Hyppää sisältöön

Det är dags att tacka – Valviras verksamhet upphör, men grunduppgifterna fortsätter

Utgivningsdatum 19.12.2025 10.04
Typ:Nyhet
Valviras logotyp.

Valviras verksamhet upphör i slutet av 2025, när det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet den 1 januari 2026. I denna webbnyhet stannar vi upp för att tacka för de gångna åren och blicka tillbaka på verkets 17 verksamhetsår tillsammans med överdirektör Markus Henriksson.

Kärnan i Valviras arbete har varit att säkerställa patient- och klientsäkerheten samt att främja en säker livsmiljö – och denna grundläggande uppgift fortsätter även i det nya verket. Enligt överdirektör Markus Henriksson har Valvira lyckats hålla detta mål klart, även om uppgiftsområdet har varit brett och verksamhetsmiljön tidvis utmanande.

Valviras 17 verksamhetsår

Valvira inledde sin verksamhet år 2009 när Rättsskyddscentralen för hälsovården (TEO) och Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral (STTV) slogs samman. Med TEO överfördes hälso- och sjukvårdens tillstånds- och tillsynsverksamhet till Valvira, med STTV överfördes alkoholförvaltning, tobaksfrågor samt uppgifter i anknytning till miljöhälsa. 

Valviras uppgifter har utökats under åren. År 2010 fick myndigheten ansvaret för de nationella tillstånds- och tillsynsuppgifterna inom socialvården. Åren 2010–2019 skötte Valvira också uppgifter inom medicinsk teknik. Två nationellt viktiga organ överfördes från social- och hälsovårdsministeriet till Valvira: adoptionsnämnden och nationella kommittén för medicinsk forskningsetik (Tukija). Under de senaste åren har en tyngdpunkt varit att stärka tillsynen över klient- och patientinformationssystem.

Valvira har fungerat som ett centralt ämbetsverk inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, men har också haft ansvar för tillsynsuppgifter över småbarnspedagogiken under utbildnings- och kulturministeriets ledning, samt vissa uppgifter inom andra förvaltningsområden. Det lilla verkets arbete har varit mycket mångsidigt, men kärnuppgiften har förblivit densamma: att säkerställa människors säkerhet och rättigheter inom social- och hälsovården samt i livsmiljön.

Värderingar som grund för verksamheten

Valvira har i sin verksamhet starkt stött sig mot sina värderingar – sakkunskap, mod och rättvisa. Enligt Henriksson har dessa värderingar märkts konkret i verkets vardag:

“Vi har värnat om vår sakkunskap och i stor utsträckning också utnyttjat externa sakkunniga samt kompetensen hos våra samarbetspartner. Det har krävts mod att prioritera så mycket som lagstiftningen tillåter och att fatta välgrundade beslut, även om vi visste att de inte alltid skulle glädja alla. Rättvisa har inneburit proportionalitet och mångsidig bedömning – inte enögdhet.”

Effektiv tillsyn genom samarbete

Inom tillsyn och styrning har Valvira bedrivit ett brett och sektorsövergripande samarbete med olika aktörer. De högsta laglighetsövervakarna har övervakat Valvira, men samarbetet med dem har också varit centralt. Valvira har lämnat omfattande utredningar och utlåtanden till riksdagens justitieombudsman och justitiekansler för deras bedömningar av andra myndigheter.  Även riksdagens utskott har gett uppskattande respons om Valviras utlåtanden i beredningen av lagstiftning.

“Viktiga samarbetspartner har varit regionförvaltningsverken, med vilka man i nära samarbete har övervakat och styrt välfärdsområdena och kommunerna, den social- och hälsovård som staten har organiseringsansvar för samt den privata sektorn. Det gemensamma målet – att stärka patient- och klientsäkerheten och livsmiljöns säkerhet – har främjats genom målmedveten dialog och samordning av tillsyn och egenkontroll”, berättar Henriksson.

"Samarbetet med bland annat THL, Fimea, STUK och FPA, till exempel inom informationsutbyte, registerfunktioner och utveckling, har varit viktigt. Vårt arbete med förhandsövervakning vid registrering och handledning av yrkesutbildade personer och organisationer samt inom alkoholförvaltning, tobaksfrågor och hälsoskydd utgör en av hörnstenarna för säkerheten”, fortsätter Henriksson.

Överdirektör Henriksson betonar social- och hälsovårdsministeriets betydelse för Valviras verksamhet. Ministeriet har erbjudit stöd och sakkunnig vägledning under hela Valviras existens, samtidigt som det erkänt verkets självständighet. Valvira har också kunnat stödja ministeriet på många sätt med sin sakkunskap. 

Mot det nya Tillstånds- och tillsynsverket

“Valvira har vid sidan av alla sina andra uppgifter under de senaste två åren utfört ett omfattande arbete för det nya Tillstånds- och tillsynsverket. Vi kan övergå till det nya verket med stolthet och glädje över det arbete vi har gjort. Begränsningarna i de tillgängliga resurserna och lagstiftningens ramar har satt gränser för vad vi har kunnat lyckas med – inom dessa ramar har vi lyckats väl. Ett varmt tack till alla Valviras anställda – och tack också till våra samarbetspartner för stöd och utmärkt samarbete”, tackar Henriksson.

Valviras historia slutar, men uppdraget fortsätter vid Tillstånds- och tillsynsverket. Många bekanta experter fortsätter med samma ansvarsfulla arbete – med nya strukturer, men mot samma bekanta mål.

"Det är viktigt att även i den nya myndigheten behålla den grundläggande tanken om att stärka patient- och klientsäkerheten samt säkerheten i livsmiljön klar och tydlig. Det har varit kärnan i Valviras existens – och är det även fortsättningsvis för tillsynsmyndigheten”, konstaterar Henriksson.

Läs mer

Läs mer om Tillstånds- och tillsynsverket 

Organisation Tillstånds- och tillsynsverket