Palveluntuottajarekisteri Soteriin saapuneiden hakemusten käsittely etenee
Soterin sähköiseen asiointiin on tehty lukuisia teknisiä korjauksia ja hakijoiden ohjeistusta on parannettu. Viime aikoina saapuneissa hakemuksissa on vähemmän puuttuvia tietoja, mikä vähentää lisäselvitysten tarvetta ja nopeuttaa käsittelyä.
Vireillä olevien, eli käsittelyä odottavien tai käsittelyssä olevien, hakemusten yhteenlaskettu määrä on tällä hetkellä noin 3 400 kappaletta. Vielä toukokuun alussa vireillä olevia hakemuksia oli suurempi määrä (3 891 kappaletta). Uusia rekisteröintihakemuksia saapuu kuitenkin aluehallintovirastoille ja Valviralle jatkuvasti. Hakemuksia on viimeisten kolmen kuukauden aikana ratkaistu virastoissa yhteen lasketusti keskimäärin noin 300 viikossa.
Rekisteröinti Soteriin ja hakemusten käsittelytilanne koskevat vain uusia tai toimintaansa olennaisesti muuttavia yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuottajia. Julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat rekisteröidään Soteriin myöhemmin siirtymäajan jälkeen.
Soterilla ei ole vaikutusta terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattioikeuksiin eli Valviran myöntämiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden laillistamisiin ja nimikesuojatun ammattinimikkeen myöntämisiin tai niiden käyttöoikeuksiin.
Tarkempi käsittelyaika-arvio syyskuussa
Rekisteröintihakemuksia käsitellään seitsemässä eri virastossa, Valvirassa ja kuudessa aluehallintovirastossa, ja hakemusten käsittelyprosessia kehitetään jatkuvasti. Jos sote-palveluntuottaja toimii useammalla aluehallintoviraston alueella, Valvira käsittelee hakemuksen. Yhden aluehallintoviraston alueella toimivan palveluntuottajan hakemuksen käsittelee tämän alueen aluehallintovirasto.
Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika yksittäiselle hakemukselle voi nykytilanteessa olla virastoissa useita kuukausia. Suurin osa hakemuksista käsitellään 2,5–4 kuukauden sisällä. Annamme uuden tarkemman käsittelyaika-arvion syyskuussa.
Pisin käsittelyaika on Etelä-Suomen aluehallintovirastossa, sillä sen alueella on paljon enemmän hakijoita kuin muilla alueilla. Sosiaali- ja terveysministeriön määräyksen mukaisesti kaikkien aluehallintovirastojen virkamiehet purkavat nyt tehostetusti Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueen valvontalain mukaisten rekisteröintiasioiden hakemusruuhkaa.
Olemme sijoittaneet runsaasti lisäresursseja rekisterin kehittämiseen, korjauksiin ja rekisteröintityöhön.
Puuttuvien tietojen määrä hakemuksissa on vähentynyt
Kevään ja kesän aikana Soterin sähköiseen asiointiin on tehty lukuisia korjauksia ja asioinnin käytettävyyttä on kehitetty. Hakijoiden ohjeistusta ja sähköisen asioinnin ohjetekstejä on parannettu.
Viranomaisille saapuvien hakemusten käsittely on helpottunut. Hakemuksissa ei ole yhtä paljon puuttuvia tietoja kuin alkuvuodesta, minkä vuoksi lisäselvityspyyntöjen tarve on vähentynyt. Soterin ja rekisteröimisprosessin kehittäminen jatkuu virastoissa korkeimmalla prioriteetilla.
Lisätietoja
Lisätietoja palveluntuottajille:
Sosiaalihuollon rekisteröintiasiat: [email protected], 0295 209 209, ti ja to kello 10–11
Terveydenhuollon rekisteröintiasiat: [email protected], 0295 209 244, kello 10–11
Jos toimit useammalla aluehallintoviraston alueella, olet nykyisin palveluntuottajana Valviran asiakas ja voit kääntyä Valviran puoleen. Jos toimit vain yhden aluehallintoviraston alueella, voit kääntyä oman alueellisen aluehallintovirastosi puoleen. Aluehallintoviraston yhteystiedot.
Lisätietoja medialle tarjoavat:
ylijohtaja Markus Henriksson, 0295 209 300,
haastattelupyynnöissä palvelee myös Valviran viestintä, [email protected]
Lue lisää
Tietoa Soterista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajille.
Nopeuta yrityksesi rekisteröintiä Soteriin täyttämällä nämä pakolliset tiedot.