Hyppää sisältöön

Nikotiinipussit tapetilla tupakkavalvonnassa jo kaksi vuotta

Reija Kauppi 9.4.2025

Vuoden 2023 huhtikuuta voidaan pitää merkittävänä ajanjaksona tupakka- ja nikotiinitoimialan valvonnalle ja markkinoille Suomessa. Tuolloin Fimea muutti tulkintaansa lääkelaista ja nikotiinipussien määrittelystä, ja tuotteet siirtyivät tupakkalain soveltamisalan piiriin tupakan vastikkeina vastaten nyt lain mukaan esimerkiksi perinteistä nuuskaa. Fimean uudelleenarvioinnin taustalla oli markkinoiden muuttuminen ja se, että nikotiinipusseja käytetään nykyisin pääasiassa päihteenä. 

Tupakan vastikkeiden myyntiä on rajoitettu tupakkalailla. Tuotteita ei esimerkiksi saa myydä alle 18-vuotiaille, eikä niitä saa pitää esillä vähittäismyynnissä erikoisliikkeitä lukuun ottamatta. Lisäksi tuotteiden markkinointi on täysin kiellettyä.

Fimean tulkintamuutoksen jälkeen Suomen markkinoille syntyi hallitsematon nikotiinipussitulva. Nikotiinipussien markkinoille vapautuminen on huomattavasti lisännyt myös valvontaviranomaisten työtä.

Uudet tuotteet ja toimijat valtasivat markkinat nopeasti 

Tuotteiden siirryttyä tupakkalain piiriin, alkoi Valviran neuvontasähköposti täyttyä välittömästi eri tahojen kysymyksistä liittyen tupakkalakiin ja nikotiinipussien myyntiin. Tuotteita otettiin laajasti myyntiin ympäri Suomen, myös erikoisliikkeitä perustettiin kiihtyvään tahtiin. Toimialalle tuli paljon uusia toimijoita, joille tupakkalainsäädäntö oli entuudestaan tuntematonta. 

Valviran näkökulmasta tilanne vaikutti siltä, että nikotiinipussien myyntitoiminta osoittautui kiinnostavaksi bisnekseksi. Elinkeinonharjoittajien ensisijaisena tavoitteena tuntui olevan, että tuotteet saataisiin markkinoille ja kuluttajien saataville mahdollisimman nopeasti.  

Markkinointikieltoa rikottiin räikeästi 

Markkinoiden nopea laajentuminen aiheutti Valvirassa sen, että erityisesti markkinointikieltoa koskevat valvonta-asiat ja ohjaustarve lisääntyivät räjähdysmäisesti. Valvira valvoo tupakkalain markkinointia silloin, kun se kohdistuu koko maahan, kunnat valvovat alueillaan toteutettavaa markkinointia. Epäkohtailmoituksia markkinointikiellon rikkomisesta tuli esimerkiksi kilpailevilta yrityksiltä sekä huolestuneilta kansalaisilta, erityisesti lasten ja nuorten vanhemmilta. Ilmoitukset olivat karua luettavaa; markkinointikiellon vastainen toiminta oli ilmeistä ja erityisen räikeää. Markkinoinnissa hyödynnettiin vahvasti sosiaalisen median alustoja. Lisäksi toimijat perustivat nikotiinipusseja myyviä verkkokauppoja. 

Lähtökohtaisesti elinkeinonharjoittajien vastuulla on tuntea omaa toimialaansa koskeva lainsäädäntö ja noudattaa sitä. Nikotiinipussitoimijoiden kohdalla tämä jäi valitettavan usein toteutumatta, ja valvonnalla piti varmistaa, ettei lainsäädäntöä rikota. Viranomaisen ohjauksesta huolimatta tietyt toimijat eivät korjanneet toimintaansa toivotulla tavalla, joskus lainsäädäntö ja viranomaistoiminta suorastaan kyseenalaistettiin.

Valvonnassa tilanne näyttäytyi erikoisena, koska markkinointiasioiden määrä on Valvirassa jo vuosia pysynyt hyvin maltillisena, ja tiukka markkinointikielto on lähtökohtaisesti tunnettu toimijoiden keskuudessa. Tupakkatuotteiden mainonta on ollut kiellettyä tupakkalain mukaan jo vuodesta 1978.

Valvonta tuotti tulosta

Valvontakentän äkillinen muutos sekä myyntipaikkojen, uusien tuotteiden ja toimijoiden määrän huomattava kasvu edellyttivät Valviralta systemaattista ja nopeaa reagointia tilanteeseen. Saapuneiden epäkohtailmoitusten ja omakohtaisten havaintojensa perusteella Valvira otti toimijoihin viipymättä yhteyttä lainvastaisen toiminnan korjaamiseksi. Valvirassa kehitettiin myös sisäisiä toimintatapoja markkinointikiellon valvonnan tehostamiseksi.

Vaikka nikotiinipussien valvonta on kokonaisuudessaan työllistänyt valvontaviranomaisia huomattavasti, on erityisesti markkinointikieltoa koskevalla valvonnalla ollut myös vaikuttavuutta. Esimerkiksi suomalaisia verkkokauppoja ei enää juurikaan ole, ja Valviralle saapuvien markkinointia koskevien epäkohtailmoitusten määrä on vähentynyt. Vaikuttaisi siltä, että tietoisuus tupakkalain sääntelystä ja valvonnasta on lisääntynyt toimijoiden keskuudessa, ja toimintaa on sitä myöten korjattu. 

Työtä riittää kuitenkin edelleen, sillä Valvira on viime aikoina vastaanottanut lisääntyvässä määrin kysymyksiä ja ilmoituksia erityisesti nikotiinipusseja muistuttavien tuotteiden, kuten niin kutsuttujen energiapussien ja vitamiininuuskan, myynnistä ja markkinoinnista. Tupakan vastikkeina myös kyseisten tuotteiden markkinointi on kielletty.

Tupakkalain muutos valmisteilla

Tällä hetkellä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa on käsittelyssä savuttomiin nikotiinituotteisiin, eli käytännössä nikotiinipusseihin, liittyvä hallituksen esitys tupakkalain muuttamisesta. Esityksellä on ensisijaisesti pyritty siihen, että suomalaiset, jotka ovat hankkineet laittomien kanavien kautta ulkomailta nuuskaa, siirtyisivät käyttämään laillisesti myytyjä nikotiinipusseja. 

Esitys sisältää kiristyksiä nikotiinipusseja koskevalle sääntelylle, kuten savuttomien nikotiinituotteiden etämyynnin kieltämisen, savuttomien nikotiinituotteiden myynnin luvanvaraistamisen sekä tuotteiden ominaisuuksiin ja vähittäismyyntipakkauksiin liittyvän sääntelyn tiukentamisen. 

Uuden nikotiinituotteen salliminen Suomen markkinoille on merkittävä linjan muutos Suomen tähänastiselle menestyksekkäälle tupakka- ja nikotiinipolitiikalle. Nikotiinituotteet eivät ole tavallisia kulutushyödykkeitä. Nikotiini on myrkky ja nikotiiniriippuvuus hoitoa vaativa sairaus. 

Tupakkalain mahdollinen muutos tarkoittaisi lakisääteisten tehtävien lisääntymistä Valvirassa sekä myyntiä valvovissa kunnissa. Nikotiinipussien valvonta tulee edelleen aiheuttamaan useita haasteita ja paljon työtä. Kiivas ja jatkuva tuotekehittely on erityisesti tupakka- ja nikotiinitoimialalle tyypillistä, ja nikotiinipusseista oppineena viranomaisyhteistyötä on tiivistetty ja perustettu niin kutsuttu nikotiiniverkosto. Verkostossa ovat Valviran lisäksi mukana Fimea, Tukes, Ruokavirasto sekä Helsingin kaupunki. Nikotiinipussien vapautumista vastaavaa tilannetta emme toivo enää tulevaisuudessa.

Lue lisää

Verkkosivuiltamme löytyy tietoa Tupakkalain alaisten tuotteiden markkinoinnista. 
STM:n uutinen: Uusi hallituksen esitys nikotiinipussien tiukemmasta sääntelystä eduskuntaan. 

Reija Kauppi

johtava asiantuntija