Egenkontroll för tjänsteanordnare och tjänsteproducenter inom social- och hälsovården
Med egenkontroll avses de metoder och åtgärder genom vilka serviceanordnaren och serviceproducenten övervakar, uppföljer och utvärderar sin verksamhet. Genom egenkontrollen säkerställs klienternas jämlikhet samt tjänsternas tillgänglighet, kontinuitet, säkerhet och kvalitet.
Egenkontrollen är den viktigaste formen av tillsyn. Genom egenkontrollen säkerställs att verksamheten bedrivs lagenligt och med iakttagande av avtal. Egenkontrollen är en proaktiv och aktiv verksamhet som omfattar identifiering av risksituationer och åtgärder för att ingripa i missförhållanden.
Utöver den egenkontroll som genomförs av serviceanordnaren och serviceproducenten är varje yrkesutbildad person inom social- och hälsovården skyldig att utöva sitt yrke på ett tryggt sätt samt att underrätta sin arbetsgivare om risker eller missförhållanden som hen har upptäckt.
Välfärdsområdena ordnar social- och hälsovårdstjänster inom sitt område. Till deras omfattande skyldighet att utöva egenkontroll hör förutom tillsyn över sin egen organisationsuppgift och serviceproduktion även tillsyn över privata serviceproducenter. Skyldigheten att utöva egenkontroll gäller även Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen.
Välfärdsområdena och de privata serviceproducenterna som tillhandahåller tjänster vid flera än en tjänsteenhet inom social- och hälsovården måste utarbeta ett program för egenkontroll för sin verksamhet. I programmet fastställs hur man ska säkerställa att tjänsterna organiseras och genomförs i enlighet med avtal och lagstiftning. I programmet för egenkontroll ska det anges hur genomförandet, säkerheten och kvaliteten samt jämlikheten i fråga om social- och hälsovårdstjänster ska övervakas och hur observerade brister ska avhjälpas. En del av programmet för egenkontroll utgörs av de planer för egenkontroll och planer för läkemedelsbehandling som föreskrivs särskilt i lag.
Med plan för egenkontroll avses en handling som upprättas för varje tjänsteenhet och i vilken tjänsteproducenten antecknar alla centrala åtgärder som tjänsteproducenten och personalen vidtar för att övervaka tjänsteenheten, verksamheten och personalens tillräcklighet samt förändringar i den samt tjänsternas kvalitet. Planen för egenkontroll är ett verktyg vid daglig verksamhet. Planen för egenkontroll ska göras upp i elektronisk form och offentliggöras i det allmänna datanätet eller på något annat sätt som främjar planens offentlighet. Genom planen för egenkontroll säkerställs tjänsternas kvalitet, ändamålsenlighet och säkerhet samt att den personal som deltar i klient- och patientarbetet är tillräcklig.