Tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi
Tupakan ja muiden tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi on lain mukaan kiellettyä.
Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä, tupakkajäljitelmiä, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä ei saa markkinoida. Markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistoimintaa sekä tupakkasponsorointia. Tupakkatuotteiden ja muiden tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi on kiellettyä kaikissa mainosvälineissä. Markkinointikielto pitää sisällään myös kiellon kytkeä tupakkalaissa tarkoitettuja tuotteita muiden tuotteiden myyntiin tai luovutukseen tai palvelujen antamiseen.
Markkinointikielto ei koske
- markkinointia julkaisussa, joka on painettu ja julkaistu EU:n ulkopuolella, jota ei ole ensisijaisesti suunnattu EU:n markkinoille ja jonka pääasiallinen tarkoitus ei ole tupakkalain alaisten tuotteiden markkinointi
- yksittäisten keräilykohteina pidettävien, muiden kuin uusien tupakointivälineiden markkinointia, jos tuotteiden tuotemerkit eivät näy markkinoinnissa
- tuotetietoa, jota tuotteen valmistaja tai maahantuoja antaa tuotteen myyntiin osallistuville (myyntiin osallistuvia ovat esimerkiksi sellaiset henkilöt, jotka päätyönään tekevät tupakkatuotteiden sisään ostamiseen kuuluvia tehtäviä). On kuitenkin huomioitava, että näillekään tahoille tuotetietoa ei saa esittää mainonnallisella tavalla, vaan annettavan tiedon pitää olla neutraalia ja asianmukaista sekä sellaista, että myyntiin osallistuva saa tuotteesta ja sen ominaisuuksista kokonaisvaltaisen ja oikean tiedon.
Markkinointikiellon huomioiminen esillepanossa
Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja niiden tuotemerkkejä ei saa pitää esillä vähittäismyynnissä. Esilläpitokielto ei koske sellaisia tupakointivälineitä ja tupakkajäljitelmiä, joissa ei ole tupakkatuotteiden tuotemerkkejä. Tupakointivälineiden ja tupakkajäljitelmien esillepano ei kuitenkaan saa olla mainonnallista. Edellä mainittujen tuotteiden esillepano on osa kuluttajille kohdistuvaa myynninedistämistoimintaa, joten sitä voidaan arvioida tupakkalain markkinointia koskevien säännösten perusteella.
Tuotteiden sijoittelu ja esillepano on mainonnallista muun muassa seuraavissa tapauksissa:
- Yksi tuote tai osa tuotteista erotetaan omaan hyllyynsä tai tuotteiden näkyvyyttä korostetaan jollain tavalla.
- Tuotteet on aseteltu lastentuotteiden tai pääasiallisesti alle 18-vuotiaita kiinnostavien tuotteiden, kuten makeisten tai sarjakuvien, välittömään läheisyyteen (harkinnassa pitää huomioida myyntipaikan koko).
- Yksittäisen tuotteen hintaa korostetaan jollain tavalla.
- Tuotteiden nimet tai muut tunnukset ovat esillä muualla kuin vähittäismyyntipakkauksissa.
- Myyntipaikassa käytetään ilmoituksia, joissa on mainonnallisia iskulauseita.
Hintahyvityksen kielto
Elinkeinonharjoittaja ei saa vähittäismyynnissä tarjota eikä maksaa tupakkatuotteen, tupakan vastikkeen, tupakointivälineen, tupakkajäljitelmän, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen hinnasta hyvitystä, joka määräytyy mainittujen tuotteiden tai muiden kulutushyödykkeiden ja palvelujen ostojen mukaan. Tupakkalaissa tarkoitettuja tuotteiden myyntiä ei näin ollen saa edistää kaupan tai ravintoloiden kanta-asiakaskorttien tai etuohjelmien yhteydessä siten, että tuotteiden ostaminen olisi ostohyvitysten johdosta sitä halvempaa, mitä enemmän niitä tai muita kulutushyödykkeitä ostaa.
Epäsuora mainonta tarkoittaa tuotteen myynnin edistämistä muun hyödykkeen mainonnan yhteydessä siten, että muun hyödykkeen tunnuksena käytetään sellaisenaan tai tunnistettavasti muunnettuna tuotteelle vakiintunutta tunnusta tai että muutoin välittyy mielikuva tietystä tuotteesta.
Tupakkalaissa tarkoitettuna muuna myynninedistämistoimintana pidetään kaikkia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on aikaansaada tai edistää tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden kulutusta ja kysyntää. Tällaisia toimenpiteitä voi olla muun muassa tuotteiden mainonnallinen esillepano. Markkinointikieltoa sovelletaan myös tuotteiden ja niiden vähittäismyyntipakkausten merkintöihin.
Tupakkasponsorointi kattaa sellaisen julkiselle tai yksityiselle tapahtumalle, toiminnalle tai henkilölle annetun tuen, jonka tavoitteena tai suorana/epäsuorana vaikutuksena on tupakkatuotteen, tupakan vastikkeen, tupakointivälineen, tupakkajäljitelmän, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen myynnin edistäminen.
Usein kysyttyä tupakkatuotteiden markkinoinnista
Markkinointikielto koskee perinteisten tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden ja sähkösavukkeiden lisäksi myös tupakan vastikkeita, kuten nikotiinipusseja, nikotiinittomia nuuskan kaltaisia pusseja (niin sanottu energianuuska), tupakointivälineitä, kuten tupakan sytyttimiä, piippuja ja tuhkakuppeja sekä tupakkajäljitelmiä, kuten piipun mallisia makeisia.
Tupakkalain alaisten tuotteiden myyntipisteissä voidaan markkinointikiellon estämättä ilmoittaa tupakkatuotteiden myynnistä pitämällä tupakkalain mukainen vähittäismyyntilupa asiakkaiden nähtävillä. Kaikissa tupakkalain alaisten tuotteiden myyntipisteissä pitää lisäksi olla esillä myyntikieltoilmoitus niin, että se on asiakkaiden hyvin havaittavissa.
Jos tupakkalain alaisten tuotteiden myynti on vähittäismyyntipaikassa keskitetty vain rajoitettuun määrään myyntipisteitä, voidaan nämä myyntipisteet ilmoittaa esimerkiksi asettamalla niiden yläpuolelle ”Tupakkatuotteet ja sähkösavukkeet” -kyltti. Kylttien ja niissä olevien tekstien pitää olla verrannollisia muiden tuotteiden myyntipisteiden osoittamisessa käytettyihin kyltteihin, eivätkä ne saa rikkoa tupakkalain mukaista markkinointikieltoa.
Muut kuin edellä mainitut myyntipisteisiin asennettavat kyltit, ilmoitukset tai tiedotteet ovat lähtökohtaisesti tupakkalain markkinointikiellon vastaisia.
Ei voi. Tupakkatuotetta, tupakan vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai nikotiininestettä ei saa markkinoida. Tupakkalaissa olevan markkinointikiellon vuoksi tupakkatuotteiden myyjä ei saa mainostaa edellä mainittuja tuoteryhmiä esimerkiksi korostamalla jotakin yksittäistä tuotemerkkiä tai tuomalla pyytämättä esiin tuoteuutuuksia. Markkinointikiellon vastaista on myös se, jos myyjä oma-aloitteisesti suosittelee asiakkaalle esimerkiksi vaihtoehtoista tupakkatuotetta tai kehottaa asiakasta kokeilemaan jotain tupakkatuotemerkkiä tai muuta markkinointikiellon alaista tuotetta.
Tupakkalain mukaisella mainonnalla ja muulla myynninedistämistoiminnalla tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on aikaansaada tai edistää tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden kulutusta ja kysyntää. Mainonnaksi ja muuksi myynninedistämiseksi katsotaan perinteisten mainosten lisäksi myös esimerkiksi alennusten ja lisäetujen tarjoaminen. Tupakan ja muiden tupakkalain alaisten tuotteiden myyminen alennettuun hintaan on siten kiellettyä tupakkalaissa säädetyn markkinointikiellon vuoksi.
Tupakkalain mukainen markkinointikielto koskee myös nikotiinipusseja, jotka täyttävät tupakan vastikkeen määritelmän. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikenlainen nikotiininuuskan myynninedistäminen on kiellettyä sekä myyntipaikoissa, perinteisessä mediassa että internetissä. Tuotenimien, kuvien ja muun tuotetiedon liittäminen avoimelle internetsivustolle ei ole sallittua. Myös erilaisten alennusten käyttö on kiellettyä. Yhteistyö tuotteiden myynninedistämiseksi sosiaalisen median vaikuttajien kanssa on myös tupakkalain tarkoittamaa markkinointia ja siksi kiellettyä.