Hyppää sisältöön

Ajoterveyden arviointi vaatii ammattitaitoa ja huolellisuutta – siksi sen valvonta on tärkeää

Elisa Saarivirta 28.11.2025

1.4.2025 tuli voimaan terveydenhuoltolain muutos, jonka mukaan hyvinvointialueilla ei ole jatkossa velvoitetta antaa ajoterveyslausuntoja perusterveydenhuollossa. Tämän takia suurin osa ajoterveyslausunnoista tehdään yksityisessä terveydenhuollossa. Jo ennen lakimuutostakin puolet yleislääkärin antamista ajoterveyslausunnoista tehtiin yksityisessä terveydenhuollossa.

Ajokorttilain mukainen lääkärin ilmoitusvelvollisuus poliisille ei ole muuttunut terveydenhuoltolain muutoksen myötä. Tämä tarkoittaa, että lääkärin tulee lähes kaikkien potilaskontaktien yhteydessä muodostaa karkea käsitys siitä, täyttääkö ajo-oikeuden omaava potilas edelleen ajoterveysvaatimukset. Hoitomuutosten yhteydessä pitää tiedostaa, että potilaan sairauksien tai toimintakyvyn vajausten lisäksi myös niihin annettu hoito voi heikentää ajoterveyttä.

Potilaan ajoterveyden arviointi ja ajokykylausuntojen antaminen on ammatinharjoittamista, jota koskee sama lainsäädäntö kuin muutakin terveydenhuollon toimintaa, kuten velvollisuus laatia potilasasiakirjat.

Valvontaa tarvitaan – ajoterveyslausunnoista tehdyt ilmoitukset ovat lisääntyneet

Omavalvonta on ensisijainen keino terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja toimintayksiköiden valvonnassa, toissijainen keino on viranomaisvalvonta. Viranomaisvalvonnasta vastaavat aluehallintovirastot ja Valvira, joiden tehtävät siirtyvät vuoden 2026 alusta Lupa- ja valvontavirastolle. Valvontaviranomaiset saavat yhä enemmän ilmoituksia epäasianmukaisista ajoterveyden arvioinneista ja ajoterveyslausunnoista. Suurin osa ilmoituksista koskee yksityisessä terveydenhuollossa toimivia lääkäreitä.

Valvira on ammattihenkilövalvonnassaan joutunut rajoittamaan joidenkin yksityisessä terveydenhuollossa toimivien lääkäreiden oikeutta antaa ajokykyä koskevia lausuntoja. Nämä toimenpiteet ovat olleet potilasturvallisuutta parantavia turvaamistoimia, joissa lääkäreiden ammattioikeuksia on rajoitettu. Rajoitukset ovat kohdistuneet erityisesti 70 vuotta täyttäneiden potilaiden ajoterveysarvioita ja laajennettuja lääkärinlausuntoja tehneisiin lääkäreihin.

Valvontatapauksissa toistuvia havaintoja ovat muun muassa se, että lääkäri on arvioinut ajoterveyttä perehtymättä potilaan terveydentilaan, lääkitykseen tai mahdolliseen päihteiden käyttöön. Lisäksi potilasta ei ole tutkittu riittävästi, eikä potilaskäynnistä ole laadittu asianmukaisia potilasasiakirjoja. Joissakin tilanteissa lääkäri ei ole selvittänyt esitietolomakkeessa ilmoitettuja poikkeamia, kuten omaisen huolta ajamisesta tai poliisin aiempaa puuttumista asiaan. On myös ollut tapauksia, joissa lääkäri on tehnyt potilaalle puoltavan ajokykylausunnon, vaikka toinen lääkäri on juuri aiemmin ilmoittanut poliisille pysyvistä muutoksista potilaan ajoterveydessä tai antanut suullisen ajokiellon terveydentilan tarkemman selvittelyn ajaksi tai akuutin sairastumisen jälkeen. Olemme Valvirassa huolissamme tilanteen kehityksestä. On kaikkien etu, että ajoterveyttä tarkastellaan huolellisesti. Ajoterveysvaatimusten täyttymistä voidaan arvioida ainoastaan lääketieteellisin ja liikenneturvallisuuteen liittyvin perustein, eikä esimerkiksi liikkumisen tarvetta, toimeentuloa tai ajo-olosuhteita voida ottaa huomioon.

Ajoterveys vaikuttaa suoraan liikenneturvallisuuteen

Ajoterveysarviossa on tärkeää tarkastella potilaan toimintakykyä liikenteessä kokonaisuutena ja ottaa huomioon kaikki hänen ajokykyynsä vaikuttavat terveysriskit. Ajoterveys on osa ajokykyä, kun taas ajotaito on näistä erillinen asia.

Onnettomuustietoinstituutin 2021 aineistosta ilmenee, että joka toisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden taustalla oli ajoterveysriski, jolla oli vahva yhteys onnettomuuteen. Merkittävimmät ajoterveyteen vaikuttaneet sairaudet olivat sydän- ja verisuonitaudit, päihderiippuvuus ja mielenterveysongelmat. 2023 tilastoissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista 85 prosentissa taustalla oli jokin kuljettajaan liittyvä taustariski kuten kuljettajan tila (esim. alkoholin vaikutus, sairaus, lääkitys, mielentila, väsymys tai kiire) tai kuljettajan huomio-, arviointi- tai keskittymiskyvyn puute. Vaikka kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kokonaismäärä on laskenut noin kolmanneksen 20 vuodessa, alkoholirattijuoppojen osuus on pysynyt lähes muuttumattomana, noin 30 prosenttia tapauksista.

Huolellisella ajoterveyden arvioinnilla ja sairauksien hyvällä hoidolla voidaan vaikuttaa merkittävästi liikenneturvallisuuteen. Tämän vuoksi ajoterveysarvioita tekevät lääkärit toimivat erityisen tärkeässä roolissa tieliikenneturvallisuuden ylläpitämisessä. Vaikka kuljettaja on viime kädessä vastuussa omasta voinnistaan ajamaan lähtiessä, Valvira muistuttaa ajoterveysarvioita tekeviä lääkäreitä tarkkuudesta koko yhteiskuntaa koskettavassa vastuullisessa tehtävässään.

Lue lisää

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on viranomainen, joka antaa ohjeet terveydenhuollon ammattihenkilöille ajoterveyden arviointiin. Kattavat ohjeet ja lomakkeet on hyvin saatavilla Traficomin verkkosivuilla. Traficomin ohjeita pitää noudattaa.

Tutustu lainsäädäntöön tarkemmin:
Terveydenhuoltolaki (1326/2010) 22 § 
Ajokorttilaki (386/2011) 
Tieliikennelaki (729/2018) 17 § 2 mom 

Elisa Saarivirta

Saarivirta on ylilääkäri.