvira ja aluehallintoviranomaiset tallentavat viranomaisten yhteisrekisteriin tiedot rajattuja lääkevarastoja ylläpitävistä palveluntuottajista ja toimintayksiköistä. Rekisteriin tallennettavista tiedoista säädetään lääkelaissa. Valvira toimii rekisterin rekisterinpitäjänä.

Usein kysyttyä rajatusta lääkevarastosta