Marknadsföring av starka alkoholdrycker
Enligt lagen är marknadsföring och annan säljfrämjande verksamhet för starka alkoholdrycker med en alkoholhalt på över 22 volymprocent förbjuden.
Marknadsföring av starka alkoholdrycker är tillåten endast i särskilt föreskrivna undantagsfall, som är
- reklam på serverings-, detaljhandels- och tillverkningsställen för starka alkoholdrycker
- en försäljare av alkoholdrycker publicerar sin produktkatalog eller prislista
- marknadsföringen riktar sig till sådana som deltar i alkoholdrycksförsäljning
- reklamen är publicerad i utländska publikationer.
Begreppet marknadsföring är omfattande
Med marknadsföring avses reklam, indirekt reklam och annan säljfrämjande verksamhet. Marknadsföring är förutom traditionell mediereklam även annan kommersiell information riktad till konsumenter.
Indirekt marknadsföring för starka alkoholdrycker är också förbjuden. En etablerad symbol för en stark alkoholdryck får inte användas i reklam för en annan produkt eller tjänst vare sig som sådan eller i förändrat, men ändå igenkännbart skick. Reklam för en annan produkt får inte heller ge associationer till en viss stark alkoholdryck. En sådan association kan uppkomma till exempel via bilder eller identifieringsfärger som sammankopplas med drycken. Det är också förbjudet att dela ut reklamföremål som är försedda med kännetecken för starka drycker.
Av förbudet mot marknadsföring av starka alkoholdrycker följer att alla tillgängliga alkoholdrycker (både svaga och starka) ska presenteras återhållsamt och på ett sinsemellan enhetligt sätt både i prislistor och produktkataloger som kunderna får ta med sig och i prislistor som publicerats i ett datanät. Detta innebär att ingen enskild dryck får framhävas med hjälp av fonter, färger eller till exempel layout.
Prislistan får innehålla saklig produktinformation om alkoholdryckerna, till exempel alkoholdryckens namn, tillverkarens namn, förpackningsstorlek, pris och tillverkningsland eller namnet på något annat område som anger dryckens ursprung. Dessutom får en diskret bild på alkoholdrycksflaskan eller alkoholdryckens förpackning visas i prislistan. En bild av produkten eller dess detaljhandelsförpackning kan ges som produktinformation endast i anslutning till annan produktinformation.
Prislistan får dessutom innehålla rent informativa produktgruppsbeskrivningar av alkoholdrycker om beskrivningarna inte innehåller reklammässiga element. Med en produktgruppsbeskrivning avses till exempel en presentation av tillverkningsämnena och tillverkningsmetoderna för alkoholdrycker inom en viss produktgrupp samt beskrivningar av dryckernas smakegenskaper och tips om användningssätt. Även sådana produktgruppsbeskrivningar ska gälla alla alkoholdrycksgrupper jämlikt.
Utgångspunkten är att ren företagbildets marknadsföring är tillåten även för företag som tillverkar, importerar, säljer eller förmedlar starka alkoholdrycker. Syftet med marknadsföring som gäller företagets image är att skapa en positiv bild av företaget genom att berätta om till exempel företagets verksamhetsprinciper, målsättningar, historia och produktkvalitet. Med hjälp av en positiv bild om det företaget strävar man efter att främja försäljningen av bolagets produkter även i sådana fall där en produkt eller ett varumärke inte uttryckligen omnämns.
Marknadsföring av starka alkoholdrycker är i regel förbjuden. I ett företags informationsverksamhet kan det dock i vissa situationer vara nödvändigt att nämna namnet på de produkter som företaget tillverkar. Exempel på sådana situationer är årsberättelser, arbetsplatsannonser, företagsbroschyrer eller de avsnitt på en webbplats där företagets kärnverksamhet presenteras.
Reklam som gäller företagets image kan i vissa fall utgöra förbjuden reklam för starka alkoholdrycker eller förbjuden säljfrämjande verksamhet. Bedömningen av huruvida verksamheten är lagenlig utgår då bland annat ifrån vilka målgrupper informationen är riktad till, hur iögonenfallande omnämnandet av produktnamnen är och om omnämnandet görs i en reklamliknande stil. Användning av produkternas reklambilder eller symbol kan lätt ge ett intryck av ett säljfrämjande syfte.
Vanliga frågor om marknadsföring av starka alkoholdrycker
Alkohollagen förbjuder marknadsföring av starka alkoholdrycker, indirekt marknadsföring samt annan säljfrämjande verksamhet. Således kan du inte göra reklam för starka alkoholdrycker eller publicera meddelanden om lanseringen av produkten. Du kan dock berätta om din produkt till exempel i produktkatalogen på din webbplats, där du presenterar alla dina tillverkade både svaga och starka alkoholdrycker på ett avhållsamt och sinsemellan enhetligt sätt. I produktkatalogen får du inte framhäva enskilda drycker med fonter, färger eller till exempel layoutmetoder.
Du kan marknadsföra din produkt endast till dem som deltar i försäljningen av alkoholdrycker. Detta får dock inte ske på en webbplats som är öppen för konsumenterna. Till dem som deltar i försäljningen av alkoholdrycker räknas utöver de som yrkesmässigt deltar i det egentliga försäljningsarbetet till exempel studerande inom restaurangbranschen samt annan personal som indirekt deltar i försäljningen av alkoholdrycker av den som tillverkar, importerar, förmedlar eller säljer alkoholdrycker.
I din produktkatalog publicerar du alla tillgängliga alkoholdrycker, både svaga och starka, på ett avhållsamt och sinsemellan enhetligt sätt. Detta innebär att du inte får framhäva enskilda drycker med fonter, färger eller till exempel layoutmetoder.
I din produktkatalog kan du presentera sakliga produktuppgifter om dina alkoholdrycker, såsom alkoholdryckens namn, tillverkarens namn, förpackningsstorlek, pris samt namnet på tillverkningslandet eller något annat område som beskriver dryckens ursprung. Du kan endast bifoga en dämpad bild av en alkoholdrycksflaska eller alkoholförpackning till produktinformationen.
Produktkatalogen får dessutom innehålla rent informativa produktgruppsbeskrivningar av alkoholdrycker om beskrivningarna inte innehåller reklammässiga element. Med en produktgruppsbeskrivning avses till exempel en presentation av tillverkningsämnena och tillverkningsmetoderna för alkoholdrycker inom en viss produktgrupp samt beskrivningar av dryckernas smakegenskaper och tips om användningssätt. Även sådana produktgruppsbeskrivningar ska gälla alla grupper av alkoholdrycker och produkter jämlikt.