Tillgänglighetsutlåtande för alkoholnäringsregistrets e-tjänster
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten alkoholnäringsregistrets e-tjänst på adressen allu.valvira.fi. Tillgänglighetsutlåtandet har utarbetats 23.2.2023 och uppdaterats 18.4.2023. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, där det krävs att offentliga webbtjänster är tillgängliga.
Utlåtandet grundar sig på en utomstående expertorganisations (Eficode Oy) bedömning av om webbplatsen uppfyller kraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019
Den digitala tjänstens tillgänglighet
Tjänsten Skrivbord uppfyller delvis kraven på nivå AA i tillgänglighetsanvisningarna för webbinnehåll (WCAG) 2.1. De fall där kraven inte följs nämns nedan.
Icke-tillgängligt innehåll
Det innehåll som nämns nedan är inte tillgängligt av följande skäl:
- Underlåtenhet att iaktta lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.
- På webbplatsen finns en del otillräckliga färgkontraster bland annat i felmeddelanden, platsbokartexter, flikelement, länkar och blankettfält. (WCAG 1.4.3, 1.4.11)
- Tjänsten är inte responsiv. (WCAG 1.4.10)
- Det finns brister i de alternativa texterna för de visuella elementen. Till exempel finns det ingen textmotsvarighet för logolänken samt för kalender-, visnings-, tilläggsuppgifts- och stängningsknapparna. (WCAG 1.1.1)
- Rubrikelementens hierarki motsvarar inte alltid hierarkin för sidornas innehåll. På en sida finns flera huvudrubriker. Rubrikelementen har i viss mån använts i texter som till sin betydelse inte är rubriker. (WCAG 1.3.1)
- Alla listor och tabeller har inte programmeringsmässigt definierats som listor och tabeller. (WCAG 1.3.1)
- Rubrik-värdeparen har inte presenterats programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.1)
- Knapparna har inte alltid skapats som knappar programmeringsmässigt. Flikelementen har programmeringsmässigt skapats som listor. (WCAG 4.1.2)
- Elementens status (öppnad/stängd) har inte alltid markerats programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
- Aktiva element, såsom den valda funktionen och den valda punkten på fliken, har inte betonats programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.1)
- Det finns vissa brister i HTML-kodens kvalitet. (WCAG 4.1.1)
- Webbplatsens språk har inte alls definierats. (WCAG 3.1.1)
- Notiser och respons kan inte automatiskt läsas utan att inriktningen flyttas. (WCAG 4.1.3)
- Man kan inte navigera till alla element eller använda dem enbart med tangentbordet. Till exempel kan man inte ordna tabeller eller använda flikelement med enbart tangentbord. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
- På alla sidor finns inte möjligheten att hoppa över återkommande avsnitt. (WCAG 2.4.1)
- Sidnamnen (title) är varken beskrivande eller unika. (WCAG 2.4.2)
- Sidans olika områden (landmarks) är inte markerade programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)
- Det finns brister i hanteringen av inriktningen. Till exempel flyttas inriktningen på sidan Behandling av ansökningar inriktningen inte konsekvent mellan de olika faserna. (WCAG 2.4.3)
- På webbplatsen finns inga alternativa sätt att hitta sidor, till exempel genom sökning eller en sidkarta. (WCAG 2.4.5)
- På webbplatsen finns länkar till den nya tjänsten som öppnas i en ny flik, vilket användaren inte informeras om (WCAG 2.4.4).
- Tjänstens session gäller endast under en viss tid. Användaren informeras inte på förhand om att tiden går ut. (WCAG 2.2.1)
- Blankettfältens syften har inte definierats programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.5)
- Vissa blankettfält saknar helt en etikett. Största delen av fälten har en etikett, men de har inte alltid kopplats till fälten programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.1, 2.5.3)
- Grupperingen av blankettfälten har inte angetts programmeringsmässigt. (WCAG 1.3.1)
- Obligatoriska fält har inte alltid markerats. De obligatoriska fälten är ibland markerade med en asteriskikon, men ikonens betydelse har inte förklarats. (WCAG 3.3.2)
- Det finns brister i det programmeringsmässiga genomförandet av blankettelementen. Till exempel har rullgardinsmenyn programmeringsmässigt skapats som en länk. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
- Felmeddelanden kan inte automatiskt läsas utan att inriktningen flyttas. Felaktiga fält anvisas inte i felmeddelandena. Felmeddelandena har inte programmeringsmässigt kopplats till fälten. (WCAG 3.3.1, 4.1.3)
Respons och tillsynsmyndigheten
Om du upptäcker problem med tillgängligheten i tjänsten, börja med att ge oss, alltså webbplatsens administratör, respons. Det kan ta upp till två veckor innan du får svar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 14 dagar, kan du anmäla bristen till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns en noggrann beskrivning på hur du kan göra anmälan och hur ärendet behandlas.