Hyvinvointialueiden omavalvonta toimii vaihtelevasti

Julkaisuajankohta 20.2.2024 12.15
Uutinen
Ikääntynyt henkilö hoitajan kanssa.

Hyvinvointialueiden omavalvonnan laadussa ja kattavuudessa on vaihtelua. Myös omavalvonnan organisoituminen ja resurssit vaihtelevat suuresti. Hyvinvointialueet eivät omavalvonnallaan täysin pysty turvaamaan palvelujen yhdenvertaista saatavuutta ja riittävyyttä. Lain mukaan hyvinvointialueet vastaavat kaikkien ostopalveluna hankkimiensa ja itse tuottamiensa palvelujen valvonnasta.

Usealla hyvinvointialueella toiminnan yhtenäistäminen on kesken, mikä on vaikeuttanut omavalvonnan toteuttamista. Myös valvontaprosessit ovat keskeneräisiä. Omavalvontaa vaikeuttaa lisäksi se, että käytössä on useita asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Lakisääteiset omavalvontaohjelmat hyvinvointialueilla on kuitenkin jo laadittu, ja omavalvontaohjelman osana laissa erikseen säädettyjen omavalvontasuunnitelmien laatiminen on aloitettu.

Yhdenvertaisuuden toteutumiseksi palveluissa hyvinvointialueet suunnittelevat laajasti digi- ja etäpalveluiden hyödyntämistä ja varhaisen tuen vahvistamista. Henkilöstön saatavuuteen liittyviin haasteisiin vastaamiseksi suunnitteilla oli palkkauksen kehittämistä ja ostopalvelujen käyttöä sekä muutoksia esimerkiksi toiminta-alueisiin, tehtävien kohdentamiseen ja johtamiseen.

Valvontaviranomaiset jatkavat omavalvonnan varmistamista

Omavalvonnan toteutumista arvioitiin vuoden 2023 aikana Valviran ja aluehallintovirastojen tekemillä ohjaus- ja arviointikäynneillä hyvinvointialueille, HUS-yhtymään ja Helsingin kaupungille. Käynnit olivat osa valvontaviranomaisten suunnitelmallista valvontaa. Niiden tavoitteena oli edistää hyvinvointialueiden omavalvonnan onnistumista ja varmistaa omavalvonnan toteutuminen. Käyntien aikana tarkasteltiin erityisesti lastensuojelua, neuvola-asetuksen toimeenpanoa, lasten ja nuorten ehkäisevää terveydenhuoltoa, hoitoon pääsyä sekä kotihoitoa.

Valvira ja aluehallintovirastot jatkavat hyvinvointialueiden tukemista omavalvonnan kehittämisessä ja palvelujen saatavuuden, jatkuvuuden, turvallisuuden ja laadun sekä asiakkaiden yhdenvertaisuuden varmistamisessa.

Lisätietoja

Ylitarkastaja Tuula Kotimäki, 0295 209 316

Sosiaali- ja terveydenhuolto