Prissättning av alkoholdrycker och prisinformation
I alkohollagen har ingen övre eller nedre gräns fastställts för prissättningen av alkoholdrycker, men det är förbjudet att ge mängdrabatt.
Två eller flera alkoholdrycksförpackningar eller dryckesportioner får inte erbjudas med mängdrabatt, dvs. till ett nedsatt totalpris, så att priset per enhet för samma artiklar är dyrare om de köps separat. Alkoholdrycken får inte vara dyrare om den köps enskilt än vad dess pris är i samma storlek i ett flerpack. Bestämmelsen gäller inte situationer där samma alkoholdryck säljs i enskilda förpackningar av olika storlek.
Annonsering om rabattpriser
I detaljhandeln får kortvariga, under två månader långa rabattpriser för alkoholdrycker enligt lagen endast annonseras inne i detaljhandelsstället. Om en alkoholdryck säljs till rabattpris, kan priset annonseras utanför detaljhandelsstället endast i det fall att erbjudandepriset gäller oavbrutet i minst två månader under försäljningsställets hela öppettid. För att det inte ska uppstå oklarheter kring giltighetstiden för det pris på en alkoholdryck som nämns i en annons är det bra att ange giltighetstiden för priset i marknadsföringen.
Rabattpriser på alkoholdrycker som är i kraft mindre än två månader får inte sättas så att de syns utåt från detaljhandelsstället. Det är inte heller tillåtet att informera om dem till exempel i tidningar, på detaljhandelsställets webbplats, på Facebook-sidor eller i kommunikationen med stamkunder.
Serveringsställen kan utannonsera kortvariga dryckeserbjudanden för svaga alkoholdrycker också utanför serveringsstället, exempelvis i fönstret, på dörren eller i reklam i omedelbar närhet av stället (till exempel ett A-stand). Likaså kan serveringsställena annonsera om ovan nämnda erbjudanden också på sin webbplats eller i tidningar. Serveringsställena kan annonsera om rabattpriser för starka alkoholdrycker endast inomhus på serveringsstället. Rabattpriser för starka alkoholdrycker får inte publiceras till exempel på webbplatser, i sociala medier, i restaurangens fönster eller i en tidning.
Ett serverings- eller detaljhandelsställe kan sälja en alkoholdryck till ett förmånligare pris än normalt när det är fråga om en avgränsad grupp, till exempel personer som har registrerat sig som stamkunder. Särskilda stamkundspriser eller personalrabatter är därmed tillåtna. Stamkundspriserna för starka alkoholdrycker får meddelas endast inomhus på serveringsstället.
Förbudet mot mängdrabatt i alkohollagen gäller även stamkunds- och personalpriserna. En konsument ska med andra ord inom den aktuella prissättningsgruppen kunna köpa en enskild produkt till rabatterat pris, till exempel en stamkund eller en person med förmånskort ska kunna köpa en enskild produkt till förmånspriset för stamkunder.
Det är förbjudet att erbjuda och betala gottgörelse för priset på alkoholdrycker i detaljhandeln på basis av köp av konsumtionsnyttigheter och tjänster. Detsamma gäller servering. Det är förbjudet att i samband med ett förmånsprogram som är i bruk i Finland betala inköpsgottgörelse också för inköp av alkoholdrycker som har skett utomlands. Gottgörelse är en allmän term som omfattar såväl bonus som förmåner i annan form som förmåner i fråga om betalningssätt.
Bestämmelsen utgör inga hinder för förmåner som följer av användningen av kreditkort i det fallet att det är fråga om ett kreditkort som ett finansinstitut har utfärdat och finansinstitutet själv inte idkar serverings- eller detaljhandelsverksamhet i betydande omfattning.
Vanliga frågor om prissättningen av alkoholdrycker
Alkohollagen föreskriver inget minimipris för alkoholdrycker, men alkoholdrycker får inte ges gratis till konsumenter. Detaljhandels- eller serveringsstället får själv bestämma priserna per enhet för de alkoholdrycker som det säljer.
Du kan anmäla missförhållanden i prissättningen till regionförvaltningsverket i ditt område, som övervakar serverings- och detaljhandelsställena inom sitt område.