Asiakasohjausryhmien toiminnan tulee noudattaa lakia
Valvontaviranomaiset muistuttavat hyvinvointialueita siitä, että sosiaalihuollon asiakasohjausryhmät voivat toimia vain päätöksentekoa tukevassa ja neuvoa-antavassa roolissa. Palvelupäätökset tekee aina vastuullinen viranhaltija.
Osassa hyvinvointialueita on perustettu asiakasohjausryhmiä sosiaalihuollon palvelujen järjestämisen tueksi. Valvontaviranomaisten tietoon on kuitenkin tullut, että joissakin tapauksissa asiakasohjausryhmät ovat osallistuneet päätöksentekoon tavalla, joka ei ole lainmukaista.
Päätösvastuu kuuluu viranhaltijalle
Sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointi ja palvelupäätösten tekeminen ovat viranhaltijan lakisääteisiä tehtäviä, joista viranhaltija itse vastaa. Asiakasohjausryhmät voivat toimia päätöksenteon tukena ja tarjota asiantuntemusta, mutta niiden rooli on ainoastaan neuvoa-antava.
Valvontaviranomaisten näkemyksen mukaan hyvinvointialueiden tulee päättää selkeästi ja lainmukaisesti asiakasohjausryhmien kokoonpanosta, tehtävistä ja toimivallasta. Hyvinvointialueen sosiaalihuollon johdon on seurattava ja arvioitava omavalvonnallisesti ryhmien toimintaa ja varmistettava, että se toteutuu lain ja annetun ohjauksen mukaisesti.
Asiakasohjausryhmät tukevat monialaista yhteistyötä
Asiakasohjausryhmät voivat parhaimmillaan tukea monialaista yhteistyötä ja edistää palvelujen yhdenvertaista saatavuutta. Niitä voidaan hyödyntää moniammatillisena tukena, jotka auttavat löytämään asiakkaalle hänen tarpeitaan vastaavat palvelut.
Valvira ja aluehallintovirastot ovat lokakuussa lähettäneet asiasta ohjaavan kirjeen hyvinvointialueille.
Lisätietoja
johtava asiantuntija Elina Uusitalo, 0295 209 334
Lue lisää
Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 3561/2024
Tiedote Pohjois-Suomen aluehallintoviraston päätöksestä PSAVI/15937/2023
Tiedote Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätöksestä LSAVI /14920/14921/2024