Ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestäminen ja päätöksenteko 

Hyvinvointialueen on suunniteltava ja toteutettava sosiaali- ja terveydenhuolto sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisena kuin asiakkaiden tarve edellyttää. Hyvinvointialue on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on käytettävissä tarvittava määrä asiakkaiden tarpeita vastaavia ja asiakkaan edun mukaisia palveluja. 
 
Ympärivuorokautista palveluasumisesta koskeva asia voi tulla vireille siten, että asiakas tekee kirjallisen tai suullisen hakemuksen. Lisäksi asia voi tulla vireille siten, että hyvinvointialueen sosiaalihuollon työntekijä saa tiedon asiakkaan palvelutarpeesta.  Päätös ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämisestä on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä, kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluttua asian vireille tulosta. Määräaika päätöksen toimeenpanolle alkaa siitä hetkestä, kun työntekijä on ensimmäisen kerran saanut tietää ympärivuorokautisen palveluasumisen tarpeesta. 

Hyvinvointialueen on järjestettävä myönnetyt palvelut viipymättä siten, ettei asiakkaan oikeus välttämättömään huolenpitoon vaarannu. Oikeus saada palvelut on riippumaton siitä, tuottaako palvelut hyvinvointialue itse vai ostaa se palvelut yksityiseltä palvelujen tuottajalta. Laki ei tule tulkita siten, että asiakkaalla olisi oikeus päästä tarvitsemaansa ympärivuorokautiseen palveluasumiseen vasta jonotettuaan sitä kolme kuukautta. 

Odotusaikana asiakkaan tilannetta on seurattava ja huolehdittava, että asiakas saa terveyden ja turvallisuuden kannalta riittävät korvaavat palvelut. Jos tämä ei ole mahdollista, on asiakkaan tilanne kiireellinen ja edellyttää ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämistä viipymättä, joskus jo samana tai seuraavana päivänä.  

Ota yhteyttä

Sähköpostilla [email protected]

Soittamalla 0295 209 299 (sosiaalihuollon valvonta)
tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 10–11