Ohje sote-palveluntuottajan rekisteröintihakemuksen tekemiseen
Hei, yksityinen sote-palveluntuottaja. Tämän ohjeen avulla saat tietoa siitä, kuinka Soterin sähköisessä asioinnissa tehdään rekisteröinti- tai muutoshakemuksia. Otsikoita klikkaamalla saat tietyn ohjeen avattua tarkasteluun.
Näin aloitat asioinnin
Tarvitset Soterin sähköistä asiointia varten Suomi.fi-valtuudet, joiden avulla voit hoitaa yrityksen hakemusasioita ja tunnistautumista Soteri-asiointiin.
Tutustu ohjeeseemme: Miten hankin Suomi.fi-valtuudet.
Huomioithan, että Soteri-rekisterin käyttöönoton jälkeen vain uusi Suomi.fi-valtuus (”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito”) toimii sähköisessä asioinnissa. Aiemmat Valveri-rekisterin aikaiset valtuudet ovat vanhentuneet.
Asiointiin kirjautuminen
Aloita asiointi tunnistautumalla Soteri-asiointiin osoitteessa: https://app.prod.soteriasiointi.cloud.valvira.fi/asiointi
1. Valitse tunnistustapa. |
|
2. Lue infoteksti ja klikkaa Jatka palveluun -painiketta |
|
3. Klikkaa Valitse edustettava yritys -painiketta. Mikäli yritys ei löydy listalta, ei sille ole välttämättä haettu valtuutta. Kun haet valtuutta, valitse sosiaali- ja terveydenhuollon valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito”. |
|
4. Valitse edustettava yritys ja klikkaa Valitse ja siirry asiointipalveluun -painiketta. |
|
Voit vaihtaa Soterin sähköisen asioinnin kielen suomesta ruotsiksi asioinnin etusivulta. Valitse etusivun oikeasta yläkulmasta Omat tiedot -kohta ja muuta kielivalinnaksi ruotsi. Tallenna-painikkeella saat tehtyä kielivalinnan muutoksen.
Uudeksi palveluntuottajaksi rekisteröityminen
Sote-valvontalain mukaan palveluntuottaja voi hakea rekisteröintiä ainoastaan palveluntuottajaksi.
Palveluntuottajan käsitettä on avattu verkkosivujemme UKK-osiossa.
Voit myös hakea palveluntuottajaksi rekisteröintiä ennakkoon tulevaisuudessa alkavaa toimintaa ajatellen.
Huomioithan kuitenkin, että jos aiot aloittaa palvelutoiminnan, on sinun rekisteröitävä myös palveluyksikkö ja palvelupiste.
Jos teet hakemuksen pelkästään palveluntuottajaksi rekisteröinnistä, hakemuksen käsittelee Valvira.
Sähköinen asiointi avautuu Suomi.fi-tunnistautumisen jälkeen. Tunnistautuminen ja sen vaiheet on kuvattu Näin aloitat asioinnin -ohjeessa.
Tunnistautumisen jälkeen avautuvasta näkymästä klikataan Rekisteröidy palveluntuottajaksi -painiketta.
Seuraavaksi valitaan, koskeeko hakemus sosiaali- ja terveyspalvelujen rekisteröintiä vai yksityisen varhaiskasvatuksen lupaa. Valitse Sosiaali- ja terveyspalvelut ja klikkaa Rekisteröidy palveluntuottajaksi -painiketta.
Kun olet valinnut Rekisteröidy palveluntuottajaksi -valinnasta Sosiaali- ja terveyspalvelut, aukeaa asioinnissa seuraavaksi näkymä, jonka keskellä on navigointipalkki.
Jos hakemus koskee pelkästään palveluntuottajaksi rekisteröitymistä, täytä tiedot välilehdille:
- Tuotettava palvelu
- Maksuliikenne
- Vastuuhenkilöt
Palveluntuottaja-välilehden tiedot haetaan Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) rekisteristä. Tietoja ei voi päivittää tämän palvelun kautta. Tarkista, että tiedot ovat oikein. Jos tiedoissa on korjattavaa, korjaa ne suoraan PRH:n YTJ-palvelussa.
Täytä Tuotettava palvelu -välilehdellä kaikki pyydetyt tiedot. Ilmoita esimerkiksi, haluatko rekisteröityä sosiaalipalvelujen, terveyspalvelujen vai molempien palveluntuottajaksi. Julkisuus ja salassapito -kohdassa ilmoitetaan, haluatko palveluntuottajana kieltää perustellusta syystä kieltää itseäsi koskevan osoite- ja muun yhteystiedon julkaisemisen julkiseen tietopalveluun. Ilmoita myös muun muassa potilasvakuutuksen alkamispäivämäärä, palvelukielet sekä rekisterinpitäjän yhteystiedot.
Ilmoita Maksuliikenne-välilehdellä palveluntuottajan verkkolaskun OVT-tunnus ja välittäjätunnus. Jos käytät paperilaskua, ilmoita, onko laskutusosoite sama kuin postiosoite. Ellei se ole sama, ilmoita laskutusosoite postinumeroineen ja postitoimipaikkoineen.
Ilmoita Vastuuhenkilöt-välilehdellä rekisteröinnin yhteyshenkilön tietoina sen henkilön tiedot, joka hoitaa rekisteröintiasiaa ja osaa antaa lisätietoja.
Kirjoita hakemuksen Lisätiedot-kenttään lisätietoa hakemukseen liittyen ja kerro samalla lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä olet hakemassa. Näin viranomaisen on helpompi ja nopeampi käsitellä hakemuksesi.
Lisätiedot-kentän löydät hakemuksen yläosasta riippumatta siitä, millä hakemuksen välilehdellä olet.
Kirjoita hakemuksen lisätietokenttään, jos palveluyksikössä työskentelee muussa kuin työsopimussuhteessa henkilöitä, joiden tehtäviin pysyväisluonteisesti ja olennaisesti kuuluu ilman huoltajan läsnäoloa tapahtuvaa alaikäisten kasvatusta opetusta, hoitoa tai muuta huolenpitoa, tai muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa alaikäisen kanssa. Muussa kuin työsopimussuhteessa toimivalla henkilöllä tarkoitetaan esimerkiksi palveluntuottajana toimivaa yrittäjää. Jos työskentelee, niin hanki rikosrekisteriote lasten ja nuorten kanssa toimimiseen kaikkien näiden henkilöiden osalta. Ote ei saa olla vanhempi kuin kuusi kuukautta. Älä liitä rikosrekisteriotetta sähköiseen asiointiin. Hakemuksen käsittelijä pyytää sinua toimittamaan sen erikseen.
Tarvittavia liitetiedostoja, kuten esimerkiksi toimintasuunnitelman, voi lisätä hakemuksen Lisätiedot-kenttään.
- Tarkista, että välilehdet Palveluntuottaja, Tuotettava palvelu, Maksuliikenne ja Vastuuhenkilöt ovat yläpalkissa vihreinä.
- Punainen kolmio tarkoittaa, että joku tieto puuttuu tai on virheellinen.
- Jos haluat rekisteröityä pelkästään palveluntuottajaksi, älä avaa Palveluyksiköt-välilehteä.
- Pelkkä palveluntuottajaksi rekisteröinti ei vielä anna oikeutta tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
- Palveluntuottajaksi rekisteröinti mahdollistaa yhteisen palveluyksikön perustamisen muiden rekisteröityjen palveluntuottajien kanssa. Lisätietoja yhteisestä palveluyksiköstä.
Kun palveluntuottajaksi rekisteröitymistä koskevat tiedot on ilmoitettu oikein, aktivoituu lomakkeen Lähetä viranomaiskäsittelyyn -painike. Sitä klikkaamalla saat vielä varmistuskysymyksen lomakkeen lähettämisestä.
Viranomaiskäsittelyyn lähettämisen jälkeen asioinnissa näkyy tehty hakemus merkinnällä Lähetetty viranomaiskäsittelyyn.
Voit samalla kertaa hakea myös palveluyksikön rekisteröintiä. Tutustu Palveluyksikön rekisteröinti -ohjeeseemme.
Näin rekisteröit palveluyksikön
Palveluyksikön rekisteröinti on edellytys sille, että palveluntuottaja saa aloittaa sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen. Huomioithan, että sote-palveluiden tuottaminen edellyttää myös, että teet palveluntuottajan rekisteröitymisen. Ohjeet palveluntuottajaksi rekisteröitymiseen.
Palveluyksikön käsitettä on avattu Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeessa. Palveluyksikön selitys löytyy myös verkkosivujemme UKK-osiosta.
Palveluyksikön tietosisältö koostuu
- Palveluyksikön yleisistä tiedoista
- Palveluyksikön palvelupisteiden yleisistä tiedoista
- Palveluyksikön palvelupisteissä tuotettavien palvelujen tiedoista
Huomioithan, että rekisteröintihakemuksen tiedot ja mahdolliset liitteet koskevat palveluntuottajan (hakijan) omaa yritystä ja hakemukselle täytetään omaa yritystä ja sen toimintaa koskevat tiedot, myös silloin, kun palveluja tuotetaan toisen palveluntuottajan tiloissa.
Pääset ilmoittamaan Palveluyksikön tietoja klikkaamalla sähköisessä asioinnissa Palveluyksiköt-painiketta.
Valinnan jälkeen avautuu näkymä, josta voit aloittaa uuden palveluyksikön lisäämisen.
Klikkaamalla +Lisää uusi palveluyksikkö -painiketta, pääset aloittamaan palveluyksikön tietojen ilmoittamisen.
Palveluyksikkö-otsikon alla olevassa valintalaatikosta näet, onko palveluntuottajalle aiemmin rekisteröityjä palveluyksiköitä.
+Lisää uusi palveluyksikkö -painikkeen painamisen jälkeen näytöllä näkyy punainen kolmio ja sen vieressä (nimetön palveluyksikkö) ja tieto, että olet luonut uuden palveluyksikön.
Kirjoita palveluyksikön nimi näytöllä punaisena näkyvään Yksikön nimi -otsikon alla olevaan tilaan. Annettuasi nimen, se tulee näkyviin myös näytön yläosaan Palveluyksikkö-otsikon alle. Näytöllä näkyy myös OID-tunnuksen ja THL-OID-tunnuksen tietokentät, jotka uudella palveluntuottajalla ovat tyhjinä tietokenttinä. Nämä tiedot syntyvät viranomaiskäsittelyssä, eikä hakemuksen täyttäjän tarvitse siis täyttää kyseisiä kenttiä.
Ilmoita Toimialat-kohdassa, haluatko rekisteröidä palveluyksikön sosiaalipalvelujen, terveyspalvelujen vai molempien toimialojen palveluntuottajaksi.
Tietojen julkaisulupa -kohdassa ilmoita, haluatko palveluntuottajana perustellusta syystä kieltää itseäsi koskevan osoite- ja muun yhteystiedon julkaisemisen julkiseen tietopalveluun. Soteri-rekisteristä julkaistaan tietopalveluun tiedot palveluntuottajista ja palvelutoiminnasta.
Lisää Suunniteltu aloituspäivämäärä -kohtaan palveluyksikön suunniteltu toiminnan alkamispäivämäärä. Älä merkitse aloituspäivää menneisyyteen. Aloituspäiväksi tulee aina aikaisintaan se päivämäärä, jolloin valvontaviranomainen rekisteröi palveluyksikön. Lopullinen aloituspäivämäärä ei siis välttämättä vastaa ilmoittamaasi.
Ilmoita Postiosoite-otsikon alle palveluyksikön yhteystiedot.
HUOM! Yhteisen palveluyksikön muodostaminen -otsikon alla olevien tietojen ilmoittaminen koskee vain yhteisen palvelunyksikön perustamisessa tarvittavia tietoja. Nämä tiedot voit siis jättää tyhjäksi. Lue tarkemmin, mitä yhteinen palveluyksikkö tarkoittaa.
Ilmoitettuasi yllä olevat tiedot, voit siirtyä ilmoittamaan palveluyksikköön liittyviä suunnitelmatietoja valitsemalla vasemmalla näkyvästä navigointipalkista 2. Suunnitelmat.
Ilmoita palveluyksikköön liittyviä suunnitelmatietoja valitsemalla vasemmalla näkyvästä navigointipalkista 2. Suunnitelmat.
Toimintasuunnitelma pitää toimittaa, joko kirjoittamalla se hakemuksen lisätietokenttään tai erillisenä liitteenä. Liitetiedoston voi lisätä hakemuksen Lisätiedot-kenttään.
Omavalvontasuunnitelmaa ei tarvitse lisätä liitteeksi vaan hakija vahvistaa päivämäärällä laatineensa sen.
Myöskään lääkehoitosuunnitelmaa ei tarvitse toimittaa, päivämäärä riittää silloin, kun lääkehoitosuunnitelma ylipäänsä tulee olla laadittuna.
Toimintasuunnitelma
- Toimintasuunnitelmassa kerrot tarkemmin, mitä palveluja aiot tuottaa ja kenelle palvelut on tarkoitettu. Toimintasuunnitelmasta tulee käydä ilmi toiminnan sisältö ja sen suunniteltu laajuus, mahdollisesti käytettävät alihankkijat, selvitys asiakaskunnasta sekä henkilöstösuunnitelma ja -rakenne. Kuvaile myös toiminnassa käytettävät tilat ja laitteet. Mikäli tilojen ja laitteiden käyttö edellyttävät eri viranomaishyväksyntöjä (esim. pelastusviranomainen, terveydensuojeluviranomainen ja rakennusvalvontaviranomainen), ilmoitetaan toimintasuunnitelmassa tiedot edellä mainituista viranomaishyväksynnöistä. Jos annettavat palvelut pitävät sisällään lääkehoitoa, tarkenna toimintasuunnitelmaan myös lyhyesti, millaista lääkehoitoa tarjotaan.
- Toimintasuunnitelma-kohdassa on paikat päivämäärälle ja lisätiedoille.
- Huomioithan, että toimintasuunnitelma on pakollinen ja se pitää toimittaa joko kirjoittamalla hakemuksen lisätietokenttään tai erillisenä liitteenä.
Omavalvontasuunnitelma
- Kaikilla palveluntuottajilla on velvollisuus laatia omavalvontasuunnitelma palveluyksiköittäin. Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan toiminnan keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat palveluyksikköä, yksikön toimintaa, henkilöstön riittävyyttä sekä palvelujen laatua ja asiakas- ja potilasturvallisuutta.
- Asiakirjaan kirjataan kaikki keskeiset toimenpiteet, joilla palveluntuottajat valvovat palveluyksiköitään, henkilökunnan toimintaa sekä tuottamiensa palvelujen laatua ja varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutuminen konkreettisesti palveluissa.
- Omavalvontasuunnitelmaa ei tarvitse lisätä liitteeksi vaan hakija vahvistaa päivämäärällä laatineensa sen.
Lääkehoitosuunnitelma
- Kaikissa lääkehoitoa toteuttavissa palveluyksiköissä tulee olla yksikkökohtainen lääkehoitosuunnitelma, joka ohjaa käytännön lääkehoidon toteuttamista.
- Lääkehoitosuunnitelman avulla voidaan varmistaa lääkehoidon laatu ja turvallisuus. Lääkehoitosuunnitelma tulee laatia Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisun Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen suositusten mukaisesti.
- Jos palvelu, jolle haet rekisteröintiä, edellyttää lääkehoitosuunnitelmaa, vahvista sen olemassaolo merkitsemällä sen päivittämisen päivämäärä. Lääkehoitosuunnitelmaa ei tarvitse lisätä hakemuksen liitteeksi.
- Sähköisessä asioinnissa ei tarvitse vahvistaa lääkehoitosuunnitelman laatimista, mikäli palveluyksikössä ei toteuteta lääkehoitoa.
Siirry ilmoittamaan palveluyksikön vastuuhenkilötietoja
Ilmoitettuasi suunnitelmia koskevat päivämäärä- ja lisätiedot, voit siirtyä ilmoittamaan palveluyksikön vastuuhenkilötietoja valitsemalla vasemmalla olevasta valikosta 3. Vastuuhenkilöt.
Ilmoita palveluyksikön vastuuhenkilötiedot valitsemalla vasemmalla näkyvästä navigointipalkista 3. Vastuuhenkilöt.
Palveluntuottajan on nimettävä palveluyksikköön vastuuhenkilö, jonka on johdettava palvelutoimintaa ja valvottava, että palvelut täyttävät niille säädetyt edellytykset koko sen ajan, kun palveluja tuotetaan.
Vastuuhenkilöllä on oltava toiminnan edellyttämä, asianmukainen koulutus, kokemus ja ammattitaito.
Lisää työkokemus, joilla on merkitystä tehtävän kannalta. Kuvaa miltä alalta ja minkä verran työkokemusta on. Todistuksia ei tarvitse liittää mukaan. Viranomainen pyytää todistukset tarvittaessa.
Ilmoita palveluyksikön vastuuhenkilöstä
- kaikki tarvittavat henkilötiedot (nimi, henkilötunnus ja henkilötunnuksen tyyppi).
- koulutustiedoista vain ne koulutukset, joilla on merkitystä tehtävän kannalta.
- vastuuhenkilön tehtävän kannalta merkitsevä työkokemus.
- postiosoite, puhelinnumero ja sähköposti.
- alkupäivämääräksi se päivä, milloin palveluyksikön vastuuhenkilö aloittaa tehtävässä. Loppupäivämäärä ei uudessa hakemuksessa tarvitse merkitä.
- vastuuhenkilön tehtävä palveluyksikössä.
Vastuuhenkilön tietoja voit tarvittaessa täydentää Vastuunhenkilön lisätiedot -kohdassa. Huomioithan, että vastuuhenkilön tiedot koskevat palveluntuottajan (hakijan) omaa yritystä ja hakemukselle täytetään omaa toimintaa koskevat tiedot, myös silloin, kun palveluja tuotetaan toisen palveluntuottajan tiloissa.
Muistathan tarkistaa, että uuden vastuuhenkilön tiedot on tarvittaessa ilmoitettu myös palvelupisteelle palvelua koskevassa kohdassa.
Jos palveluyksiköllä on useampia vastuuhenkilöitä, voit lisätä tiedot valitsemalla +Lisää uusi vastuuhenkilö.
Huomioithan:
- Asioinnissa on kohta liittyen turvakiellon alku- ja loppupäivämääriin. Näitä tietoja ei tarvitse ilmoittaa, koska viranomainen saa ne taustajärjestelmistä.
Palveluyksikköä ei voida rekisteröidä ilman, että sille ilmoitetaan palvelupiste
Palveluyksikköä ei voida rekisteröidä ilman, että sille ilmoitetaan vähintään yksi palvelupiste palvelualatietoineen, joten muista lisätä palveluyksikölle vähintään yksi palvelupiste.
Palvelupisteen tietoja pääset lisäämään joko valitsemalla Siirry seuraavaan osioon tai valitsemalla vasemmalla olevasta valikosta 4. Palvelupisteet.
Palvelupisteen tietojen ilmoittamisesta on erillinen ohje.
Palvelupisteen rekisteröinti
Palvelupiste on osa palveluyksikköä. Palvelupisteellä tarkoitetaan paikkaa, jossa palveluyksikköön rekisteröityjä palveluja tuotetaan. Palvelupiste sijaitsee yleensä jossakin tietyssä käyntiosoitteessa, mutta se voi olla myös virtuaalinen. Annettavat palvelut ja henkilöstö ilmoitetaan aina palvelupistetasolla.
Palvelupiste tulee rekisteröidä, vaikka palveluja annettaisiin ainoastaan kotikäynteinä tai etäpalveluina. Palvelupiste tulee rekisteröidä myös tilanteessa, jossa palveluntuottaja toimii toisen palveluntuottajan tiloissa (eli hakijalla ei ole omaa liiketilaa).
Palvelupisteen käsitettä on avattu verkkosivujemme UKK-osiossa.
1. Klikkaa valikosta Palveluyksiköt-painiketta. Näkyville tulee valintalaatikko, jossa näkyy ennen palvelupisteen tietojen ilmoittamista ilmoittamasi palveluyksikkö.
2. Klikkaa Palveluyksikkö-otsikon alla olevasta valintalaatikosta Valitse: Näkymään avautuu luettelo palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä ja Uusi palveluyksikkö -merkinnällä myös se palveluyksikkö, jonka tiedot ilmoitit ennen kuin siirryit ilmoittamaan palvelupisteen tietoja.
3. Valitse se uusi palveluyksikkö, johon haluat lisätä palvelupisteen. Näkymään avautuu sivu, josta näkyy edellä ilmoittamasi palveluyksikön nimi, ja sen alla merkintä Uusi palveluyksikkö.
4. Pääset aloittamaan palvelupisteen tietojen ilmoittamisen painamalla +Lisää palvelupiste -painiketta.
- Hae palvelupistettä -toiminnallisuutta ja Valitse palvelupiste- toiminnallisuutta voit hyödyntää jatkossa, kun olet tekemässä muutoshakemuksia jo rekisteröityihin palveluyksiköihin.
- Kun painat +Lisää palvelupiste -painiketta avautuu näkymä, jossa näkyy tieto, mihin uuteen palveluyksikköön olet lisäämässä palvelupistettä.
- Palvelupiste-otsikon alla näkyy merkinnällä (nimetön piste) se palvelupiste, jota olet lisäämässä ja sen perässä on merkintä Uusi palvelupiste.
5. Kirjoita Palvelupisteen nimi -otsikon alla olevaan laatikkoon palvelupisteelle antamasi nimi. Nimen antamisen jälkeen se ilmestyy näkyviin myös Palvelupiste-otsikon alla olevaan laatikkoon ja sen perässä näkyy tieto Uusi palvelupiste.
Hakemukseen ilmoitetaan palvelupisteen yleiset tiedot:
- Kielet, joilla palvelupisteessä annetaan palveluja virallisesti.
- Palvelupisteen toiminnan alkamispäivämäärä. Älä merkitse aloituspäivää menneisyyteen. Aloituspäiväksi tulee aina aikaisintaan se päivämäärä, jolloin valvontaviranomainen rekisteröi palvelupisteen. Lopullinen aloituspäivämäärä ei siis välttämättä vastaa ilmoittamaasi.
- Yhteystiedot.
- Käyntiosoite.
- Sijaintikunta.
- Toimintakunnat, joiden alueella palvelupiste tuottaa palveluja.
- Huomioithan, että toimintakuntien merkitseminen oikein on tärkeää, sillä järjestelmä lähettää hakemuksen oikealle viranomaiselle tämän tiedon perusteella.
Vahvista palvelupistetasoiset suunnitelmat merkitsemällä suunnitelman laatimispäivämäärä. Kun merkitset suunnitelmalle päivämäärän, voit antaa suunnitelmaa koskevia lisätietoja Lisätieto-kenttään.
Huomioithan, että jos joku suunnitelma ei koske toimintaasi, ethän merkitse niihin päivämäärää tai kirjoita mitään Lisätietoa-kenttään.
Poistumisturvallisuusselvitys
- Kyseessä on selvitys siitä, miten rakennuksen tai tilan käyttötapa ja henkilöiden rajoittunut, heikentynyt tai poikkeava toimintakyky sekä muut poistumisturvallisuuteen vaikuttavat tekijät otetaan huomioon tulipaloihin ja muihin vaaratilanteisiin varautumisessa ja poistumisjärjestelyissä.
- Poistumisturvallisuusselvitystä edellytetään muun muassa hoitolaitosten, sairaaloiden, erilaisten asumisyksiköiden, kuten palvelu- ja tuettu asuminen, ympärivuorokautinen palveluasuminen, yhteisöllinen asuminen, lasten ja nuorten laitokset ja ammatillinen perhehoito ja lastensuojelun yksiköiden osalta. Poistumisturvallisuusselvitys tulee laatia, mikäli pelastusalan lainsäädäntö edellyttää tätä kohteessa.
- Jos kohde edellyttää poistumisturvallisuusselvityksen, vahvista sen olemassaolo merkitsemällä sen päivittämisen päivämäärä hakemukselle. Poistumisturvallisuusselvitystä ei tarvitse lisätä hakemuksen liitteeksi.
- Sähköisessä asioinnissa ei tarvitse vahvistaa poistumisturvallisuusselvityksen olemassaoloa, mikäli sitä ei tarvitse laatia.
Valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma kriisi- ja häiriötilanteiden varalta
- Valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmalla varmistetaan toiminnan jatkuvuus häiriö- ja poikkeustilanteissa.
- Suunnitelman laatiminen ei ole pakollista kaikille palveluntuottajille.
- Valmius- ja jatkuvuudenhallintavelvoitteet koskevat julkisia hyvinvointialueiden palveluntuottajia ja niitä yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia silloin, kun ne tuottavat palveluja hyvinvointialueille. Tällaisten palveluntuottajien tulee laatia valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmat. Epäselvissä tilanteissa olethan yhteydessä palveluita tilaavaan hyvinvointialueeseen.
- Mikäli palveluntuottajalla on valmius- ja jatkuvuudenhallintaa koskevia velvoitteita, tulee sillä olla suunnitelma varsinaisten valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmista. Ilmoita tällöin päivämäärä suunnitelman laatimisesta. Palveluntuottajan ei tule ilmoittaa päivämäärää, jos sillä ei ole valmius- ja jatkuvuudenhallintaa koskevia velvoitteita eikä sen tarvitse laatia valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmia.
Pelastussuunnitelma
- Pelastussuunnitelma on laadittava muun muassa sairaaloihin, vanhainkoteihin ja muuhun laitoshuoltoon ja muihin näihin verrattaviin kohteisiin (hoitolaitokset) sekä asumisyksikön muotoon järjestettyihin palvelu- ja tukiasuntoihin ja muihin näihin verrattaviin asuinrakennuksiin ja tiloihin, joissa asuvien toimintakyky on tavanomaista huonompi (palvelu- ja tukiasuminen).
- Myös lastensuojelulaitoksiin ja koulukoteihin sekä päiväkoteihin, perhepäiväkoteihin ja muihin lasten ryhmämuotoisen hoidon järjestämisessä käytettäviin tiloihin (lukuun ottamatta yksityisiä asuntoja).
- Pelastussuunnitelma tulee laatia, mikäli pelastusalan lainsäädäntö tätä edellyttää.
- Epäselvissä tilanteissa olethan yhteydessä suoraan alueelliseen pelastusviranomaiseen.
- Jos kohde edellyttää pelastussuunnitelman, vahvista sen olemassaolo merkitsemällä sen päivittämisen päivämäärän. Pelastussuunnitelmaa ei tarvitse lisätä hakemuksen liitteeksi.
- Sähköisessä asioinnissa ei tarvitse vahvistaa pelastussuunnitelman olemassaoloa päivämäärällä, mikäli sitä ei tarvitse laatia.
Lääkehoitosuunnitelma
- Kaikissa lääkehoitoa toteuttavissa palvelupisteissä tulee olla yksikkökohtainen lääkehoitosuunnitelma, joka ohjaa käytännön lääkehoidon toteuttamista.
- Lääkehoitosuunnitelman avulla voidaan varmistaa lääkehoidon laatu ja turvallisuus. Lääkehoitosuunnitelma tulee laatia Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisun Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen suositusten mukaisesti.
- Jos palvelu, jolle haet rekisteröintiä, edellyttää lääkehoitosuunnitelmaa, vahvista sen olemassaolo merkitsemällä sen päivittämisen päivämäärä. Lääkehoitosuunnitelmaa ei tarvitse lisätä hakemuksen liitteeksi.
- Sähköisessä asioinnissa ei tarvitse vahvistaa lääkehoitosuunnitelman laatimista, mikäli palvelupisteessä ei toteuteta lääkehoitoa.
Tietoturvasuunnitelma
- Palveluntuottaja voi vahvistaa tietoturvasuunnitelman olemassaolon merkitsemällä sen laatimisajankohdan päivämäärän, mutta tieto ei ole pakollinen hakemuksella.
- Tietoturvasuunnitelman keskeisin tarkoitus on se, että palveluntuottaja kuvaa siinä, miten se on omassa toiminnassaan järjestänyt tietoturvan ja -suojan omavalvonnan.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien tulee huolehtia omavalvonnan kautta siitä, että heillä on asianmukaiset tietoturva- ja tietosuojakäytännöt arkaluonteisten potilas-/asiakastietojen suojaamiseksi ja niitä noudatetaan käsiteltäessä asiakas- ja potilastietoja.
- Lisätietoja tietoturvasuunnitelmasta sekä suunnitelman mallipohja löytyy THL:n verkkosivuilta.
Tietosuojavastaava
- Tietosuojavastaava on EU:n yleisen tietosuojasetuksen mukaan nimitettävä, jos palveluntuottaja muun muassa käsittelee laajamittaisesti arkaluonteisia tietoja tai organisaatio on julkishallinnon toimija.
- Palveluntuottaja arvioi tietosuojavastaavan tarpeen. Mahdollisissa tietosuojavastaavaan liittyvissä kysymyksissä pyydämme olemaan yhteydessä Tietosuojavaltuutetun toimistoon.
- Jos palveluntuottajan on nimettävä tietosuojavastaava, hakemuksella on ilmoitettava tietosuojavastaavan nimityspäivämäärä. Tietosuojavastaavan nimeä ei tarvitse ilmoittaa.
- Jos palveluntuottajan ei tarvitse nimetä tietosuojavastaavaa, ei nimityspäivämäärää tule ilmoittaa hakemuksella.
Palvelupisteessä käytössäsi olevien potilas- ja asiakasrekisterien tietojen ilmoittamiseen pääset klikkaamalla Potilas- ja asiakasrekisterit -otsikon alla olevaa Näytä tai muokkaa tietoja -painiketta.
Valinnan jälkeen avautuu näkymä, jossa voit ilmoittaa rekistereitä koskevat tiedot.
Rekistereistä täytettävät tiedot | Täytettävien tietojen selite |
---|---|
Rekisterin nimi | Rekisterille annettu nimi, joka kuvaa rekisterin käyttötarkoitusta, esimerkiksi Yritys Oy:n asiakasrekisteri, potilasrekisteri, henkilöstörekisteri jne. Voit kirjoittaa kaikkien käytössä olevien rekisterien nimet. |
Millainen asiakas- tai potilasrekisteri on? | Asiakas- tai potilasrekisteri voi olla manuaalinen tai sähköinen. 1. Sähköisellä potilastietojärjestelmällä tarkoitetaan kokonaisjärjestelyä, jota tietojärjestelmän valmistajan suunnittelemien ominaisuuksien mukaisesti on tarkoitettu käytettäväksi asiakastietojen sähköiseen käsittelyyn, asiakasasiakirjojen tallentamiseen ja ylläpitoon tai valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittämiseen tai, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö voi hyödyntää hyvinvointitietoja. 2. Esimerkiksi tietokoneen kovalevylle ohjelmistolla (mm. Word tai Excel) tallennetut tiedot eivät täytä sähköisen potilastietojärjestelmän kriteerejä, vaan ne ovat manuaalisia potilasrekistereitä. Manuaalisia potilasrekistereitä ovat myös paperiset potilasasiakirjat. |
Kenen ylläpitämä rekisteri on? | Rekisteri voi olla oma tai ulkoisen toimijan ylläpitämä yhteinen rekisteri. Jos vähintään kaksi rekisterinpitäjää määrittää yhdessä henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot, ovat nämä tahot yhteisrekisterinpitäjiä. |
Onko rekistereitä enemmän kuin 1? | |
Onko asiakas- tai potilasrekisteri ilmoitettu Kanta-palveluun? | Jos terveydenhuollon palveluntuottaja käyttää toiminnassaan sähköistä potilastietojärjestelmää, on palveluntuottajan lain mukaisesti liityttävä samalla Kanta-palvelujen käyttäjäksi. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston uusien toimintojen avulla sosiaalihuollon palvelunantajat täyttävät asiakastietolain vaatimukset. Liittymisvelvoitteen mukaisia toiminnallisuuksia ovat 1. sosiaalihuollon asiakastietojen luovuttaminen toimialan sisällä 2. rakenteisten asiakirjojen tallentaminen (pakollinen ominaisuus). Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajan on liityttävä valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttäjäksi, jos sillä on käytössään potilastietojen tai sosiaalihuollon asiakastietojen käsittelyyn tarkoitettu tietojärjestelmä. Sosiaalihuollon palvelunantajien on liityttävä Kantaan asiakastietolain vaatimukset täyttävällä asiakastietojärjestelmällä viimeistään 1.9.2026. |
Ilmoitettuasi potilas- ja asiakasrekistereitä koskevat tiedot, olet ilmoittanut kaikki palvelupisteen yhteiset tiedot.
HUOM! Uuden palveluyksikön rekisteröinti edellyttää, että sen uuteen palvelupisteeseen ilmoitetaan palvelupisteessä tuotettavat palvelut.
Palvelupisteessä annettavien palvelujen tietojen ilmoittaminen
Annettavat palvelut ja henkilöstö ilmoitetaan palveluyksikön sisällä aina palvelupistetasolla.
Voit lisätä hakemukseen palvelujen tiedot, kun olet:
- ilmoittanut palveluntuottajan tiedot. Katso erillinen ohje palveluntuottajan rekisteröinnistä.
- ilmoittanut palveluyksikön tiedot. Katso erillinen ohje palveluyksikön rekisteröinnistä.
- ilmoittanut palvelupisteen yleiset tiedot. Katso erillinen ohje palvelupisteen rekisteröinnistä.
Palvelun tiedot voit ilmoittaa painamalla Palvelupiste-näkymän lopussa olevaa +Lisää palvelu -painiketta.
Jos käyt hakemuksen täyttämisen aikana jossakin muussa näkymässä, löydät palvelun tietojen ilmoittamisen aloituspaikan ylänavigaatiosta Palveluyksiköt-välilehden alta.
Valitse asioinnin vasemmalla olevasta valikosta se uusi palvelupiste, jolle olet lisäämässä palvelua.
Sivun alareunasta löydät + Lisää palvelu -painikkeen, josta pääset lisäämään palveluyksikön palvelupisteeseen palvelun tiedot.
Seuraavaksi avautuvalle sivulle, voit merkitä palvelut, joiden rekisteröimistä olet hakemassa. Jos olet aiemmin ilmoittanut hakevasi rekisteröintiä sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluille, voit merkitä molempia. Kuvaa palveluyksikön toimintasuunnitelmassa, mitä palvelua tai palveluja tuotat.
- Valitse valikosta asiakasryhmä, jolle valittavalla palvelulla palveluja tuotetaan.
- Valitse valikosta tuotettavaa palvelua kuvaava palveluala.
- Valintojen jälkeen paina Lisää-painiketta.
Painamisen jälkeen avautuu näkymä, jossa näkyy ylhäällä valitsemasi palveluala, palveluyksikön ja palvelupisteen nimi ja palvelulle valitsemasi asiakasryhmä.
Merkitse palvelulle suunnittelemasi asiakasmäärä. Tämä tieto koskee vain tiettyjä palveluja. Jos kyseessä on palvelu, jossa asiakkaat asuvat tai potilaita hoidetaan tietyssä kiinteistössä, jossa on selkeästi määriteltävissä oleva määrä paikkoja, asiakasmäärä on sama kuin asiakas tai potilaspaikkojen määrä (esimerkiksi sairaalan osasto tai vuodeosasto tai vanhusten ympärivuorokautisen hoidon yksikkö). Jos kyse on avomuotoisesta palvelusta, asiakasmäärä on arvio.
Merkitse palvelun aloituspäivämääräksi päivämäärä, josta alkaen haet kyseisen palvelualan rekisteröimistä. Aloituspäivää ei voi merkitä menneisyyteen. Jos toiminnan suunnitelluksi aloituspäiväksi ilmoitetaan aikaisempi päivämäärä, kuin mikä on rekisteröinnin päivämäärä, tulee tosiasialliseksi aloituspäiväksi aina kuitenkin rekisteröintipäivämäärä.
Merkitse palvelun antopaikaksi paikka, jossa palvelua tarjotaan. Valittavat vaihtoehdot ovat palveluyksikössä, potilaan kotona, palveluyksikössä ja potilaan kotona sekä etäpalveluna annetta palvelu. Paikka voi olla sama kuin palvelupisteen osoite, mutta voit myös tarkemmin kuvata, missä toimitilassa palvelua annetaan. Palvelualan vastaanottotoiminnan rekisteröinti kattaa kyseisten palvelujen tuottamisen myös etäpalveluina. Etäpalvelut merkitään tähän kohtaan hakemusta vain silloin, jos palvelua tuotetaan ainoastaan etäpalveluna.
Seuraavaksi ilmoitat henkilöstön, joka tuottaa annettavan palvelun.
- Henkilöstön määrä ja koulutus merkitään jokaiselle palvelupisteessä annettavalle palvelualalle erikseen.
- Henkilöstön määrä tulee jakaa eri palvelualoille sen mukaan, mikä osuus heidän työajastaan kohdistuu kyseiselle palvelualalle. Jaottele henkilöstö omaan, alihankintana ostettuun ja vuokrattuun henkilöstöön.
- Henkilöstön määrä merkitään henkilötyövuosina.
- Jos kokoaikaisesti työskentelevä henkilö esimerkiksi osallistuu puolet työajastaan kahden eri palvelun antamiseen, merkitään kummallekin palvelulle 0,5.
- Jos henkilö on esimerkiksi osa-aikatyössä 60 % kokonaistyöajasta, on hänen osuutensa henkilötyövuodesta 0,6.
Henkilöstön pääset lisäämään painamalla Henkilöstö-otsikon oikealla puolella olevaa +Lisää-painiketta.
Valinnan jälkeen avautuu näkymä, jossa voit ilmoittaa palvelua tuottavan henkilöstön tiedot.
Merkitse Rooli-kohtaan palvelun antamiseen osallistuvan henkilöstön koulutus tai ammattioikeus ja ko. koulutuksen saaneen henkilöstön määrä taulukon mukaisiin vaihtoehtoihin. Henkilöstön määrä merkitään henkilötyövuosina.
- Valitse henkilöstön rooli Rooli-valikosta.
- Ilmoita valitun henkilöstön henkilötyövuosien jakautuminen omaan, alihankittuun ja vuokrattuun työvoimaan.
- Jos haluat tietojen merkitsemisen jälkeen lisätä muita ammattihenkilöitä, paina +Lisää-painiketta.
HUOM! Jos lisäsit vahingossa uuden valintarivin, voit poistaa sen painamalla rivin oikeassa reunassa olevaa Roskakori-painiketta.
Henkilöstötietojen ilmoittamisen jälkeen palvelualalle pitää ilmoittaa vastuuhenkilö.
- Jokaisella palvelulla tulee olla vastuuhenkilö.
- Tietyn palvelun vastuuhenkilö voi olla eri henkilö kuin palveluyksikön vastuuhenkilö, esimerkiksi erikoisalan mukaan.
- Sosiaalipalvelussa esimerkiksi sosiaalityö -palvelualan vastuuhenkilön tulee olla sosiaalityöntekijä.
Vastuuhenkilön tiedot
- Henkilötiedot (nimi, henkilötunnus, henkilötunnuksen tyyppi)
- Vastuuhenkilönä toimimisen kannalta merkityksellinen koulutus
- Työkokemus, jolla on merkitystä tehtävän kannalta. Kuvaa miltä alalta ja minkä verran työkokemusta on. Todistuksia ei tarvitse liittää mukaan. Viranomainen pyytää todistukset tarvittaessa.
- Yhteystiedot (postiosoite, puhelinnumero, sähköposti)
- Palvelualan vastuuhenkilönä toimimisen alkupäivämäärä
- Palvelualan vastuuhenkilön tehtävä palvelupisteessä
Muistathan tarkistaa, että uuden vastuuhenkilön tiedot on tarvittaessa ilmoitettu myös palvelupisteelle palvelua koskevassa-kohdassa.
Jos palvelualalla on useita vastuuhenkilöitä, lisäyksen voi tehdä painamalla +Lisää vastuuhenkilö. Lisättävät vastuuhenkilötiedot tulee syöttää jokaiselle palvelualalle uudelleen. Vastuuhenkilötietoja ei saa siis kopioitua aiemmin syötetyistä tiedoista. Jos haluat lisätä muita palvelualoja, paina Palaa hakemukseen ja sivun alareunasta uudelleen +Lisää palvelu.
Palvelun tietojen täyttäminen on rekisteröintihakemuksen viimeinen vaihe. Painamalla Palaa hakemukseen -painiketta pääset katsomaan, onko hakemus valmis lähetettäväksi viranomaiskäsittelyyn.
Hakemus on valmis, jos yläpalkin kaikki välilehdet ovat merkitty vihreällä tunnuksella. Nyt hakemuksen voi lähettää viranomaiskäsittelyyn painamalla Lähetä viranomaiskäsittelyyn -painiketta.
Jos Palveluyksiköt-valinta on merkitty punaisella merkillä, voit etsiä lomakkeen puuttuvia tai virheellisiä tietoja painamalla Palveluyksiköt-painiketta.
Vasemmalle avautuvasta valikosta näet, missä kohtaa hakemuksessa on puutteita. Puutteelliset kohdat on merkitty punaisella kolmiolla.
Lisätietoa palvelualoista
Soterin palvelualojen luokitus perustuu Aura-palveluluokitukseen.
Hakemuksen liitteenä on oltava toimintasuunnitelma, josta käy ilmi muun muassa palveluyksikössä tai palvelupisteessä tuotettavat palvelut. Palvelualan tarkka kuvaaminen toimintasuunnitelmassa on edellytys sille, että rekisteröintiviranomainen voi arvioida palveluyksikön toimintaedellytykset lain mukaisesti
Tarvittaessa rekisteröintiviranomainen pyytää lisäselvitystä hakijalta, ja voi antaa ohjausta mikä palveluala on Aura-palveluluokituksen mukainen. Mikäli tuotettava palvelu ei ilmene suoraan Aura-luokituksesta, voidaan palvelulle merkitä tarkentava lisätieto Soteriin.
Tutustu eri palvelualojen kuvauksiin ja niiden selityksiin Excel-tiedostosta (ei saavutettava).
Muutoshakemus
Hyväksyttyjä rekisteröintejä koskevat muutoshakemukset tehdään Soterin sähköisen asioinnin kautta.
Muutoshakemuksen tekeminen aloitetaan tunnistautumalla Soterin sähköiseen asiointiin. Tunnistautumisen jälkeen muutoshakemuksen tekijä saa näkyvilleen hakemuslomakkeelle kaikki Soteri-rekisterissä olevat tiedot.
Mahdollisia muutoksia ovat:
- Tietokentissä olevien tietojen rekisteritietojen muutokset.
- Palveluyksikön lisääminen.
- Palvelupisteen lisääminen palveluyksikköön.
- Palvelualan lisääminen palvelupisteeseen.
- Palveluyksikön, palvelupisteen tai palvelualan vastuuhenkilön vaihtaminen.
- Palveluyksikön tai palvelupisteen toiminnan lopettaminen tai keskeyttäminen.
- Palveluntuottajan koko toiminnan lopettaminen.
Yritystietojärjestelmästä (YTJ) siirtyviä tietoja ei voi muuttaa Soteri-asioinnin kautta. Siirtyneet tiedot pitää korjata YTJ-palvelussa.
Muutokset tehdään avautuneessa hakemuksessa muuttamalla tietoja hakemuslomakkeen asianomaisessa kohdassa.
Lomakkeella siirtyminen toimii aivan samoin kuin alkuperäistä rekisteröintihakemustakin tehtäessä.
Palveluyksikön muutoshakemukset
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Lisää palveluyksikkö.
Näytölle avautuu näkymä, josta voit lisätä uuden palveluyksikön painamalla + Lisää palveluyksikkö -painiketta.
Uuden palveluyksikön lisääminen muutoshakemuksena toimii muuten täysin samalla tavalla kuin uuden palveluyksikön rekisteröinti. Voit siis seurata ohjettamme Näin rekisteröit palveluyksikön. Saat eri otsikot auki klikkaamalla otsikoita.
Kertaa myös lisäksi, mitä tarkoittaa palveluyksikkö UKK-osiostamme.
Merkitse lomakkeen palveluyksikön vastuuhenkilön kohdassa poistettavan vastuuhenkilön tietoihin loppupäivämäärä.
Tämän jälkeen paina Lisää uusi vastuuhenkilö -painiketta. Seuraavaksi voit täydentää uuden vastuuhenkilön tiedot lomakkeen sarakkeisiin.
HUOM! Muista täyttää uuden vastuuhenkilön tiedot myös palveluiden osalta palvelupisteen tiedoissa, mikäli näissä tapahtuu muutoksia.
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Sosiaali- ja terveyspalvelut -otsikon alta Hae rekisteröinnin muutoksia.
- Valinnan jälkeen näytölle avautuu alla olevan näkymä.
Painamalla Palveluyksikkö-otsikon alla olevaa Valitse-painiketta avautuu luettelo palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä.
Valitse avautuneesta luettelosta palveluyksikkö, jonka toiminnan keskeyttämisestä tai lopettamisesta haluat ilmoittaa.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu näkymä, jossa on palveluyksikön tietoja ja kohta, jossa voit ilmoittaa keskeyttämisestä tai lopettamisesta.
Merkitse suunniteltu lopettamispäivämäärä. Päivämäärä voi olla myös menneisyydessä.
Jos ilmoitat keskeyttämisestä ja tiedät sen olevan määräaikainen, merkitse myös keskeyttämisen lopettamisenpäivämäärä
Merkinnän jälkeen näytölle tulee näkyviin muutostieto.
HUOM! Merkitse suunniteltu lopettamispäivämäärä myös palveluyksikön palvelupisteille.
Muutoksen voi tehdä valitsemalla palveluyksikön palvelupisteen ja tekemällä palvelupisteelle samanlaisen muutosmerkinnän.
Palvelupisteen muutoshakemukset
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Lisää uusi palvelupiste.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu alla oleva näkymä.
Painamalla Palveluyksikkö-otsikon alla olevaa Valitse-painiketta avautuu luettelon palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä.
Valitse avautuneesta luettelosta palveluyksikkö, johon haluta lisätä palvelupisteen. Valinnan jälkeen näytölle avautuu palveluyksikön tietoja.
Uuden palvelupisteen pääset lisäämään painamalla vasemmalla olevasta valikosta 4. Palvelupisteet- painiketta.
Painamisen jälkeen näytölle avautuu näkymä, josta voit aloittaa uuden palvelupisteen lisäämisen painamalla +Lisää palvelupiste -painiketta.
Kun painat +Lisää palvelupiste -painiketta avautuu näkymä, jossa näkyy tieto, mihin uuteen palveluyksikköön olet lisäämässä palvelupistettä.
Palvelupiste-otsikon alla valmisteilla oleva palvelupiste näkyy merkinnällä (nimetön piste) ja sen perässä on merkintä Uusi palvelupiste.
Kirjoita Palvelupisteen nimi -otsikon alla olevaan laatikkoon palvelupisteelle antamasi nimi.
Nimen antamisen jälkeen nimeämäsi palvelupiste ilmestyy näkyviin myös Palvelupiste-otsikon alla olevaan laatikkoon ja sen perässä näkyy tieto Uusi palvelupiste.
Hakemuksen seuraavat vaiheet
Seuraavaksi hakemuksessa ilmoitetaan palvelupisteen yleiset tiedot. Katso ohje palvelupisteen yleisten tietojen ilmoittamiseen.
Palvelupisteen yleisten tietojen ilmoittamisen jälkeen pitää täyttää tiedot palvelupistetasoisista suunnitelmista, kuten esimerkiksi pelastus- tai tietoturvasuunnitelmista. Tutustu ohjeeseen suunnitelmien ilmoittamisesta.
Uuden palvelupisteen lisäämisen hakemukseen täytetään lisäksi potilas- ja asiakasrekistereitä koskevat tiedot. Lue ohjeemme potilas- ja asiakasrekistereitä koskevien tietojen täyttämisestä.
HUOM! Uuden palveluyksikön rekisteröinti edellyttää, että sen uuteen palvelupisteeseen ilmoitetaan palvelupisteessä tuotettavat palvelut. Tutustu erilliseen ohjeeseen palvelujen lisäämisestä.
Palvelupisteen tietojen muutoksia ovat esimerkiksi:
- palvelupisteen perustietojen muutos
- palvelupisteen osoitteenmuutos
- toimintakuntien lisäys
- potilas- ja asiakasrekisterin muutokset
- palvelualan lisääminen, poistaminen tai muut palvelualan muutokset, tutustu erilliseen ohjeeseen
Näin aloitat palvelupisteen tietojen muuttamisen
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Sosiaali- ja terveyspalvelut -otsikon alta Hae rekisteröinnin muutoksia.
- Valinnan jälkeen näytölle avautuu alla olevan näkymä.
Painamalla Palveluyksikkö-otsikon alla olevaa Valitse-painiketta avautuu luettelo palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä.
Valitse avautuneesta luettelosta palveluyksikkö, jonka palvelupisteen tietoja haluat muuttaa.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu palveluyksikön tietoja ja vasemmalla valikko, jossa näkyvät palveluyksiköllä rekisterissä olevat palvelupisteet.
Näytön vasemmassa reunassa näet 4. Palvelupisteet -otsikon alla luettelon aiemmin palveluyksikölle rekisteröidyistä palvelupisteistä.
Valitse näytön vasemmassa reunassa olevan 4. Palvelupisteet -otsikon alta se palvelupiste, jonka tietoja haluat muuttaa.
Valinnan jälkeen näkymään avautuu valitun palvelupisteen tietoja.
Esimerkkitapaus – palvelukielen lisääminen palvelupisteelle
Siirry hakemuksessa kohtaan, jossa voit ilmoittaa palvelukielten muutoksen.
Kun lisäät suomen kielen lisäksi palvelukieleksi ruotsin, tulee näytölle tieto tehdystä muutoksesta.
Voit tehdä samalla palvelupisteeseen myös muita muutoksia.
Tehtyäsi haluamasi muutokset muista tarkistaa tiedot ja lähetä hakemus sen jälkeen viranomaiskäsittelyyn painamalla Lähetä viranomaiskäsittelyyn -painiketta.
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Lisää uusi palvelupiste.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu alla oleva näkymä.
Painamalla Palveluyksikkö-otsikon alla olevaa Valitse-painiketta avautuu luettelon palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä.
Valitse avautuneesta luettelosta palveluyksikkö, jonka palvelupisteeseen haluat lisätä uuden palvelupisteen.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu palveluyksikön tietoja ja vasemmalle valikko, jossa näkyvät palveluyksiköllä rekisterissä olevat palvelupisteet.
Valitse näytön vasemmassa 4. Palvelupisteet -otsikon alta se palvelupiste, johon haluat lisätä uuden palvelun painamalla palvelupisteen nimeä.
Valinnan jälkeen näkymään avautuu valitun palvelupisteen tietoja.
Sivun alareunasta Palvelut-otsikon alta näet valitulle palvelupisteelle aiemmin rekisteriin merkityt palvelualat.
Uuden palvelualan lisäämisen pääset aloittamaan painamalla +Lisää palvelu -painiketta.
Valinnan jälkeen avautuu näkymä Lisää uusi palvelu ja sen alla tieto minkä nimiseen yksikköön ja palvelupisteeseen olet lisäämässä palvelua.
Merkitse palvelut, joiden rekisteröimistä olet hakemassa. Jos olet aiemmin ilmoittanut hakevasi rekisteröintiä sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluille, voit merkitä molempia. Kuvaa kohdassa 2. Suunnitelmat, toimintasuunnitelmassa, mitä palvelua tuotat.
- Valitse valikosta asiakasryhmä, jolle valittavalla palvelulla palveluja tuotetaan.
- Valitse valikosta tuotettavaa palvelua kuvaava palveluala.
- Valintojen jälkeen paina Lisää-painiketta.
Painamisen jälkeen avautuu näkymä, jossa näkyy ylhäällä valitsemasi palveluala, palveluyksikön ja palvelupisteen nimi ja palvelulle valitsemasi asiakasryhmä. Lisäksi palvelualan kuvaus tulee näkyviin tälle sivulle.
Hakemuksen seuraavat vaiheet
Seuraavaksi pitää ilmoittaa asiakasmäärä, aloituspäivämäärä ja palvelun antopaikka. Tutustu ohjeeseemme edellä mainittujen tietojen merkitsemisestä.
Tämän jälkeen täytetään henkilöstöä koskevat tiedot. Lue ohjeemme siitä, kuinka ilmoitat henkilöstön, joka tuottaa annettavan palvelun.
Henkilöstötietojen ilmoittamisen jälkeen palvelualalle pitää ilmoittaa vastuuhenkilö. Ohjeemme avulla saat tietoa, kuinka ilmoitat vastuuhenkilön tiedot.
Palvelun tietojen täyttäminen on rekisteröintihakemuksen viimeinen vaihe
Palvelun tietojen täyttäminen on rekisteröintihakemuksen viimeinen vaihe. Painamalla Palaa hakemukseen -painiketta pääset katsomaan, onko hakemus valmis lähetettäväksi viranomaiskäsittelyyn.
Hakemus on valmis, jos yläpalkin kaikki välilehdet ovat merkitty vihreällä tunnuksella. Nyt hakemuksen voi lähettää viranomaiskäsittelyyn painamalla Lähetä viranomaiskäsittelyyn -painiketta.
Jos Palveluyksiköt-valinta on merkitty punaisella merkillä, voit etsiä lomakkeen puuttuvia tai virheellisiä tietoja painamalla Palveluyksiköt-painiketta.
Vasemmalle avautuvasta valikosta näet, missä kohtaa hakemuksessa on puutteita. Puutteelliset kohdat on merkitty punaisella kolmiolla.
Palvelualan tietojen muutoksia ovat esimerkiksi:
- palvelun antopaikan muutos
- henkilöstön muutos
- uusi vastuuhenkilö
- vastuuhenkilön perustietojen muutos
Näin aloitat palvelualan tietojen muuttamisen
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Lisää uusi palvelupiste.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu alla oleva näkymä.
Painamalla Palveluyksikkö-otsikon alla olevaa Valitse-painiketta avautuu luettelon palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä.
Valitse avautuneesta luettelosta palveluyksikkö, jonka palvelupisteen tietoja haluat muuttaa.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu palveluyksikön tietoja ja vasemmalle valikko.
Näytön vasemmassa reunassa näet 4. Palvelupisteet -otsikon alla luettelon palveluyksiköllä rekisterissä olevista palvelupisteistä.
Valitse se palvelupiste, jonka palvelualan tietoja haluat muuttaa.
Valinnan jälkeen näkymään avautuu valitun palvelupisteen tietoja.
Vierittämällä näkymää alaspäin löydät tiedon palvelupisteen palvelualoista.
Esimerkki: Perustason vastaanotto (D69) palvelualan tietojen muuttaminen, tarkemmin vastuuhenkilön sukunimen muutos
Pääset muuttamaan palvelualan tietoja painamalla muutoskohteen olevan palvelualan oikealla puolella olevaa Näytä tai muokkaa tietoja -painiketta.
Vieritä avautunutta näkymää alaspäin kohtaan, jossa nimitieto on ilmoitettu.
Kirjoita uusi sukunimi. Muutettuasi tiedon näytölle tulee muutostieto.
Voit samalla kertaa muuttaa myös muista palvelualan tietoja. Muutettuasi kaikki haluamasi tiedot, voit lähettää muutoshakemuksen viranomaiskäsittelyyn.
Valitse ensin lomakkeelta palvelupiste, jonka jälkeen siirry annettavaan palveluun ja paina Näytä tai muokkaa -painiketta.
Palvelun vastuuhenkilön kohdalla merkitse poistettavan vastuuhenkilön tietoihin loppupäivämäärä.
Loppupäivämäärän merkitsemisen jälkeen voit täyttää uuden vastuuhenkilön tiedot sarakkeisiin.
Halutessasi voit lisätä useamman vastuuhenkilön tietojen syöttämisen jälkeen painamalla uudestaan Lisää palvelun vastuuhenkilö -painiketta.
- Tunnistaudu palveluun.
- Jatka palveluun.
- Valitse yritys ja siirry palveluun.
- Palvelun etusivun avauduttua paina Näytä tai tee muutoksia -painiketta.
- Valitse Lisää uusi palvelupiste.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu alla oleva näkymä.
Painamalla Palveluyksikkö-otsikon alla olevaa Valitse-painiketta avautuu luettelon palveluntuottajalle aiemmin rekisteröidyistä palveluyksiköistä.
Valitse avautuneesta luettelosta palveluyksikkö, jonka palvelupisteen toiminnan keskeyttämisestä tai lopettamisesta haluat ilmoittaa.
Valinnan jälkeen näytön vasempaan reunaan avautuu valikko, josta näet palveluyksikön palvelupisteet.
Valitse 4. Palvelupisteet -otsikon alta palvelupiste, jonka keskeyttämisestä tai lopettamisesta haluat ilmoittaa.
Valinnan jälkeen näytölle avautuu näkymä, jossa on palvelupisteen tietoja ja kohta, jossa voit ilmoittaa keskeyttämisestä tai lopettamisesta.
Merkitse suunniteltu lopettamispäivämäärä. Merkinnän jälkeen näytölle tulee muutostieto.
Jos ilmoitat keskeyttämisestä ja tiedät sen olevan määräaikainen, merkitse myös keskeyttämisen lopettamisenpäivämäärä.
Tarkista hakemus ja lähetä viranomaiskäsittelyyn painamalla Lähetä viranomaiskäsittelyyn -painiketta.