Bedömning av körhälsa kräver yrkeskunskap och noggrannhet – därför är tillsyn viktigt
Den 1.4.2025 trädde en ändring av hälso- och sjukvårdslagen i kraft, enligt vilken välfärdsområdena inte framöver är skyldiga att utfärda utlåtanden om körhälsa inom primärvården. Av denna anledning avges de flesta utlåtanden om körhälsa inom den privata hälso- och sjukvården. Redan före lagändringen gavs hälften av allmänläkarutlåtanden om körhälsa inom den privata hälso- och sjukvården.
Läkarens anmälningsskyldighet till polisen enligt körkortslagen har inte ändrats i och med ändringen av hälso- och sjukvårdslagen. Detta innebär att läkaren vid nästan alla patientkontakter ska bilda sig en grov uppfattning om huruvida patienter med körkort fortfarande uppfyller kraven på körhälsa. I samband med ändringar av vården ska man vara medveten om att utöver patientens sjukdomar eller nedsättningar av funktionsförmågan kan även den vård som ges försämra körförmågan.
Bedömning av patientens körhälsa och utfärdande av utlåtanden om körhälsa är yrkesutövning som omfattas av samma lagstiftning som annan verksamhet inom hälso- och sjukvården, såsom skyldigheten att utarbeta patientjournaler.
Tillsyn behövs – anmälningarna gällande utlåtanden om körhälsa har ökat
Egenkontroll är den primära metoden för tillsyn över yrkesutbildade personer och verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården, medan myndighetstillsyn är en sekundär metod. För myndighetstillsynen ansvarar regionalförvaltningsverken och Valvira, och från och med början av 2026 överförs deras uppgifter till Tillstånds- och tillsynsverket. Tillsynsmyndigheterna får allt fler anmälningar om olämpliga bedömningar av och utlåtanden om körhälsa. Den största delen av anmälningarna gäller läkare som arbetar inom den privat hälso- och sjukvården.
I sin tillsyn över yrkesutbildade personer har Valvira varit tvungen att begränsa rätten för vissa läkare som arbetar inom den privata hälso- och sjukvården att avge utlåtanden om körförmåga. Dessa åtgärder har varit säkerhetsåtgärder som förbättrat patientsäkerheten och genom vilka yrkesrättigheterna för läkare har begränsats. Begränsningarna har riktats särskilt mot läkare som har utfört bedömningar av körhälsa och avgett utvidgade läkarutlåtanden för patienter som har fyllt 70 år.
I tillsynsfallen är återkommande observationer bland annat att läkaren har bedömt körförmågan utan att ha satt sig in i patientens hälsotillstånd, läkemedelsbehandling eller eventuella användning av rusmedel. Dessutom har patienten inte undersökts tillräckligt, och inga ändamålsenliga patientjournaler har upprättats om patientbesöket. I vissa situationer har läkaren inte utrett avvikelser som uppgetts på blanketten för förhandsuppgifter, såsom en anhörigs oro över körningen eller det att polisen tidigare ingripit i ärendet. Det har också funnits fall där en läkare har avgivit ett utlåtande som styrker patientens körförmåga, även om en annan läkare precis har anmält polisen om bestående förändringar av patientens körhälsa, eller gett ett muntligt körförbud under tiden för en närmare utredning av hälsotillståndet eller efter ett akut insjuknande. Vi på Valvira är oroade över hur situationen utvecklats. Det är till fördel för alla att körhälsa granskas noggrant. Uppfyllandet av kraven på körhälsa kan endast bedömas på basis av medicinska och trafiksäkerhetsrelaterade grunder, och till exempel kan behovet av rörlighet, utkomst eller körförhållanden inte beaktas.
Körhälsan påverkar direkt trafiksäkerheten
I bedömningen av körförmågan är det viktigt att granska patientens funktionsförmåga i trafiken som en helhet, och beakta alla de hälsorisker som påverkar hans eller hennes körförmåga. Körhälsa är en del av körförmågan, medan körskicklighet är separat från dessa.
Av materialet från Institutet för Olycksinformation för 2021 framgår att en bakomliggande orsak till var annan dödsolycka var en körhälsorisk, som hade en stark koppling till olyckan. De mest betydande sjukdomarna som påverkade körhälsan var hjärt- och kärlsjukdomar, rusmedelsberoende och mentalhälsoproblem. I statistiken över motorfordonsolyckor som lett till döden år 2023 fanns det en bakomliggande risk i anknytning till föraren i 85 procent av fallen (till exempel alkoholpåverkan, sjukdom, läkemedelsbehandling, sinnesstämning, trötthet eller brådska), eller bristande uppmärksamhets-, bedömnings- eller koncentrationsförmåga hos föraren. Även om det totala antalet dödsolyckor har minskat med ungefär en tredjedel på 20 år, har andelen alkoholpåverkade rattfyllerister förblivit nästan oförändrad, cirka 30 procent av fallen.
En noggrann bedömning av körhälsa och god vård av sjukdomar kan ha en betydande effekt på trafiksäkerheten. Av denna anledningen har de läkare som utför bedömningar av körförmågan en särskilt viktig roll i upprätthållandet av trafiksäkerheten. Även om föraren i sista hand är ansvarig för sitt eget mående vid körning, påminner Valvira de läkare som utför bedömningar av körhälsa om vikten av noggrannhet i deras ansvarsfyllda uppdrag som berör hela samhället.
Läs mer
Transport- och kommunikationsverket (Traficom) är den myndighet som ger yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården anvisningar om bedömning av körhälsa. Heltäckande anvisningar och blanketter finns väl tillgängliga på Traficoms webbplats. Traficoms anvisningar ska iakttas.
Ta del av lagstiftningen mer i detalj:
Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) 22 §
Körkortslagen (386/2011)
Vägtrafiklagen (729/2018) 17 § 2 mom.