Uudet ohjesivut tarjoavat tukea Soterin sähköisen asioinnin käyttöön

Julkaisuajankohta 30.4.2024 13.00
Uutinen
Lääkärin kädet tietokoneen näppäimistöllä.

Uudet Soterin sähköisen asioinnin ohjeet palveluntuottajille on julkaistu. Ohjeet tarjoavat aiempaa kattavampaa tukea yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen hakemusten tekoon.

Ohjeissa on tarkempaa tietoa asioinnin aloittamiseen vaadittavista askeleista, rekisteröintihakemusten, lupahakemusten ja -ilmoitusten sekä muutoshakemusten tekemisestä.

Sähköiseen asiointiin tehdään jatkuvasti teknisiä korjauksia, joiden avulla järjestelmää muokataan käyttäjäystävällisemmäksi. Ohjeita päivitetään sitä mukaa. Hakemusohjeet on tavoitteena tuoda myös sisään sähköiseen asiointiin, jotta käyttäjä näkee jatkossa ne suoraan lomaketta täyttäessään.

Soterin sähköiseen asiointiin saapuneiden sote-rekisteröintihakemusten käsittely on edelleen ruuhkautunut. Hakemusten käsittelyn sujuvoittamiseksi on tärkeää täyttää hakemuksen kaikki kohdat huolellisesti, jotta viranomaiset saavat kaikki tarvittavat tiedot ilman lisäselvityspyyntöä. Soterin hakemusruuhka koskee vain uusia rekisteröityviä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia tai olennaisia muutoksia hakeneita. Ennen Soterin käyttöönottoa rekisteröityneiden palveluntuottajien tiedot on siirretty vanhasta rekisteristä Soteriin automaattisesti. Heidän ei tarvitse tässä vaiheessa mennä Soteriin, ellei toiminnassa ole tapahtunut olennaisia muutoksia. 

Lue lisää 

Ohje sote-palveluntuottajan rekisteröintihakemuksen tekemiseen.
Ohje yksityisten varhaiskasvatuksen palveluntuottajien lupahakemusten ja ilmoitusten tekemiseen.
Sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on käsitelty yli 2600.

Lisätietoja

Rekisteröintiasiat, sote-valvontalakia ja hakemuksen sisältöä koskevat kysymykset: [email protected]
Soterin sähköisen asioinnin tekninen neuvonta: [email protected]
Aluehallintoviraston asiakaspalvelu

Sosiaali- ja terveydenhuolto