Ympärivuorokautisen palveluasumisen henkilöstö ja johtaminen
Palveluntuottajan on nimettävä palveluyksikköön vastuuhenkilö, jonka pitää johtaa toimintaa ja omavalvonnalla osaltaan varmistaa, että palvelut täyttävät niille säädetyt edellytykset. Palveluyksikön vastuuhenkilöllä tulee olla toiminnan edellyttämä asianmukainen koulutus, kokemus ja ammattitaito. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa on kyse sosiaalipalvelusta, joten toiminnan johtamisessa on oltava sellaista sosiaalihuollon asiantuntemusta, joka tukee asiakkaiden palvelutarpeiden mukaisten ja turvallisten palvelujen järjestämistä sekä laadukkaiden palvelujen kokonaisuutta.
Vastuuhenkilön on ryhdyttävä toimenpiteisiin toiminnassa ilmenevän epäkohdan ja ilmeisen epäkohdan tai muun lainvastaisuuden korjaamiseksi. Palvelujen järjestäjän ja palvelujen tuottajan on huolehdittava siitä, että palveluyksikön henkilöstön määrä, koulutus, kielitaito ja muu osaaminen sekä tehtävärakenne vastaavat asiakkaiden palvelujen tarvetta ja palvelujen sisältöä sekä turvaavat laadukkaat sosiaalipalvelut. Esimerkiksi vammaisen asiakkaan kohdalla henkilöstön osaamistarpeet voivat liittyä erilaisten ohjaus- ja kommunikaatiomenetelmien hallintaan.
Asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön määrä on oltava riittävä suhteessa asiakkaiden hoidon, avun ohjauksen, palvelujen ja kuntoutuksen sekä asiakkaiden määrään nähden. Lisäksi työnantajan on huolehdittava, että palveluyksikössä on riittävä määrä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä jokaisessa työvuorossa. Asiakkaan tulee saada henkilöstöltä viipymättä ja vuorokaudenajasta riippumatta tarvitsemaansa apua myös äkillisiin tarpeisiinsa.
Asiakastyötä tekevän henkilöstön lisäksi palveluyksikössä tulee olla riittävä määrä henkilöstöä siivoukseen, ruokahuoltoon ja muihin tukipalveluihin. Tukipalvelujen henkilöstön ei tarvitse olla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, vaan henkilöstön osaamistarpeet määräytyvät heille osoitettujen työtehtävien mukaisesti. Työnantajan tulee varmistaa, että henkilöstön tehtävät vastaavat heidän koulutustaan, osaamistaan ja ammattitaitoaan.
Toimintayksikössä, jossa tuotetaan yhdelle asiakasryhmälle sekä yhteisöllistä asumista että ympärivuorokautista palveluasumisesta samassa rakennuskokonaisuudessa, voi henkilöstö toimia yhden johdon alaisuudessa ja olla yhteinen. Henkilöstöresurssia on myös mahdollista käyttää joustavasti. Myös asiakaspaikkoja voidaan käyttää joustavasti, jos toimitilat sen mahdollistavat. Toimintayksikössä on mahdollista toteuttaa asiakkaan etu huomioiden erilaisia joustavia ja monimuotoisia asumis- ja palveluratkaisuja, kuitenkin vain yhdelle asiakasryhmälle. Palveluntuottajan pitää omavalvonnallisesti huolehtia, että asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelut.
Työnantajan velvollisuutena on arvioida ja varmistaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöillä sekä muilla asiakastyöhön osallistuvilla työntekijöillä, kuten esimerkiksi iäkkäiden palveluissa hoiva-avustajilla, on työtehtävien edellyttämä riittävä kirjallinen ja suullinen kielitaito. Kielitaidon on esimerkiksi mahdollistettava asianmukainen kirjaaminen, kielenkäyttö ja kommunikointi asiakkaiden, heidän omaistensa ja muun henkilökunnan kanssa. Lisäksi työntekijöiden tulee ymmärtää kirjalliset ja suulliset ohjeet.
Iäkkäiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa on oltava riittävästi henkilöstöä yksikön asiakkaiden palvelutarpeisiin nähden. Myös henkilöstörakenteen ja työntekijöiden osaamisen on oltava sellainen, että asiakkaille voidaan turvata laadukkaat palvelut.
Yksikössä toteutuneen henkilöstömitoituksen on oltava vähintään vanhuspalvelulain mukainen. Henkilöstömitoitukseen lasketaan toimintayksikön toteutuneet välittömät asiakastyön tunnit, jotka suhteutetaan toimintayksikön asiakkaiden määrään. Välillistä työtä ei oteta huomioon henkilöstömitoituksessa. Palveluyksikön on omavalvonnan keinoin varmistettava, että henkilöstömitoitus on laissa säädettyä vähimmäismitoitusta korkeampi, mikäli asiakkaiden toimintakyky ja palveluntarve sekä palvelujen laadun varmistaminen sitä edellyttävät.
Työvuorossa on oltava riittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Työvuoro ei saa koostua esimerkiksi pelkästään opiskelijoista ja hoiva-avustajista. Työnantaja vastaa siitä, että opiskelijat toimivat vain sellaisissa tehtävissä, joihin heillä on riittävä koulutus, osaaminen ja ammattitaito. Työnantaja myös vastaa palvelujensa laadusta ja asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamisesta.