Uuden alkoholielinkeinorekisterin käyttöönotto lähestyy
Uuden alkoholielinkeinorekisterin eli Allun sähköinen asiointi otetaan käyttöön pian. Tavoitepäivämäärä käyttöönotolle on 18. huhtikuuta 2023. Nykyinen Allu sulkeutuu 13.4., joten tietojen raportointeja tai tuoteilmoituksia ei voi tehdä 13.–18.4. välisenä aikana.
Allu on Valviran ja aluehallintovirastojen ylläpitämä rekisteri, jonne tallennetaan tiedot alkoholielinkeinon toimijoista ja alkoholiluvista sekä alkoholituotteista, niiden valmistuksesta ja toimituksista. Rekisteriä käyttävätkin useat tahot alkoholin anniskelijoista aina vähittäismyyjiin, tukkumyyjiin, valmistajiin, teollisiin käyttäjiin ja viranomaisiin saakka.
Paperilomakkeista sähköiseen asiointiin
Tähän asti alkoholilupia on haettu paperi- tai pdf-lomakkeilla. Uudessa järjestelmässä alkoholiluvat haetaan ja alkoholi-ilmoitukset tehdään sähköisen asioinnin kautta paperilomakkeiden täyttämisen sijaan. Samassa yhteydessä uusitaan kaikki jo käytössä olleet alkoholielinkeinorekisterin sähköisen asioinnin palvelut. Parhaiten voit valmistautua uudistukseen ottamalla jo etukäteen käyttöön suomi.fi -valtuudet, joiden avulla kirjautuminen järjestelmään tapahtuu.
Tutustu tarkemmin alkoholielinkeinorekisterin uudistukseen.
Sähköiset asiointipalvelut on väliaikaisesti suljettu käyttöönoton takia
Uuden rekisterin käyttöönotto edellyttää, että nykyiset sähköiset asiointipalvelut suljetaan torstaiaamuna 13.4. klo 9.00. Tietojen raportointia tai tuoteilmoituksia ei siis voi tehdä 13.4.–18.4. välisenä aikana. Täysin uudet sähköiset asiointipalvelut otetaan käyttöön 18.4. puoleenpäivään mennessä.
Varauduthan siihen, että järjestelmän käyttöönoton yhteydessä asioiden käsittelyssä voi esiintyä viivästyksiä.
Valvira tarjoaa asiakassähköpostien välityksellä tarkempaa tietoa luvanhaltijoille.
Lisätietoja: