Julkisten hallintotehtävien ulkoistamista koskevat rajoitukset huomioitava myös lastensuojelun perhehoitajan soveltuvuutta selvitettäessä

Julkaisuajankohta 11.10.2024 15.00

Alle kouluikäinen lapsi oli sijoitettu lastensuojelun toimeksiantosuhteiseen perhehoitoon.

Diaarinumero: V/37188/2021
Ratkaisupäivä: 16.4.2024

Perhehoitaja ei asunut perhehoidon järjestävän sosiaaliviranomaisen toimialueella.  Melko pian lapsen perhehoitoon sijoituksen jälkeen kävi ilmi, että perhehoidossa oli toimittu lapsen etua vaarantavalla tavalla. Perhehoitajan asuinkunnan sosiaaliviranomaisella oli hallussaan huolestuttavia tietoja perhehoitajasta, mutta tiedot eivät olleet perhehoitajan asuinkunnan sosiaaliviranomaiselle esitetystä tietopyynnöstä huolimatta välittyneet palvelunjärjestäjänä toimivalle sosiaaliviranomaiselle ennen toimeksiantosopimuksen tekemistä. Perhehoitajaksi suunnitellun henkilön valmiuksien selvittämisessä oli käytetty apuna yksityistä palveluntuottajaa.

Ratkaisu

Valvira totesi, että sen selvittäminen ja arvioiminen, onko lastensuojelun perhehoitajaksi suunnitellulla henkilöllä ja hänen tarjoamallaan perhekodilla valmiudet vastata perhehoitoon sijoitettavan lapsen yksilöllisiin tarpeisiin, kuuluu aina palvelunjärjestäjänä toimivalle viranomaiselle.

Perhehoitajan valmiuksien ja taustojen selvittämistä koskeva tietojen hankkiminen ja alaikäiselle suunnitellun perhehoitajan rikosrekisteriotteen nähtäväksi pyytäminen ovat julkisia hallintotehtäviä, joihin liittyy julkisen vallan käyttöä. Laissa ei ole säädetty, että kumpaakaan edellä todetuista tehtävistä voisi siirtää yksityisen palveluntuottajan hoidettavaksi esimerkiksi sopimuksin.

Selvityksen perusteella palvelunjärjestäjänä toiminut sosiaaliviranomainen oli omavalvonnallisesti korjannut sekä ryhtynyt korjaaviin toimenpiteisiin toimintakäytäntöjensä saattamiseksi lain edellyttämän mukaiseksi.

Valvira kehotti hyvinvointialueita omavalvonnallaan varmistamaan, että niiden lakisääteiset tehtävät tulevat hoidettua asiamukaisesti kaikissa tilanteissa.

Ratkaisun perustelut

Lastensuojelun perhehoitoa järjestävällä sosiaaliviranomaisella on ennen toimeksiantosopimuksen tekemistä oikeus saada lapselle suunnitellusta perhehoitajasta salassa pidettäviä tietoja sen varmistamiseksi, että perhehoitajalla on valmiudet vastata lapsen yksilöllisiin tarpeisiin ja sijoituksen tavoitteisiin. Tietoja voidaan pyytää vain siltä osin kuin se on välttämätöntä ja niillä on olennaista vaikutusta kulloinkin kyseessä olevaan sosiaalihuollon asiakassuhteeseen. Yksittäistapausta koskevaan harkintaan perustuva tietopyynnön yksilöiminen ja riittävä perusteleminen osaltaan varmistavat, että tietojen luovutukseen velvollinen taho pystyy arvioimaan, mitä tietoja ja missä laajuudessa sen tulee luovuttaa. Tietoja luovuttavan velvollisuutena on varmistaa, että tietopyynnöt käsitellään huolellisesti ja niihin vastataan asianmukaisesti.

Lainsäädäntö rajoittaa julkisen hallintotehtävän antamista muulle kuin viranomaiselle. Tapauksessa on ollut kyse sosiaaliviranomaiselle laissa säädetystä tapauskohtaisen harkinnan perusteella määrittyvästä tiedonsaantioikeuden laajuudesta sekä oikeudesta tarkistaa alaikäiselle tarkoitetun perhehoitajan rikosrekisteriote.  Laissa ei ole säädetty mahdollisuudesta siirtää näitä tehtäviä yksityisen hoidettavaksi.

Säännökset

Suomen perustuslaki (731/1999) 124 §
Laki sosiaalihuollon asiakkaan ja asemasta ja oikeuksista (812/2000, asiakaslaki) 4 §, 20 § (kumottu 1.1.2024)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) 64 §
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014) 1 §, 14 § 3 mom.
Lastensuojelulaki (417/2007) 1 §, 4 § 1 mom., 4 § 2 mom., 4 a §, 11 § 2 mom., 50 §, 56 §
Perhehoitolaki (263/2015) 1 §, 5 §, 6 §
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä (504/2002) 5 §

Päätöslyhennelmä