Ympärivuorokautisen palveluasumisen omavalvonta 

Omavalvonta on ensisijainen tapa valvoa ja varmistaa toiminnan laatu ja asianmukaisuus ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Asiakas- ja potilasturvallisuuden ja lakisääteisten palvelujen varmistamiseksi hyvinvointialueen ja palveluntuottajan on jatkuvasti omavalvonnallisesti seurattava ja arvioitava asiakkaiden toimintakykyä ja palvelujen tarvetta.  
 
Laadukkaassa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asiakas kokee elämänsä turvalliseksi, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi. Oleellista on, että asiakkaiden ympärivuorokautiseen palvelutarpeeseen kyetään vastaamaan siten, että varmistetaan kaikki aikoina asiakasturvallisuuden toteutuminen. Sosiaalihuollon asiakasturvallisuus sisältää palveluiden järjestämisen, tuottamisen ja toteuttamisen siten, ettei asiakkaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja taloudellinen turvallisuus vaarannu.  
 
Lue tarkemmin palvelunjärjestäjien ja palveluntuottajien omavalvonnasta. Tutustu myös omavalvontasuunnitelmaa koskeviin vaatimuksiin ja Valviran omavalvontamääräykseen, jossa tarkennetaan omavalvontasuunnitelman sisältöä, laatimista ja seurantaa.

Ota yhteyttä

Sähköpostilla [email protected]

Soittamalla 0295 209 299 (sosiaalihuollon valvonta)
tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin kello 10–11