Egenkontroll i serviceboende med heldygnsomsorg
Egenkontroll är det primära sättet att övervaka och säkerställa kvaliteten och ändamålsenligheten för verksamheten vid serviceboenden med heldygnsomsorg. För att säkerställa klient- och patientsäkerheten och tillhandahållandet av lagstadgade tjänster ska välfärdsområdet och tjänsteproducenten kontinuerligt följa upp och bedöma klienternas funktionsförmåga och servicebehov genom egenkontroll.
I ett högkvalitativt serviceboende med heldygnsomsorg upplever klienten att livet är tryggt, meningsfullt och värdefullt. Det är väsentligt att klienternas servicebehov kan tillgodoses dygnet runt på ett sätt som tryggar klientsäkerheten vid alla tidpunkter. Klientsäkerhet inom socialvården omfattar ordnande, tillhandahållande och genomförande av tjänster på ett sådant sätt att klientens fysiska, psykiska, sociala och ekonomiska säkerhet inte äventyras.
Läs mer om egenkontroll för tjänsteanordnare och tjänsteproducenter. Ta även del av de krav som gäller planen för egenkontroll och Valviras föreskrift om egenkontroll, där innehållet i, utarbetandet och uppföljningen av planen för egenkontroll preciseras.