Ammattioikeuksiin liittyvä työnjako ja yhteistyö sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalveluissa
Valvira
- myöntää, rajoittaa tai poistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattioikeuksia
 - ylläpitää ammattihenkilöiden keskusrekisteritietoja
 - luovuttaa ajantasaiset tiedot ammattioikeuksien voimassa olosta julkisessa tietopalvelussa
 - luovuttaa Digi- ja väestötietovirastolle ammattioikeuksien voimassaolotietoja varmennekortti-tilausjärjestelmään (Vartti)
 - luovuttaa ajantasaisia ammattioikeustietoja rooli- ja attribuuttipalvelussa
 - valvoo asiakastietolain mukaisia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä.
 
Digi- ja väestötietovirasto
- vastaa tietojärjestelmäpalveluiden tunniste- ja varmennepalveluista
 - ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalvelua
 - tuottaa Kanta-palvelujen käytössä tarvittavat palvelinvarmenteet palvelujen antajien ja apteekkien sekä niiden tietoteknisten palvelujen toimittajille
 - hallinnoi varmenteiden sulkupalvelua.
 
Sosiaali- tai terveydenhuollon palveluntuottaja
- vastaa käyttämiensä sosiaalihuollon asiakastietojen ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettujen tietojärjestelmien tietoturvasuunnitelmasta
 - vastaa käyttämiensä järjestelmien käyttöoikeushallinnasta ja siitä, että henkilöllä on varmenteisiin liittyvät, ammatin edellyttämät ammattioikeudet voimassa
 - varmistaa Digi- ja väestötietoviraston varmennekäytänteiden noudattamisen
 - huolehtii, että toimintayksikön tekninen tuki ohjeistaa toimintayksikön käyttäjiä tietojärjestelmien käytössä.
 
Apteekki
- vastaa apteekkijärjestelmän toiminnasta ja käytöstä (tietoturvasuunnitelma)
 - vastaa oman henkilöstönsä ammattioikeuksien voimassaolosta ja käyttöoikeushallinnasta.
 
Kansaneläkelaitos (Kela)
- vastaa valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen ylläpidosta.
 
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
- ohjaa sote-tiedonhallintaa tietoarkkitehtuurin, toiminnallisen suunnittelun, määräysten, ohjeiden ja määrittelyjen avulla.
 
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
- vastaa toimialansa tiedonhallinnan yleisestä suunnittelusta, ohjauksesta ja valvonnasta sekä merkittävien valtakunnallisten hankkeiden rahoituksesta.
 
Tiedotamme Valviran rooli- ja attribuuttitietopalvelussa havaituista häiriöistä Kelan Kanta-tukeen, joka toimii ympäri vuorokauden ja julkaisee Kanta-palveluun liittyvät häiriötiedotteet.
Ohjeita rooli- ja attribuuttitietopalvelun häiriötilanteeseen:
- Jos palvelu ei toimi, tarkista ensin, onko häiriöstä jo tiedotettu Kelan Kanta-palvelun häiriötiedotteissa.
 - Ohjeet häiriötilanteessa toimimiseksi löydät Kanta-palvelun häiriötilanneohjesivulta.
 - Kanta-palvelun ammattilaisille suunnatun teknisen tuen ja asiakaspalvelun yhteystiedot ja aukioloajat löydät Kannan verkkosivuilta.