Information om Soteri åt privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken
Soteri-registret är Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register som innehåller uppgifter om alla privata serviceproducenter av småbarnspedagogik som ska ha ett tillstånd. För den privata småbarnspedagogiken finns ett elektroniskt tillsynsregister, Soteri. Soteri-registret grundar sig på lagen om småbarnspedagogik.
Kom ihåg att ansöka om tillstånd under övergångsperioden
Privata producenter av småbarnspedagogik behöver tillstånd för sin verksamhet från och med den 1 januari 2023. Varje serviceproducent som redan finns i registret ska ansöka om tillstånd att bedriva privat daghemsverksamhet under övergångsperioden och senast den 31 december 2026.
Undrar du hur du fyller i en tillståndsansökan eller anmälan i Soteris e-tjänst?
Läs Soteris anvisningar för privata tjänsteproducenter inom småbarnspedagogiken.
Ärenden i Soteri sköts elektroniskt
Tjänsteproducenter lämnar in ansökningar och anmälningar elektroniskt i Soteri. Du kan ansöka om tillstånd eller lämna in en ändringsanmälan via Soteris e-tjänst. Ansökan styrs automatiskt till rätt regionförvaltningsverk. Via e-tjänsten kan du också hantera dina egna kontaktuppgifter.
Som ensam firmatecknare för tjänsteproducenten kan du logga in i Soteris e-tjänst till exempel med dina bankkoder. Tjänsteproducenten ska ge Suomi.fi-fullmakter till andra personer som sköter ärenden i Soteri. Instruktioner för hur man ger fullmakter finns på webbplatsen Suomi.fi.Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
Privat småbarnspedagogisk tjänsteproducent: Underhåll dina uppgifter i FODS-tjänsten
Uppgifterna om tjänsteproducentens företag hämtas från Företags- och organisationsdatasystemet (FODS), så se till att uppgifterna i FODS-tjänsten är aktuella. Kontrollera att dina uppgifter är uppdaterade i FODS.Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
Vanliga frågor om att göra tillståndsansökningar eller anmälningar om ändring
Se till att du har valt ansökan om småbarnspedagogik på förstasidan för Soteris e-tjänst. Småbarnspedagogiken finns längst ner av menyerna på förstasidan. Om du inte kan tillägga daghemmets uppgifter, är det sannolikt att du gör en ansökan om social- och hälsovård.
Information som inte har en plats på ansökan ska skrivas in i fältet för Mer information i början av formuläret.
Om minst en ansökan har sparats som utkast, kan du inte börja göra en ny ansökan i e-tjänsten. Om knappen ”visa registeruppgifter eller gör ändringar” inte aktiveras, kontrollera att du inte har sparat ansökan som utkast i nedre delen av skärmen.
Vi rekommenderar att du slutför ansökan. Tekniskt sett kan du skicka en ansökan som inte är färdig, men handläggningen av ansökan fördröjs och handläggaren ska skicka den tillbaka till dig och begära om tilläggsutredningar. Observera att den färdiga ansökan ska innehålla till exempel alla bilagor.
På ansökans första sida under fältet för tilläggsuppgifter finns en punkt för följande bilagor:
- daghemsföreståndares examens- och arbetsintyg
- utredning om anordnande av stöd
- räddningsplan
Bilagor som gäller företaget och de personer som utövar bestämmande inflytande bifogas till de punkter som separat reserverats för dem i ansökan.
En ny tjänsteproducent antecknar uppgifterna om Vardas huvudanvändare i fältet Tilläggsuppgifter i början av blanketten.
Soteri-registret är Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register, i vilket har samlats uppgifter om samtliga privata tjänsteproducenter inom småbarnspedagogiken som bedriver daghemsverksamhet. Sådana uppgifter är till exempel uppgifter om tjänsteproducenten, verksamhetsstället och daghemsföreståndaren samt antalet personal på daghemmet. I Soteri upprätthålls alltså uppgifter som gäller tillståndspliktig daghemsverksamhet. Tjänsteproducenten ska även meddela ändringar i verksamheten till Soteri, det vill säga göra en ändringsansökan. Ändringen kan till exempel vara ett byte av daghemsföreståndare. Soteri gäller inte privata familjedagvårdare eller gruppfamiljedagvård. Den kommunala tillsynsmyndigheten har ingen roll i Soteri.
Informationsresursen inom småbarnspedagogiken Varda är en nationell informationsresurs som innehåller uppgifter om aktörer inom småbarnspedagogiken, verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken, barn som deltar i småbarnspedagogiken, barnens vårdnadshavare, personal inom småbarnspedagogiken och stöd som ges inom småbarnspedagogiken. Utöver Utbildningsstyrelsen är gemensamt personuppgiftsansvariga i Varda aktörer inom småbarnspedagogiken (kommuner, samkommuner och privata tjänsteproducenter). Nya privata tjänsteproducenter inom småbarnspedagogiken ska föra in i Varda uppgifter om verksamhetsstället, barnen, vårdnadshavarna och avgifter samt de anställda. På motsvarande sätt fortsätter de privata daghem som redan registrerat sig i Varda att föra in i Varda de uppgifter som avses i lagen om småbarnspedagogik i enlighet med bestämmelsen och anvisningen såsom tidigare.
I båda registren frågas delvis samma grundläggande uppgifter om tjänsteproducenter. Tjänsteproducenten ska ta hand om införandet och aktualiteten av uppgifterna i båda registren.
Kommunens tillsynsmyndighet har ingen roll i Soteri. Kommunens representant har inte åtkomst till Soteri-registret för att granska uppgifter.