Teknologia ikäihmisen arjen turvaajana – tarvitaan tietoa, taitoa ja osaamista 

Kirsi-Marja Santama ja Elina Uusitalo 20.8.2024 / 20.8.2024 10:13

Kun kotiin annettavia palveluja saavien iäkkäiden henkilöiden määrä on kasvanut, samalla on kasvanut myös tarve kehittää ja ottaa käyttöön iäkkäiden henkilöiden asumista turvaavia erilaisia teknologisia ratkaisuja. 

Teknologian kehitys on tuonut uusia mahdollisuuksia tukea iäkkäiden itsenäistä suoriutumista ja lisätä hyvinvointia. Teknologiset ratkaisut kotona asumisen tukemiseksi voivat olla laitteita, sovelluksia, palveluita ja järjestelmiä. Perinteisten turvarannekkeiden ja liiketunnistimien rinnalle on tullut esimerkiksi videopuheluyhteydet, hyvinvointi-TV:t ja virtuaalihoidot. Uusien ratkaisujen tavoitteena on mahdollistaa iäkkäiden henkilöiden itsenäinen elämä omassa kodissaan, ylläpitää hyvinvointia ja tukea heidän toimintakykyään sekä turvallisen arjen sujumista. Teknologisilla ratkaisuilla voidaan saavuttaa paljon hyvää, kunhan asiakasnäkökulma otetaan monipuolisesti huomioon.

On ensiarvoisen tärkeää, ettei päätöstä teknologian käyttöönotosta asiakkaan kotona tehdä ainoastaan hoivan ja huolenpidon ammattilaisten näkökulmasta, vaan mahdollisesta teknisistä ratkaisuista keskustellaan ja sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Myös läheiset saattavat toivoa asiakkaan kotiin teknologisia ratkaisuja, jotka koskettavat asiakkaan yksityiselämää, ilman että niillä olisi asiakkaan hoidon ja hoivan kannalta riittävää perusteltua merkitystä. 

Palveluja tuottavien ja järjestävien tahojen pitää palveluiden suunnittelussa ja käytössä huomioida heikommassa asemassa olevien asiakkaiden perusoikeudet. Teknologian käyttö ei saa loukata asiakkaan tai hänen perheensä perusoikeuksia, kuten henkilökohtaista vapautta, koskemattomuutta, turvallisuutta, yksityisyyttä tai kotirauhaa.

Avainasemassa tietoinen suostumus

Ennen palveluiden käyttöönottoa tulee varmistua siitä, että etäpalvelu on asiakkaan edun mukainen ja asiakkaalta tietoinen suostumus. Tietoinen suostumus tarkoittaa sitä, että asiakas ymmärtää asian, johon suostuu ja on perehtynyt siihen riittävästi. Suostumus tarkoittaa palvelun hyväksymistä ja luvan antamista omien näkemysten perusteella. Suostumus ei saisi perustua läheisen toiveeseen tai palvelujen antajan tai ympäristön painostukseen. Tietoisessa suostumuksessa on keskeistä, että palveluja myöntävä henkilöstö pystyy selkeästi ja ymmärrettävästi kertomaan asiakkaalle etäpalvelun sisällön, laitteen ominaisuudet ja sen keräämän tiedon. 

Teknologia arjessa vaatii taitoa sekä työntekijältä että asiakkaalta

Asiakkaiden riittävien ja asianmukaisten palveluiden tarvetta tulee arvioida säännöllisesti. Vaikka asiakas on oppinut käyttämään laitetta, on huomioitava, ettei sama osaaminen välttämättä riitä saman laitteen tai sovelluksen uusien versioiden ja päivitysten käyttöön. On siis varmistettava, että sekä asiakkaat että palveluja antavat työntekijät osaavat käyttää laitteita ja sovelluksia myös silloin, kun niitä on päivitetty tai uusittu. Teknisen tuen pitää olla helposti asiakkaiden saavutettavissa niin kauan kuin palvelua tarjotaan, eikä ainoastaan teknologian käyttöönoton yhteydessä. 

Santama on ylitarkastaja ja Uusitalo on johtava asiantuntija.

Kirsi-Marja Santama ja Elina Uusitalo