Alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa

Väkevien alkoholijuomien markkinointi on kiellettyä sosiaalisessa mediassa. Mietoja alkoholijuomia saa markkinoida sosiaalisessa mediassa alkoholilain rajoitusten mukaisesti.

Sosiaalisessa mediassa miedon alkoholijuoman mainonta on kuitenkin kiellettyä, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä. Mainonta on kiellettyä myös silloin, jos kaupallinen toteuttaja antaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajien lisäämät alkoholijuomia koskevat mainonnalliset kommentit ja kuvat pitää poistaa sosiaalisen median tililtä. Kuluttajien kommentteja tai kuvia ei saa käyttää omassa mainonnassa, eikä kuluttajia saa pyytää jakamaan sosiaalisen median tilillä olevaa julkaisua.

Useissa sosiaalisen median palveluissa on käytössä myös niin sanottu ”tykkäys”-toiminto. ”Tykkäys”-toimintoa ei pidetä kuluttajan tuottamana sisältönä, joten mainostajan ei tarvitse poistaa tai estää ”tykkäyksiä”. Aihetunnisteiden tai hashtagien käytön sallittavuuden arvioinnissa otetaan huomioon toiminnasta muodostuva kokonaiskuva. Olennaista harkinnassa on erityisesti se, katsotaanko kaupallisen toteuttajan tavoitelleen toimillaan alkoholijuoman mainontaa ja myynninedistämistä ja onko se siinä tarkoituksellisesti pyrkinyt hyödyntämään kuluttajien aktiivisuutta tai näiden tuottamaa sisältöä.

Sosiaalisessa mediassa kohdennetusti käyttäjille näkyvät mietojen alkoholijuomien sponsoroidut mainokset ovat pääsääntöisesti sallittuja, mutta näitä mainoksia ei saa kohdentaa alaikäisille.

Usein kysyttyä alkoholijuomien markkinoinnista sosiaalisessa mediassa