Ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestäminen ja päätöksenteko 

Ympärivuorokautista palveluasumista koskeva asia voi tulla vireille siten, että asiakas tekee kirjallisen tai suullisen hakemuksen. Yhä useammin asia tulee vireille siten, että hyvinvointialueen sosiaalihuollon työntekijä saa tiedon asiakkaan palvelun tarpeesta.

Kiireellinen ympärivuorokautista palveluasumista koskeva asia on käsiteltävä ja päätös tehtävä siten, ettei asiakkaan oikeus välttämättömään huolenpitoon vaarannu. Muissa kun kiireellisissä asioissa päätös ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämisestä on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä.  

Hyvinvointialueella ja Helsingin kaupungilla (jatkossa hyvinvointialue) tulee olla käytettävissä tarvittava määrä asiakkaiden tarpeita vastaavia ja asiakkaiden edun mukaisia ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkoja. Päätös on toimeenpantava ja ympärivuorokautinen palveluasuminen järjestettävä kiireellisissä tapauksissa viipymättä ja muissa kuin kiireellisissä tapauksissa ilman aiheetonta viivytystä, mutta kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluttua asian vireille tulosta. Laissa säädetty kolmen kuukauden takaraja ei oikeuta viivyttämään toimeenpanoa. 

Odotusaikana asiakkaan tilannetta on seurattava ja on huolehdittava, että asiakas saa toimintakyvyn, terveyden ja turvallisuuden kannalta riittävät korvaavat ja asiakkaan tarvetta vastaavat palvelut. Jos tämä ei ole mahdollista, on asiakkaan tilanne kiireellinen ja edellyttää ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämistä viipymättä, joskus jo samana tai seuraavana päivänä.

Ota yhteyttä

Sähköpostilla [email protected]

Soittamalla 0295 209 299 (sosiaalihuollon valvonta)
tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 10–11