Förbud mot marknadsföring av produkter som avses i tobakslagen
Enligt lagen är det förbjudet att marknadsföra tobak och andra produkter som omfattas av tobakslagen.
Tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska får inte marknadsföras. Med marknadsföring avses reklam, indirekt reklam och annat säljfrämjande samt tobakssponsring. Det är förbjudet att marknadsföra tobaksprodukter och andra produkter som omfattas av tobakslagen i alla reklammedel. Förbudet mot marknadsföring innefattar också ett förbud att koppla produkter som omnämns i tobakslagen till försäljningen av andra produkter eller tjänster.
Marknadsföringsförbudet gäller inte
- marknadsföring i en sådan publikation som har tryckts och publicerats utanför EU, som inte i första hand är avsedd för EU-marknaden och vars huvudsakliga syfte inte är att marknadsföra produkter som avses i tobakslagen
- marknadsföring av enstaka röktillbehör som inte är nya och ska betraktas som samlarobjekt, om produkternas varumärken inte syns i marknadsföringen,
- produktinformation som produktens tillverkare eller importör ger till dem som deltar i försäljningen av produkten (i försäljningen deltar till exempel sådana personer som huvudsakligen utför uppgifter i anslutning till inköp av tobaksprodukter). Det bör dock observeras att produktinformation inte heller får presenteras för dessa aktörer på ett reklammässigt sätt, utan informationen som ges ska vara neutral och ändamålsenlig samt sådan att den som deltar i försäljningen får heltäckande och korrekt information om produkten och dess egenskaper.
Beaktande av marknadsföringsförbud vid framläggande
Tobaksprodukter, tobakssurrogat, elektroniska cigaretter, nikotinvätskor och deras varumärken får inte hållas framlagda i detaljhandeln. Förbudet mot framläggande gäller inte sådana röktillbehör och tobaksimitationer som saknar varumärken för tobaksprodukter. Framläggandet av röktillbehör och tobaksimitationer får dock inte vara reklammässigt. Presentationen av ovan nämnda produkter är en del av den säljfrämjande verksamheten som riktas till konsumenterna, så den kan bedömas utifrån bestämmelserna om marknadsföring i tobakslagen.
Placeringen och framläggandet av produkter är reklammässig bland annat i följande fall:
- En produkt eller en produktgrupp ställs på en egen hylla eller framhävs på något sätt så att produkterna syns bättre.
- Produkterna har placerats i omedelbar närhet av barnprodukter eller produkter som främst intresserar personer under 18 år, såsom i omedelbar närhet av sötsaker, serietidningar o.d. (försäljningsställets storlek måste beaktas vid prövningen).
- Priset på en enskild produkt framhävs på något sätt.
- Namn eller andra kännetecken på produkterna visas någon annanstans än på detaljhandelsförpackningarna.
- Anslag med reklammässiga slogans används på försäljningsstället.
Förbud mot prisgottgörelse
En näringsidkare får inte i detaljhandel för priset på tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska erbjuda eller betala en gottgörelse som bestäms enligt köp av nämnda produkter eller andra konsumtionsnyttigheter och tjänster. Försäljningen av de produkter som avses i tobakslagen får således inte främjas till exempel genom butikens eller restaurangens stamkundskort eller förmånsprogram så att köpet av produkterna tack vare prisgottgörelser är billigare ju flera sådana produkter eller andra konsumtionsvaror man köper.
Indirekt reklam avser främjande av försäljningen av en produkt i samband med reklam för någon annan nyttighet på så sätt att ett etablerat kännetecken för produkten oförändrat eller ändrat så att det ändå kan igenkännas används som kännetecken för nyttigheten eller att man annars associerar till en viss produkt.
Med övriga försäljningsfrämjande åtgärder enligt tobakslagen avser alla sådana åtgärder som syftar till att åstadkomma eller främja konsumtionen och efterfrågan av de produkter som avses i tobakslagen. Sådana åtgärder kan vara bland annat reklammässig presentation av produkter. Marknadsföringsförbudet tillämpas också på märkningen av produkter och deras detaljhandelsförpackningar.
Tobakssponsring avser varje form av offentligt eller privat bidrag till ett evenemang, en verksamhet eller en person med syftet eller med den direkta eller indirekta verkan att främja försäljning av tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska.
Vanliga frågor om marknadsföring av produkter
Marknadsföringsförbudet gäller förutom traditionella tobaksprodukter, nikotinvätskor och elektroniska cigaretter även tobakssurrogat, såsom nikotinfria snusliknande påsar (så kallat energisnus), röktillbehör såsom tobakständare, pipor och askkoppar samt tobaksimitationer såsom pipliknande godis.
På försäljningsställen för produkter som omfattas av tobakslagen kan man utan hinder av marknadsföringsförbudet meddela om försäljning av tobaksprodukter genom att hålla detaljhandelstillståndet enligt tobakslagen framlagt för kunderna. Vid alla försäljningsställen för produkter som omfattas av tobakslagen ska dessutom en anmälan om försäljningsförbud finnas framlagd så att kunderna kan se den.
Om försäljningen av produkter som avses i tobakslagen har koncentrerats till ett begränsat antal försäljningsdiskar kan man ange vilka försäljningsdiskar det gäller till exempel genom att placera en skylt med texten ”Tobaksprodukter och elektroniska cigaretter” ovanför dem. Skyltarna och texterna på dem ska vara jämförbara med de skyltar som används för att ange försäljningsdiskar för andra produkter, och de får inte bryta mot marknadsföringsförbudet enligt i tobakslagen.
Andra skyltar, anslag eller meddelanden vid försäljningsdisken än de som nämns ovan strider i regel mot marknadsföringsförbudet enligt tobakslagen.
Nej. Tobaksprodukter, tobakssurrogat, röktillbehör, tobaksimitationer, elektroniska cigaretter eller nikotinvätska får inte marknadsföras. På grund av marknadsföringsförbudet i tobakslagen får försäljaren av tobaksprodukter inte göra reklam för ovan nämnda produktgrupper till exempel genom att framhäva ett enskilt varumärke eller visa produktnyheter utan särskild begäran. Det strider också mot marknadsföringsförbudet om säljaren på eget initiativ rekommenderar kunden till exempel en alternativ tobaksprodukt eller uppmanar kunden att pröva något tobaksvarumärke eller någon annan produkt som omfattas av marknadsföringsförbudet.
Med marknadsföring och övriga försäljningsfrämjande åtgärder avses i tobakslagen alla sådana åtgärder som syftar till att åstadkomma eller främja konsumtionen och efterfrågan av de produkter som avses i tobakslagen. Som reklam och annat säljfrämjande betraktas förutom traditionella reklamer även erbjudande av till exempel rabatter och tilläggsförmåner. Det är således förbjudet att sälja tobak och andra produkter som omfattas av tobakslagen till nedsatt pris på grund av marknadsföringsförbudet i tobakslagen.
Förbudet mot marknadsföring enligt tobakslagen gäller också nikotinpåsar som uppfyller definitionen av tobakssurrogat. Detta innebär att alla former av säljfrämjande åtgärder för nikotinsnus är förbjudna både på försäljningsställen, i traditionella medier och på internet. Det är inte tillåtet att ansluta produktnamn, bilder och annan produktinformation till en öppen webbplats. Det är också förbjudet att erbjuda olika rabatter. Samarbete för att främja försäljningen av produkter med influencer i sociala medier är också sådan marknadsföring som avses i tobakslagen och därför förbjudet.