Behandlingen av ansökningar till registret för tjänsteproducenter Soteri framskrider 

Utgivningsdatum 14.8.2024 14.32
Nyhet
Händer på laptop tangentbord.

Flera tekniska korrigeringar har gjorts i den elektroniska ärendehanteringen i Soteri och anvisningarna för sökande har förbättrats. De ansökningar som inkommit under den senaste tiden har haft färre bristfälliga uppgifter, vilket minskar behovet av kompletterande utredningar och påskyndar behandlingen.

Det sammanlagda antalet inledda ansökningar, dvs. ansökningar som väntar på eller är under behandling, är för närvarande cirka 3 400. I början av maj var antalet inledda ansökningar större (3 891). Nya registreringsansökningar inkommer dock till regionförvaltningsverken och Valvira hela tiden. Sammanlagt har ämbetsverken under de senaste tre månaderna avgjort i genomsnitt 300 ansökningar per vecka.

Registrering i Soteri och situationen för behandling av ansökningar gäller endast nya privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården och sådana tjänsteproducenter som väsentligt ändrar sin verksamhet. Offentliga tjänsteproducenter inom social- och hälsovården registreras i Soteri senare efter övergångsperioden.

Soteri påverkar inte yrkesrättigheter inom hälso- och sjukvården eller socialvården, dvs. legitimering av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården eller skyddade yrkesbeteckningar och rättigheter att använda dem som beviljats av Valvira. 

En mer exakt uppskattning om behandlingstid i september

Registreringsansökningar behandlas vid sju olika ämbetsverk, Valvira och sex regionförvaltningsverk, och processen för behandling av ansökningar utvecklas kontinuerligt. Då en tjänsteproducent inom social- och hälsovården verkar inom flera regionförvaltningsverks områden är det Valvira som behandlar ansökan. Ansökan för en tjänsteproducent med verksamhet inom ett regionförvaltningsverks område behandlas av ifrågavarande regionförvaltningsverk. 

Ansökningarna behandlas i den ordning de inkommer. Behandlingstiden för en enskild ansökan vid ämbetsverken kan i nuläget vara flera månader. Största delen av ansökningarna behandlas inom 2,5–4 månader. Vi kommer att ge en ny, mer exakt uppskattning om behandlingstiden i september.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland har den längsta behandlingstiden, eftersom det inom verkets område finns mycket fler sökande jämfört med de övriga områdena. I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets bestämmelse arbetar tjänstemän vid alla regionförvaltningsverk nu effektiverat för att avhjälpa anhopningen av ansökningar gällande registreringsärenden enligt tillsynslagen vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Vi har riktat en stor mängd extraresurser till att utveckla och korrigera registret samt registreringsarbetet.

Ansökningarna har haft färre bristfälliga uppgifter

Flera tekniska korrigeringar har gjorts i den elektroniska ärendehanteringen i Soteri under våren och sommaren, och användbarheten av tjänsten har förbättrats. Anvisningarna för sökande och anvisningstexterna i e-tjänsten har förbättrats.  

Behandlingen av ansökningar som inkommer till myndigheterna har blivit lättare. Ansökningarna har haft färre bristfälliga uppgifter jämfört med början av året, vilket har minskat behovet av att begära kompletterande utredningar. Utvecklandet av Soteri och registreringsprocessen fortsätter vid ämbetsverken med högsta prioritet.

Mer information

Mer information till tjänsteproducenter:

Registreringsärenden gällande socialvård: [email protected], 0295 209 209, tis. och tors. kl. 10–11

Registreringsärenden gällande hälso- och sjukvård: [email protected], 0295 209 244, kl. 10–11

Om du är verksam inom områdena för flera regionförvaltningsverk är du som tjänsteproducent numera Valviras kund och kan vända dig till Valvira. Om du bara är verksam inom området för ett regionförvaltningsverk kan du vända dig till ditt lokala regionförvaltningsverk. Kontaktuppgifter till regionförvaltningsverken. 

Mer information till medier ges av: 

överdirektör Markus Henriksson, 0295 209 300, 
intervjuförfrågningar kan även sändas till Valviras kommunikation, [email protected]

Läs mer

Information om Soteri för tjänsteproducenter inom social- och hälsovården.
Påskynda registreringen av ditt företag i Soteri genom att fylla i dessa obligatoriska uppgifter. 

Social- och hälsovård